۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۵
کد خبر: 82682010
T T
۰ نفر
آلمان: لغو برجام موجب بی اعتبار شدن پیشنهاد گفت و گوی آمریكا به كره شمالی می شود

برلین - ایرنا - زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان ضمن استقبال از اعلام آمادگی ركس تیلرسون همتای آمریكایی اش برای گفت و گو با كره شمالی، خواستار اقدام مشابهی درباره ایران شد و گفت: لغو برجام موجب بی اعتبار شدن پیشنهاد گفت و گوی آمریكا به كره شمالی خواهد شد.

به گزارش ایرنا ، آلمان به عنوان یكی از معدود كشورهای غربی كه در پیونگ یانگ سفارتخانه دارد همواره خواستار رویكردهای مسالمت جویانه برای حل و فصل بحران شبه جزیره كره بوده است.
آنگلا مركل صدر اعظم آلمان اوایل شهریور ماه با تاكید بر موفقیت دیپلماسی چندجانبه در تجربه توافق هسته ای گروه 1+5 با ایران، خواستار دیپلماسی در تعامل با كره شمالی شد. وی از لزوم فعالیت و تلاش هر چه بیشتر جامعه جهانی برای خلع سلاح سخن گفت و ابراز اطمینان كرد كه با وجود دشواری وضعیت، مسیر دپیلماسی راه‌گشا خواهد بود.
'ركس تیلرسون' وزیر امورخارجه آمریكا كه چند روزی است برای رایزنی با مقام‌های چینی به پكن سفر كرده، عصر شنبه (به وقت محلی) گفت، سیاست این كشور همچنان خلع سلاح هسته‌ای كره شمالی و نه تغییر رژیم حاكم بر آن است و واشنگتن همچنان تمایل به اتخاذ مسیر دیپلماسی دارد.
وی با این حال تاكید كرد كه هنوز هیچ تصمیمی در خصوص گفت وگوی مستقیم با پیونگ یانگ گرفته نشده و 'حتی هنوز آنقدر پیشرفت نداشته‌ایم كه ببینیم باید درباره چه مسائلی صحبت كنیم اما اگر كیم جونگ اون (رهبر كره شمالی) دست از شلیك موشك بردارد، به مساله كمك می كند.
در این حال زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان روز یكشنبه در برلین گفت: این دقیقا مسیر صحیح است و به كره شمالی توصیه می كنیم كه این پیشنهاد را جدی بگیرد.
گابریل افزود: مایل هستیم كه شاهد پیشنهاد مشابهی برای ایران باشم ؛ اگر آمریكا توافق هسته ای با ایران را لغو كند ، این مساله موجب بی اعتبار شدن پیشنهاد گفت وگوی این كشور به كره شمالی خواهد شد.
اروپام**1078**خبرنگار: بابك جعفری**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی