"مک کلن" بازیگر سرشناس انگلیس: وظیفه بازیگر حمایت از شخصیت است ..............................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/07/86 خارجی.فرهنگی.تئاتر.سینما.
"آیان مک کلن" یکی از بازیگران بزرک دنیای انگلیسی زبان وظیفه اصلی بازیگر را حمایت از شخصیت نمایش یا فیلمنامه توصیف کرد.
این بازیگر 68 ساله انگلیسی که تاکنون بیش از 80 بار در نقش "شاه لیر" به روی صحنه رفته است در گفت و گویی با خبرگزاری رویترز که جمعه انجام شده است گفت: به نظر من این وظیفه اصلی بازیگر است که از شخصیت دفاع کند.
وی خطاب به بازیگران گفت: شما مجبور نیستید او (شخصیت ) را دوست داشته باشید، اما باید او را بفهمید و از دیدگاه وی با او دیدار کنید.
این بازیگر انگلیسی که در حال حاضر برای اجرای "شاه لیر"، نمایشنامه مشهور "ویلیام شکسپیر" نمایشنامه نویس انگلیسی در لس آنجلس بسر می برد افزود: اصلا قابل تحمل نیست که بازیگری حکم کند که "لیر" شخصیت بدی است و آن را آنگونه بازی کند.
وی قضاوت در مورد شخصیت ها را به عهده مخاطبان گذاشت.
گفته می شود بلیت 90 دلاری این نمایشنامه که از روز جمعه گذشته به عنوان بخشی از کارهای زنده دانشگاه یوسی ال ای آمریکا در این دانشگاه به روی صحنه رفته است در بازار سیاه به 1700 دلار رسیده است.
"مک کلن" که توسط ملکه انگلیس به مقام شوالیه گری نیز رسیده است در ارتباط با نقش "لیر" گفت که این نقش دشواری است که سختی موفقیت آمیز کردن آن در اجرا شهرت زیاد دارد که خیلی مطلوب هم نیست.
وی قرار است پس از بازگشت به انگلیس نقش "گاندالف" را در فیلم "هابیت ها" اثر "جی آر آر تالکین" نویسنده انگلیسی بازی کند البته "اگر این فیلم ساخته و از وی برای بازی در آن دعوت شود." "پیتر جکسون" کارگردان برنده اسکار که سه فیلم "ارباب حلقه ها" را کارگردانی کرده است به دلیل اختلاف با استودیو "نیو لاین سینما" کارگردانی "هابیت ها" را نپذیرفته اما دریک نامه الکترونیک به "مک کلن" او را تشویق با قبول این نقش کرده است.
"مک کلن" به عنوان بازیگر مکمل در اولین فیلم از این سری فیلم ها به نام "ارباب حلقه ها: دوستی حلقه" نامزد دریافت اسکار شد.
وی تاکید کرد که امکان ساخت فیلم "هابیت ها" روز به روز قوی تر می شود و "جکسون" به او توصیه کرده است که مبادا به این سبب که او این فیلم را کارگردانی نمی کند، ایفای این نقش در فیلم را نپذیرد.
"مک کلن" که از بازیگران برجسته نقش های نمایشنامه های "شکسپیر" محسوب می شود در نظر دارد پس از پایان اجرای "شاه لیر" در لس آنجلس به مدت 10 هفته آن را در لندن به روی صحنه ببرد و آنگاه کارگردانی آن را برای "دی وی دی" برعهده بگیرد.
فراهنک 1533/1348 شماره 031 ساعت 11:29 تمام