اولیاء و مربیان گیلانی: مشارکت اولیاء و مربیان به سود دانش آموز است # رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/07/84 داخلی.اجتماعی. جمعی از اولیاء و مربیان استان گیلان معتقدند: مشارکت اولیاء و مربیان به سود دانش آموزاست. آنان روز شنبه به مناسبت فرارسیدن هفته پیوند اولیاء و مربیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزودند: همفکری اولیاء و مربیان در برطرف شدن بسیاری از مشکلات آموزشی و تربیتی دانش آموز تاثیر بسزایی دارد. به عقیده کارشناسان آموزشی، پیوند اولیاء و مربیان و گسترش و تعمیق همه جانبه مشارکتهای آنان در نظام تعلیم و تربیت کشور می تواند راه گشا باشد. به گفته آنان، بررسی مشکلات و نارسایی های موجود بیانگر این واقعیت است، که هنوز بستر لازم برای حضور فعال اولیاء و مربیان در امر تصمیم گیری های آموزشی و پرورشی به وجود نیامده است. کارشناسان آموزشی می گویند: اگر راهکار لازم برای استفاده مطلوب و موثر از توان تخصصی و مهارتهای اولیاء در مسایل مختلف آموزشی و تربیتی به وجود آید و خانه با مدرسه و اولیاء با مربیان در ابعاد مختلف آموزشی و پرورشی همفکر و همسو باشند، در اینصورت آموزش و پرورش به اهداف نهایی خود می رسد.
اولیاء و مربیان دانش آموزان گیلانی همچنین پیشرفت تحصیلی، جلوگیری به موقع از رفتارهای ضداخلاقی دانش آموزان و برطرف شدن مسایل مادی مدرسه وتحقق اهداف آموزش و پرورش را از جمله مهمترین فواید مشارکت اولیاء و مربیان عنوان کردند. "فرزانه فومنی" یکی از مربیان گیلانی گفت: زمانی که اولیاء و مربیان با هم ارتباط مستمر و مداوم داشته باشند، مشکلات دانش آموز نیز بهتر حل می شود.
وی افزود: اگر اولیاء با کمک مربیان در جریان مستقیم آموزش فرزند خود قرار گیرند، در پیشرفت تحصیلی دانش آموز تاثیر مثبت دارد. وی خاطرنشان کرد: اولیاء دانش آموزان باید حداقل ماهی یک بار با مراجعه به مدرسه فرزند خود، از وضعیت آموزشی و رفتاری او آگاه شوند. "نرجس خاتون باقرپور" معاون پرورشی یکی از مدارس ابتدایی رشت نیز دراین زمینه گفت: انجام کارها و حل مشکلات موجود در مدرسه با همکاری و پیوند اولیاء و مربیان میسر است. وی با بیان این مطلب که همکاری اولیاء و مربیان با هم مشکلات رفتاری و آموزشی دانش آموز را برطرف می کند، افزود: بسیاری از کمبودهای موجود در مدرسه نیز با همکاری اولیاء و مربیان برطرف می شود. وی اظهارداشت: اگر دانش آموزی در مدرسه به لحاظ آموزشی و رفتاری مشکلی داشته باشد ابتدا با اولیاء او در میان می گذاریم که در موارد زیادی در صورت همکاری اولیاء با مربیان مدرسه، مشکلات دانش آموز برطرف می شود. وی خاطر نشان کرد: در برخی موارد که اولیاء با مربیان مدرسه همکاری نکنند مشکلات باقی می ماند که مجبور به ارجاع این مشکلات به اداره آموزش و پرورش مربوطه هستیم. وی از اولیاء دانش آموزان خواست تا بیشتر با مربیان و مدیر مدرسه در تماس باشند و اگر مشکلی در منزل دارند که در پیشرفت تحصیلی دانش آموز نقش دارد، حتما با آنان در میان بگذارند تا با همکاری مشکلات برطرف شود. یکی از اولیاء دانش آموزان گیلانی که خود را "مریم سلیمی" معرفی کرد، در این زمینه گفت: ارتباط و همکاری اولیاء و مربیان با هم در درجه اول به سود دانش آموز است. وی یاآور شد: بسیاری از مشکلات آموزشی و تربیتی دانش آموزان از طریق ارتباط مستمر اولیاء با مربیان برطرف می شود. وی برگزاری انجمن های اولیاء و مربیان در مدارس را بسیار موثر دانست و افزود: همه اولیای دانش آموزان وظیفه دارند که در این انجمن ها شرکت کنند. رییس سازمان آموزش و پرورش استان گیلان نیز دراین زمینه به خبرنگارایرنا، گفت: همکاری و همفکری اولیاء و مربیان در رفع مشکلات آموزشی و پرورشی دانش آموزان بسیار موثر است. "نعمت الله اسدی پرور" با تاکید بر ضرورت تشکیل انجمن اولیاء و مربیان در مدارس، افزود: انجمن اولیاء و مربیان هر دو هفته و یا حداقل هر ماه یک بار در مدارس تشکیل می شود. وی آگاهی از وضع آموزشی و تربیتی دانش آموزان و ارایه پیشنهادها و طرحـ های مفید به مدیر مدرسه و اداره آموزش و پرورش برای بهبود تعلیم و تربیت دانش آموزان را از مزایای تشکیل و برگزاری انجمن های اولیاء و مربیان عنوان کرد. وی افزود: در سال تحصیلی گذشته، چهار هزار و 150 انجمن اولیاء و مربیان در مدارس گیلان تشکیل و 22 هزار و 643 جلسه تبادل نظر اعضای انجمن اولیاء و مربیان در مدارس گیلان برگزار شد. 24 مهرماه روز پیوند اولیاء و مربیان نامگذاری شده است. گیلان با دومیلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارای بیش از 493 هزار دانش آموز است. 2575/604/601