۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۰۶
کد خبر: 83084724
T T
۰ نفر

كارگران اندونزیایی زیر تیغ عربستان

۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۰۶
کد خبر: 83084724
كارگران اندونزیایی زیر تیغ عربستان

كوالالامپور - ایرنا - اعدام اتباع اندونزیایی در عربستان كه در سال های اخیر روابط جاكارتا با ریاض راچندین بار دچار بحران كرده، باردیگر با قربانی شدن یك كارگر اندونزیایی تكرار شد. اقدامی كه افكار عمومی، نهادهای مدنی و جوامع حامی حقوق كارگران رادر اندونزی جریحه دار ساخته و تنش جدیدی در روابط دو كشور ایجاد كرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، عربستان در هفته جاری یك كارگر اندونزیایی را بدون اطلاع مقام های رسمی اندونزی در این كشور اعدام كرد.
این موضوع كه برای جاكارتا بسیار گرانباربوده با واكنش تند جاكارتا و مردم این كشور روبه رو شده است.
طبق گزارش رسانه های آسیایی، وزارت خارجه اندونزی روز گذشته سفیر عربستان سعودی در جاكارتا را به دلیل اعدام یكی از كارگران و اتباع اندونزیایی شاغل در این كشور عربی را فراخواند و بشدت به این اقدام اعتراض كرد.
اندونزی با فراخواندن سفیر عربستان دراندونزی به اعدام 'توتی ترسیلاواتی' یك تبعه اندونزیایی در این كشور آن هم بدون اطلاع رسمی به مقامات كنسولی اندونزی در عربستان بشدت اعتراض كرد.
بر اساس گزارش وزارت كار اندونزی این كارگر اندونزیایی روز 29 اكتبر (دوشنبه هفتم آبان) درعربستان به اتهام قتل اعدام شده است.
گزارش خبرگزاری دولت اندونزی' آنتارا' رنتو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی پس از این اقدام سفیر عربستان در این كشور را در بالی فراخوانده و اعتراض رسمی جاكارتا را اعلام كرده است.
براین اساس، اعدام كارگر اندونزیایی درحالی انجام شده كه جاكارتا تلاش های گسترده ای برای جلوگیری از این اعدام انجام داده بود.

**واكنش ها به اعدام در اندونزی
این اعدام ، با واكنش منفی افكار عمومی در این كشور به ویژه در جامعه كارگری آن روبه رو شده است.
علاوه براین طبق گزارش رسانه های اندونزیایی توافق اخیر جاكارتا و ریاض درمورد كارگران خارجی اندونزی در این كشورعربی را تحت الشعاع قرار داده است.
جامعه و اتحادیه های كارگری اندونزی در واكنش به اعدام این كارگر اندونزیایی با انتشار اطلاعیه های مختلف از دولت جوكو ویدودو خواستند تا این توافق را برهم زند.
گروههای فعال مدنی نیز در اندونزی از وزارت كار اندونزی خواستند تا با توجه به اعدام این كارگر ، دولت اقدام جدی در پاسخ به این اقدام انجام دهد و جاكارتا هر نوع توافق كاری با این كشور پادشاهی كنار گذارد.
اعدام كارگر جدید اندونزیایی نخستین اعدام اتباع این كشور در عربستان نیست .
سال گذشته نیز هنگامی كه یكی از كارگران اندونزیایی درعربستان اعدام شد، تعدادی از فعالان مدنی و طرفداران حقوق كارگران اندونزیایی درخارج از كشور موسوم Migrant Care با تجمع در مقابل سفارت عربستان در جاكارتا نسبت به اعدام كارگران اندونزیایی دراین كشور عربی اعتراض كردند.
آنها پلاكاردهای 'اعدام ها را درعربستان متوقف كنید' حمل كردند.
در واقع 'زینی میرسین' كارگر اندونزیایی مهاجر شاغل در عربستان زمستان گذشته با اتهامی مشابه دراین كشور گردن زده شد.
معترضان به اقدام های غیرانسانی عربستان خواستار اقدامات جدی و پاسخ درخور دولت جوكو ویدودو به این اقدام ریاض شدند.
این اعدام نیز مانند نمونه جدید آن درحالی انجام شد كه وزارت خارجه اندونزی چندین بار رسما از عربستان خواسته بود تا این كارگر بخشیده شود اما اعدام زاینی هم بدون اطلاع مقام های كنسول این كشور اجرا شد.
زاینی كه به عنوان راننده در عربستان مشغول به كار بود در سال ۲۰۰۴ دستگیر شد و پس از چهار سال تحمل زندان در شرایط صعب، بدون استفاده از وكیل و یا مشاوره حقوقی به اعدام محكوم شد.
طبق برخی گزارش های رسانه ای تعداد دیگری از كارگران اندونزیایی در عربستان در انتظار حكم اعدام هستند.

** عربستان درفهرست سیاه اندونزی
اعدام جدید در حالی صورت گرفت كه وزارت كار اندونزی و عربستان در روز 11 اكتبر (19 مهر) توافق جدیدی را امضا كرده بودند و بر اساس آن ریاض در قبال امنیت جانی و رعایت حقوق بشری و كارگری اتباع اندونزیایی شاغل در این كشور متعهد شده است.
بر اساس این توافق ، دو طرف در مورد اعزام تعداد محدودی از كارگران اندونزیایی به عربستان با رعایت شرایط انسانی و حقوقی آنها تاكید كردند.
علاوه براین ، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان نیز درسفر هفته گذشته خود به اندونزی در مورد رعایت حقوق انسانی كارگران خارجی اندونزیایی در این كشور قول مساعد داده بود.
اندونزی اما پیشتر عربستان را در فهرست سیاه خود برای اعزام نیروی كار قرار داده بود.
عربستان و تعدادی دیگر از كشورهای عرب از جمله امارات عربی متحده از جمله بدترین كارفرمایان جهان به دلیل عدم رعایت حقوق انسانی كارگران خارجی ، ضرب و شتم ، قتل و اعدام آنها در جهان معروف هستند.
جاكارتا در ابتدای سال جاری دركشاكش بحران كارگری دیگری عربستان ، امارات، عمان ، قطر و بحرین را در فهرست سیاه این كشور برای اعزام كارگران به كشورهای خارجی قرار داد.
طبق گزارش آژانس حفاظت و استخدام كارگران مهاجراندونزی اعزام كارگران اندونزیایی به كشورهای عرب خاورمیانه پس از اجرای حكم اعدام دو نفر مستخدم خانگی این كشور در عربستان به طور قانونی ممنوع شد.
مسئولان اندونزیایی بارها اعلام كردند كه تعداد زیادی از كارگران به ویژه زنان مهاجر این كشور از اعمال شكنجه ، آزار و اذیت و سوء استفاده كارفرمایان خود در كشورهای عرب خاورمیانه شكایت های مكتوبی را تسلیم كردند.
با وجود این ممنوعیت اما طبق گزارش رسانه های اندونزیایی كشورهایی كه در فهرست سیاه اعزام كارگران قرار داشتند همواره بیشترین تقاضا را برای پذیرش مستخدمان خانگی از اندونزی به وزارت كاراندونزی ارائه كردند.
علاوه براین برخی منابع خبری گزارش دادند حدود پنج تا 10 هزار نفر از كارگران غیرماهر اندونزیایی ماهانه بطور غیرقانونی توسط آژانس های كاریابی به كشورهای خارجی اعزام می شوند.
بنابراین جاكارتا تلاش كرد تا با انعقاد توافق نامه هایی با این كشورها، اعزام كارگران را به صورت قانونی و با حمایت دولت مورد پیگیری قرار دهد و دست دلالان و سودجویان بازار سیاه كارگران خارجی اندونزیایی را قطع كند.

** جاكارتا در پی حمایت قانونی از كارگران خارجی اش
جاكارتاپست پیشتر گزارش داد قرار است اندونزی با انعقاد توافق نامه های دو جانبه با كشورهای متقاضی نیروی كار این كشور جنوب شرق آسیا سالانه 30 هزار نفراز كارگران اندونزیایی را به دیگر كشورهای خارجی اعزام كند.
برخورداری از شرایط شغلی مناسب مانند بهره مندی از ساعت كاری و دستمزدهای عادلانه از جمله تمهیداتی است كه جاكارتا در توافق نامه های جدید آن را مورد پیگیری قرارداده است.
حدود 93 میلیون نفر از 260 میلیون نفر جمعیت اندونزی با فقر دست و پنجه نرم می كنند و از این رو تعداد زیادی ازخانواده های اندونزیایی ناگزیر از اشتغال یكی از اعضای خود برای كسب درآمد در خارج از این كشور هستند.
اگرچه آمار دقیق و رسمی از تعداد كارگران اندونزیایی در عربستان اعلام نشده اما براساس برخی آمار غیر رسمی افزون بر 700 هزار كارگر اندونزیایی در شهرهای مختلف عربستان مشغول به كار هستند كه اكثر آنها را زنان تشكیل می دهند.
هزاران اندونزیایی به عنوان خدمتكار در خانه های سعودی ها كار می كنند و رفتار نامناسب كارفرمایان با آنان همواره مورد اعتراض نهادهای مدنی و كارگری اندونزیایی بوده است.
تاكنون شكایت های زیادی از اتباع اندونزی علیه كارفرمایان سعودی در مورد آزار و اذیت جسمانی و نپرداختن دستمزدهای آنها ثبت شده است.
در مجموع ،كارگران نیمه ماهر و غیرماهر اندونزیایی در زمره ارزان ترین كارگران خارجی در جهان محسوب می شوند و عمدتا با درآمدهای بسیار پایین و در شرایط عمدتا غیرانسانی در كشورهایی مانند عربستان در شرایط سخت و غیرانسانی مشغول به كار هستند.
آساق **1599 ***1663**