۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۱۶
کد خبر: 82958643
T T
۰ نفر

نرخ سود بانكی ثابت می ماند

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۱۶
کد خبر: 82958643
نرخ سود بانكی ثابت می ماند

تهران- ایرنا- رییس كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد درباره افزایش نرخ سود بانكی تصمیم جدیدی گرفته نشده است.

به گزارش ایرنا، «ولی الله سیف» امروز (دوشنبه) به مجلس شورای اسلامی رفت تا در نشست كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شركت كند.
در این نشست مشترك گزارشی از عملكرد و تصمیم های ارزی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران به نمایندگان مردم ارایه شد.
به گزارش تارنمای خانه ملت، سیف در پایان این نشست گفت: بانك مركزی برای افزایش نرخ سود بانكی تصمیمی ندارد و بخش نظارتی با بانك هایی كه نرخ سود را به صورت غیرمتعارف تغییر دهند، برخورد می كند.
به گزارش ایرنا، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود برای سپرده های یكساله 15 درصد و برای سپرده های كوتاه مدت 10 درصد محاسبه می شود و نرخ سود تسهیلات نیز 18درصد است اما طبق برنامه ششم توسعه، فاصله سه درصدی میان نرخ سود سپرده و تسهیلات باید در مدت اجرای این برنامه به تدریج كاهش یابد.
بیست و دوم اسفند پارسال معاون نظارتی بانك مركزی اعلام كرد: تغییر و نوسان در بازار ارز سبب شد برنامه بانك مركزی برای كاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات در نظام بانكی به تاخیر افتد.
«فرشاد حیدری» گفت: گواهی سپرده های یكساله با نرخ سود 20 درصد كه برای مدیریت بازار ارز صادر شد، به نرخ سود بانكی تكانه ای وارد كرد.

** تشریح چهار گروه كالایی برای تامین ارز
رییس كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران یادآوری كرد: چهار گروه كالایی برای تامین ارز در نظر گرفته شده است كه بر این اساس ارز كالاهای اساسی و مهم با استفاده از ارز حاصل از فروش نفت تامین می شود.
سیف اضافه كرد: ارز مورد نیاز كالاهای ضروری و مواد اولیه كارخانه ها از منابع ارزی حاصل از صادرات كالاهای غیرنفتی مانند صادرات محصولات پتروشیمی و فولادی از طریق سامانه ارزی نیما تامین می شود.
سیف بیان كرد: همچنین مقرر شد ارز گروه سوم كالایی از طریق منابع ارزی حاصل از صادرات كالاهای غیرنفتی به صورت توافقی از طریق بازار الكترونیكی و تحت نظارت تامین شود كه پیش بینی می شود تا چهار روز آینده این مهم عملی شود.
به گفته وی، گروه چهارم كالایی نیز مربوط به كالاهای ممنوعه است.
به گزارش ایرنا، دولت از بیست و یكم فروردین ماه یكسان سازی نرخ ارز را با اعلام قیمت هر دلار 4200 تومان كلید زد و با تهیه و تصویب دستورالعمل هایی، شیوه های تخصیص ارز را اعلام كرد.

** پیش بینی منطقی شدن قیمت سكه
سیف پیش بینی كرد قیمت سكه بزودی منطقی شود و تصریح كرد: براساس برنامه ریزی ها سكه های طلای پیش فروش شده می تواند به گواهی سپرده تبدیل و در بورس گواهی سپرده، معامله شود.
وی ادامه داد: در این زمینه با بورس توافق هایی صورت گرفته است تا امكان این خرید و فروش فراهم شود.
به گزارش ایرنا، بهای سكه تمام شامل طرح جدید و قدیم امروز (یكشنبه) در بازار آزاد تهران رو به افزایش نهاد اما قیمت دیگر مسكوكات طلا نسبت به دیروز، روند كاهشی یافت.
امروز هر قطعه سكه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد 665 هزار ریالی قیمت، جایگاه خود را رقم 29 میلیون و 350 هزار ریال تثبیت كرد.
هر قطعه سكه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با 50 ریال افزایش بها، به 27 میلیون و 340 هزار ریال رسید.
در بازار طلا، نیم سكه و ربع سكه هر كدام 50 هزار ریال افت قیمت داشتند و به ترتیب 14 میلیون و 280 هزار ریال و نیز هفت میلیون و 470 هزار ریال عرضه شد.
سكه گرمی با 60 هزار ریال كاهش قیمت، چهار میلیون و 190 هزار ریال به فروش رفت.
به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در روز یكشنبه، نرخ هر اونس طلا در رقم 1252 دلار و 81 سنت تثبیت شد اما هر گرم طلای خام 18 عیار در بازار ایران با 32 هزار و 300 ریال افزایش قیمت، 2 میلیون و 394 هزار و 100 ریال به فروش رفت.
امروز قرار بود با هدف تعدیل نرخ مسكوكات طلا، عرضه گواهی پیش فروش سكه در بورس كالا آغاز شود اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت های آن به زمان دیگری موكول شد.

اقتصام*3061*1961*
۰ نفر