قدمت یک قلعه دوره ساسانی در یزد به تائید باستان شناسان رسید ............................................................
یزد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/05/86 داخلی.فرهنگی. میراث فرهنگی باستان شناسان قدمت واقعی یک قلعه تاریخی در استان یزد را دوره ساسانی تعیین کردند.
"اسدالله جودکی عزیزی "باستان شناس پایگاه میراث فرهنگی شهر یزد ، روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا،محل این قلعه رادرروستای "ابرندآباد" سه کیلومتری شمال غربی یزد بین شهرهای اشکذر و یزد عنوان کرد.
وی اظهار داشت: قدمت روستا به اواخر دوره ساسانی ( قرن هفتم میلادی ) ، زمان " ایراندخت " یکی از دختران خسرو پرویز باز می گردد که شخصی به نام " ابرند " مسوول اموال ایراندخت ، روستا و قلعه آن را ساخت.
به گفته جودکی،کارشناسان پیش از این ، قدمت قلعه را به قرون میانی اسلامی ( ایلخانی ) نسبت داده بودند.
وی گفت : گروه باستان شناسی پایگاه میراث فرهنگی شهر یزد با مطالعه سفالینه های پراکنده در سطح قلعه و ابعاد خشت های به کار رفته در قسمت های پایین بارو وبه استناد متون محلی یزد ، قدمت قلعه را به دوره ساسانی یعنی حدود یکهزار و 600 سال پیش نسبت می دهند.
جودکی اضافه کرد: این قلعه تا نیمه اول قرن دوم هجری همچنان استوار بوده ولی با قیام ابومسلم خراسانی بر علیه حکومت بنی امیه ، احمد محمد زمجی به حکومت یزد و اصفهان می رسد و با ورود وی به یزد حاکم اموی یزد به نام اعلا طوفی از یزد فراری شده و در همین قلعه تحصن می کند.
باستان شناس پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد ،افزود: احمد زمجی پس از محاصره قلعه آنرا خراب می کند و اعلا طوفی را دستگیر و او را به همراه بیرق یزید در یزد آتش می زند.
جودکی تصریح کرد: این قلعه در قرون اخیر بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته است که موید این مطلب ، استفاده خشت هایی با ابعاد بزرک قبل از اسلام در کنار خشت های کوچک دوره اسلامی است.
وی ، مساحت این قلعه را 500 متر مربع ذکر کرد و بیان داشت: این قلعه چهارگوش و مصالح به کار رفته در آن خشت و چینه است.
جودکی ، درخصوص دیگر مشخصات این قلعه گفت: قلعه دارای چهار برج مدور در چهار گوش و حصار عریض در بیشترین ارتفاع آن حدود 12 متر است که خندقی به عرض حدود هشت متر پیرامون آن را مهار کرده است.
باستان شناس پایگاه میراث فرهنگی شهرتاریخی یزدخاطرنشان کرد:از تاسیسات داخلی قلعه متاسفانه اثری باقی نمانده ولی آثار به جا مانده بر روی حصار داخلی نشان می دهد که این بنا در دو طبقه ساخته شده است.
استان یزد شش هزار و 500 اثر تاریخی شناسایی شده دارد که یک هزار و 100 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. ک/3 688 /1027/546 شماره 067 ساعت 14:01 تمام