۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۰۶
کد خبر: 83001363
T T
۰ نفر
اردوغان و العبادی بر مبارزه با داعش و پ.ك.ك تاكید كردند

آنكارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه و حیدر العبادی نخست وزیر عراق پس از دیدار در آنكارا بر مبارزه مشترك با گروه های تروریستی داعش و پ.ك.ك تاكید كردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، اردوغان در كنفرانس مطبوعاتی مشترك با العبادی با اشاره به مذاكره خود با نخست وزیر درباره مبارزه با ترور و گروه های تروریستی افزود: در زمینه مبارزه با داعش و پ.ك.ك هم فكر هستیم و هر دو گروه را تروریستی می دانیم و تفاوتی بین آنها نمی بینیم.
وی بیان كرد: در خصوص مبارزه با گروه تروریستی پ.ك.ك انتظارات خود را از طرف عراقی مطرح كردم و علاوه بر این، بار دیگر بر حفظ امنیت تركمن های عراق به خصوص در شهر كركوك كه در معرض حملات هستند، تاكید می كنم.
وی تاكید كرد: امیدوارم در استان كركوك عراق مدیریت مناسب توام با امنیت مستقر شود تا صلح را در آنجا برقرار سازد.
رییس جمهوری تركیه سرنوشت تركیه و عراق را به هم مرتبط دانست و اظهار كرد: برای پاكسازی این گروه های تروریستی از منطقه نیز جدی و هم فكر هستیم.
اردوغان اضافه كرد: هم اكنون تركیه و عراق نزدیك 11 میلیارد دلار مراوده تجاری با هم دارند و ما این مقدار را كافی نمی دانیم.
وی تامین آب و انرژی را از جمله مشكلات مهم در كشور عراق عنوان كرد و ادامه داد: در این زمینه ها مذاكرات خود را با جزئیات بیشتر انجام داده و وزرای مربوطه را برای مذاكره و حل مسائل موجود مامور كردیم كه هم اكنون در حال مذاكره مستقیم هستند.
رییس جمهوری تركیه اظهار كرد: روابط ما با عراق گسترده تر خواهد شد و آماده‌ایم كه با دولت جدید عراق برای گسترش روابط در بخش های حیاتی به ویژه در حوزه امنیت و اقتصاد همكاری كنیم.
وی بیان كرد: ما دغدغه‌ عراق را دغدغه خود می دانیم و آماده ایم هرآنچه را كه لازم است، برای بازسازی دوباره این كشور انجام دهیم.
اردوغان افتتاح پایانه مرزی دوم در مرز دو كشور را هم برای عراق و هم برای تركیه مفید خواند و اعلام كرد: اقدامات لازم در این رابطه را انجام خواهیم داد.
وی بار دیگر بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی، استقلال و اتحاد سیاسی و حاكمیت ملی عراق تاكید كرد و گفت: تركیه در كنار برادران عراقی خود قرار دارد و دوست داریم كه اتحاد و روابط خود را بیشتر تعمیق ببخشیم و معتقدم كه برخی كشورها از نارضایتی های مردم عراق كه اخیرا شاهدش بودیم، سوء استفاده كردند.
اردوغان همچنین خشونت را راهی نادرست برای اداره كشور دانست و بیان كرد: به هیچ عنوان روش های خشونت آمیز را تایید نمی كنیم و در این زمینه نیز نگرانی و دغدغه خود را بار دیگر به نخست وزیر عراق اعلام می كنم.
رییس جمهوری تركیه ادامه داد: دولت عراق درباره گروه تروریستی داعش و برگزاری یك همه پرسی غیرمشروع امتحان بزرگی را پشت سر گذاشت و در دوره جدید پس از ثبات و امنیت برقرار شده، تامین نیازمندی های مردم عراق بیش از هر چیز اهمیت دارد و ما از طرف تركیه در این زمینه آماده هر گونه همكاری هستیم.
اردوغان اضافه كرد: تركیه در بدترین شرایط در كنار مردم و كشور عراق بوده و برای بازسازی عراق هر آن چه را كه لازم باشد، انجام خواهیم داد.
وی از قصد تركیه برای راه اندازی دوباره كنسولگری در شهرهای موصل و بصره خبر داد.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در این كنفرانس مطبوعاتی مشترك گفت: در خصوص امنیت مرزها با تركیه اتفاق نظر داریم و مایل به حضور هیچ كدام از گروه های تروریستی در داخل مرزهای عراق نیستیم و در مقابل آن خواهیم ایستاد.
وی افزود: در موضوع بحران ارزی و مساله ایجاد شده برای لیر ترك و كاهش ارزش آن نیز در كنار تركیه هستیم و از هر گونه اقدام تركیه در این مورد حمایت می كنیم.
وی با بیان این كه حضور سرمایه گذاران ترك به توسعه روابط در زمینه های فرهنگی و اجتماعی دو كشور عراق و تركیه كمك كرده است، اظهار كرد: مذاكره برای اجرای پروژه برق، انتقال انرژی و گاز آغاز شده است و خط انتقال برق از تركیه به عراق در شهر جیزره تركیه در حال پایان است و با تكمیل مسیر 10 تا 15 كیلومتری خط انتقال، بخشی از نیاز برق عراق از تركیه تامین خواهد شد.
العبادی اضافه كرد: هم اكنون پروژه بهره‌برداری از یك خط لوله نفت جدید در استان كركوك در حال اجراست كه با اتمام این پروژه، از دومین خط لوله انتقال نفت عراق به تركیه نیز بهره‌برداری خواهد شد.
خاورم/1905