۷ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10503020
T T
۰ نفر
طرح انجماد اسپرم شتر دوکوهانه در سطح صنعتی با موفقیت انجام شد .............................................................
اردبیل، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/02/86 داخلی.فرهنگی.علمی.تحقیقات برای نخستین بار درکشور پروژه علمی انجماد اسپرم شتر دوکوهانه با موفقیت در مرکز تحقیقات امور دام شهرستان مشگین شهر استان اردبیل اجرا شد.
دکتر امیر نیاسری مجری این طرح علمی و مدیرکل امور پژوهش دانشگاه تهران روزجمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه علمی از دو سال پیش با هدف حفظ ذخایر ژنیتکی شترسانان با همکاری موسسه تحقیات امور دام و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مقیاس آزمایشگاهی دردست اجراست.
وی افزود: با اجرای موفقیت آمیز این پروژه هم اکنون بیش از یکهزارو دویست دوز اسپرم شتر دوکوهانه در این مرکز انجمادسازی شده که حتی درصورت انقراض نسل این نوع شتر، می توان نژاد این حیوان را بازیافت کرد.
دکتر نیاسری با بیان این که کمتر از یکصد نفر شتردوکوهانه در کشور وجود دارد افزود: چهار نفر شتر تک کوهانه حامل جنین شتر دوکوهانه دراین مرکز تحت نظر متخصین نگهداری می شود که انتظار می رود این شترها زایمان موفقی داشته باشند.
وی اضافه کرد: گوشت و شیر شتر دوکوهانه از ارزش بالایی برخوردار است و با استفاده از فناوری انتقال جنین می توان نسل و تعداد این نوع شترها را تکثیر کرد.
مدیرکل امور پژوهش دانشگاه تهران در پایان افزود: در صورت موافقت مراجع ذیربط مرکز تحقیقات امور دام مشگین شهر به مرکز جمع آوری و تکثیر اسپرم شتر در کشور تبدیل خواهد شد.
مشگین شهر با 170 هزار نفر جمعیت در 85 کیلومتری شمال غرب اردبیل واقع است.ک/3 7117/618 شبک 1562 شماره 009 ساعت 11:20 تمام انتهای پیام N07.20-11-48
۰ نفر