گزارشی از برگزاری نخستین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته در اردبیل # اردبیل ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/05/85 داخلی.فرهنگی.میراث فرهنگی و گردشگری. گزارش از حسن فاخری نخستین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته روز دوشنبه این هفته با شرکت نمایندگانی از استانهای مختلف کشور ، شرکتهای خدمات گردشگری و صنایع جانبی و با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از مسوولان استانی در محل دایمی نمایشگاه بین المللی اردبیل برپا شد. در این نمایشگاه 65 شرکت و نمایندگی از استانهای اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی ، گیلان ، فارس ، خراسان جنوبی ، خراسان رضوی ، گلستان ، کهکیلویه و بویراحمد ، کردستان ، چهارمحال و بختیاری و اردبیل حضور دارند. شرکتها ، واحدهای خدماتی و رفاهی ، صنایع غذایی و خدماتی وابسته به همراه سازمانهای گردشگری و میراث فرهنکی 14 استان کشور در این نمایشگاه آخرین دستاوردها و خدمات خود را در قالب سی دی ، بروشور ، پوستر ، فیلم و سایر محصولات به معرض نمایش و دید عموم گذاشته اند. این نمایشگاه در یکهزار و 500 مترمربع فضای مفید برپا شده و به مدت چهار روز از ساعت 16 تا 22 برای بازدید عموم دایر است. اجرای رقص های سنتی و محلی ، مراسم ، آیین ها ، عروسی ها و موسیقی محلی از ویژگی های منحصر به فرد این نمایشگاه است که همه روزه یکی از استانها در سالن آمفی تئاتر و فضای بیرونی نمایشگاه به اجرای این گونه آیین ها می پردازند. هرچند که برگزاری این نمایشگاه فرصت خوبی برای معرفی توانمندی و جاذبه های گردشگری استان اردبیل محسوب می شود ولی ضعفها و برخی کاستی ها موجب شده که این نمایشگاه با اهداف تعریف شده خود کمی فاصله بگیرد که از جمله آن می توان به تبلیغات ضعیف برگزاری این نمایشگاه ، مسافت دور محل برگزاری و خدمات ضعیف سرویسهای ایاب و ذهاب به محل برگزاری آن اشاره کرد. با این حال برگزاری این نمایشگاه برای اولین بار در استان اردبیل تجربه ارزشمندی است که باید با شناسایی نقاط ضعف و قوت در نمایشگاه های آتی مورد استفاده قرار گیرد. تنوع رنگها و فرهنگها در نخستین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته استان در بدو ورود به نمایشگاه و در فضای بیرونی سالن برگزاری با رقص محلی استان کهکیلویه و بویراحمد و با پخت نان لواش محلی در کنار آلاچیق ( چادر عشایر) استان اردبیل هر مراجعه کننده به این محل را به سوی خود می کشاند.
در همین فضای بیرونی و محوطه نمایشگاه محلهایی برای عرضه غذاهای سنتی استان از جمله آش ، حلوای سیاه و نان محلی تدارک دیده شده که اغلب بازدید کنندگان و گردشگران به آنها مراجعه می کنند. تنوع فرهنگها و استانهای شرکت کننده در این نمایشگاه در غرفه رنگارنک و پر از غذاهای محلی استان گیلان همراه با موسیقی شاد این خطه ، در غرفه آراسته به پوسترها و فرشهای استان کردستان ، در غرفه سبز گونه استان گلستان با مناظر سحرانگیر در قالب تابلوها و پانلهای تبلیغاتی بزرک ، غرفه شیرینی پزی و نقل سازی استان آذربایجان غربی و غرفه سفالسازی استان خراسان رضوی در تمام مدت برپایی این نمایشگاه همواره بازدیدکنندگان را به سوی خود جذب می کند و غرفه داران را به پاسخگویی سوالهای آنها وا می دارد. رایزنی فرهنگی سفارت کشور ترکیه به عنوان تنها کشور خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه با ایجاد غرفه ای به معرفی قابلیتها و جاذبه های گردشگری آن کشور پرداخته و با استقبال خوب مردم اردبیل رو به رو شده است به نحوی که در هر لحظه ازدحام جمعیت در مقابل این غرفه قابل مشاهده است. مسوول غرفه رایزنی فرهنگی توریستی سفارت ترکیه که به نمایندگی از وزارت فرهنک و توریسم این کشور در این نمایشگاه شرکت کرده است ، با اشاره به اهتمام جدی کشور ترکیه به حضور در تمام نمایشگاه های گردشگری و فرهنگی در داخل ایران به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری این گونه نمایشگاه ها گام مهمی برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران و ترکیه و فرصت خوبی برای تعامل و تبادل فرهنگی بین این کشورها محسوب می شود و کشور ترکیه همواره خواهان چنین روابطی است. فرزین توکلیان افزود: این نمایشگاه باوجود اینکه سال اول برپایی خود را سپری می کند ولی در حد قابل قبولی بوده و استقبال مردم نیز خوب است. وی بیان کرد: محمد کایا رایزن فرهنگی سفارت ترکیه بعنوان یک چهره فرهنگی اهمیت ویژه ای به شرکت در این گونه نمایشگاه ها می دهد و حضور نمایندگی کشور ترکیه در نمایشگاه گردشگری اصفهان ، مشهد و نمایشگاه کتاب تهران نمونه ای از جایگاه مهم تبادلات فرهنگی در برنامه های مسوولان فرهنگی ترکیه است. وی هدف از شرکت در این نمایشگاه را معرفی قابلیتهای کشور ترکیه به مردم ایران و آشنا شدن با فرهنگهای مناطق مختلف ایران اعلام کرد و گفت: امسال در این نمایشگاه صرفا با کتابچه ها ، گاتالوگها ، بورشورهای و پوسترهای اطلاع رسانی شرکت کردیم ولی سال آینده حتما با امکانات بیشتری شرکت خواهیم کرد. وی با اشاره به سرمایه گذاری هنگفت کشور ترکیه در ایجاد زیرساختهای توسعه گردشگری افزود: برگزاری نمایشگاه های گردشگری یکی از مهمترین روشهای معرفی جاذبه های گردشگری کشورها محسوب می شود و هم اکنون در کشور ترکیه سالانه چند صد نمایشگاه در این زمینه برگزار می شود که می تواند الگوی توسعه گردشگری در ایران باشد. مسوول غرفه رایزنی فرهنگی توریستی سفارت ترکیه قابلیتهای گردشگری ایران را منحصر به فرد دانست و گفت: با سفر وزیر فرهنک و توریسم ترکیه به ایران و سفر متقابل رییس سازمان میراث فرهنگی و گردسگری ایران به ترکیه تعاملات توسعه این صنعت بین دو کشور بیشتر شده و این گونه روابط افق خوبی را در زمینه توسعه روابط گردشگری بین دو کشور گشوده است. مسوول غرفه استان گیلان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری این نمایشگاه با توجه به گوناگونی فرهنگها ، آداب و رسوم و شیوه های زندگی در مناطق مختلف ایران نقش مهمی در توسعه فرهنگی کشور و آشنایی مردم با فرهنگهای دیگر مناطق کشور دارد. مریم زاهدی افزود: یکی از مهمترین مزیتهای برگزاری این گونه نمایشگاهها آشنایی متصدیان و غرفه داران با فرهنک سایر مناطق کشور است و این افراد می توانند نقش سفیران فرهنگی را برای نزدیک شدن و تفاهم فرهنگی در کشور ایفا کنند. وی با اشاره به استقبال خوب سایر استانهای کشور از این گونه نمایشگاه ها بیان کرد: مردمی که برای بازدید از این گونه نمایشگاه می آیند از نزدیک فرهنگها و تفاوتهای زندگی در ایران را لمس می کنند که این امر موجب ایجاد رغبت برای سفر و رونق این صنعت خواهد شد. مسوول غرفه استان خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایشگاه هم یک نمایشگاه تکراری است و تنوع در آن کمتر به چشم می خورد. علیرضا شناسایی با انتقاد از فروش برخی مواد غذایی و شیرینی جات در برخی غرفه های این نمایشگاه افزود:این گونه اقدامات ربطی به صنعت گردشگری ندارد و بیشتر اهداف تجاری را دنبال می کند در حالی که عرضه محصولات غذایی در این غرفه ها باید علاوه بر فروش ، نحوه پخت ، ویژگی های خاص و سایر جوانب امر را نیز در بر داشته باشد. مسوول غرفه استان کردستان نیز گفت:استقبال از این نمایشگاه بعلت تبلیغات ضعیف کم بوده و مردم بخصوص 10 هزار نفر گردشگران حاضر در این استان اطلاع درستی از برگزاری این نمایشگاه ندارند. علی فعله گری افزود: برگزاری این نمایشگاه با توجه به حضور مسافران انبوه در شهر سرعین انعکاس چندانی نداشته و آنها نمی دانند که چنین نمایشگاهی هم اکنون در این استان برپا شده است. وی گفت: حضور پرشور در نمایشگاه ها باید به باور اصلی مدیران تبدیل شود در حالی که برخی از مسوولان استانی اعتقادی به حضور پررنک در این گونه نمایشگاه ها ندارند و این امر مغایر با سیاستهای توسعه گردشگری است. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی برای معرفی قابلیتها ، جذابیتها و امکانات استان در سطح ملی و فراملی فراهم کرده و در طی آن فعالیتهای گردشگری استان در قالب غرفه ها به معرض دید و قضاوت عموم گذاشته شده است. مسعود علویان صدر افزود:به علاوه برگزاری این نمایشگاه فرصتی را فراهم کرده تا کارگزاران ، فعالان ، مسوولان و متولیان امر گردشگری سایر استانها نیز از نزدیک با قابلیتها ، جذابیتها ، برنامه های ارتقای سطح فعالیتهای گردشگری و نحوه استفاده از این قابلیتها آشنا شوند. وی بیان کرد: حضور کشور ترکیه در این نمایشگاه به عنوان یکی از کشورهای هدف گردشگری استان فرصت ارزشمندی است و این زمینه را فراهم می کند که توسعه این صنعت در سایر کشورها را نیز برنامه ریزی و دنبال کنیم. وی گفت: هرچند که از پنج کشور خارحی برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده بود ولی فقط کشور ترکیه حضور یافت و در سال آینده حتما از کشورهای هدف گردشگری ایران از جمله کشورهای آسیای میانه ، قفقاز و حوزه خلیج فارس برای حضور در این دومین دور این نمایشگاه دعوت خواهد شد. وی نقش این نمایشگاه را در ایجاد تعامل بین کارگزاران صنعت گردشگری از جمله هتلداران ، آژانشهای مسافراتی و تفریحی و سایر خدمات دهندگان این صنعت غیرقابل انکار توصیف کرد و افزود: این نمایشگاه برای بررسی مشکلات ، تعامل ، همفکری و آشنایی با تجربیات دیگران فرصت مناسبی را ایجاد کرده است. وی ایجاد امکان تبادل همکاری ها، برنامه ها و الگولهای گردشگری را در بین استانها از جمله اهداف جانبی این نمایشگاه اعلام و بیان کرد: علاوه بر این برپایی این نمایشگاه در ایام تابستان موجب شده است که مسافران و گردشگران تابستانی با حضور در آن لحظات شادی را در کنار آشنایی با سایر استانهای کشور در این محل سپری کنند. وی گفت: برپایی این گونه نمایشگاه ها موجب خواهد شد که میزان ماندگاری مسافران در این استان افزایش یابد. وی حجم استقبال از این نمایشگاه بخصوص در روزهای اخیر و در ساعات پایانی شب را خارج از انتظار برگزارکنندگان دانست و اضافه کرد: تبلیغات این نمایشگاه هرچند که زیاد بوده ولی باز جای تبلیغ بسیار دارد و مشکل ایاب و ذهاب نیز با هماهنگی شهرداری اردبیل حل شده است. علویان صدر گفت: نقاط ضعق و قوت این نمایشگاه از طریق نظر سنجی و توزیع پرسشنامه در بین بازدیدکنندگان و غرفه داران در حال جمع آوری است و بطور قطع نقاط ضعف در نمایشگاه سال آینده برطرف شده و نقاط قوت نیز بیش ازپیش تقویت خواهد شد. 535/593/ 1592
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۱