۱۹ فروردین ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 10509552
T T
۰ نفر

" ورزش درمانی" ، بهترین شیوه درمان کمردرد است

۱۹ فروردین ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 10509552
" ورزش درمانی" ، بهترین شیوه درمان کمردرد است # اصفهان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/01/85 داخلی .علمی. پزشکی. کمر درد. متخصصان،"ورزش درمانی" را بهترین راه دردهای ناحیه گردن و کمر می دانند.
دردهای ناحیه گردن و کمر، بزرگترین و شایعترین گروه دردهای بازدارنده از حرکت و هدردهنده ساعات کار و فعالیت مردم عادی و ورزشکاران محسوب می شود.
این دردها باعث می شود روزها و ساعت بسیار زیادی از وقت مبتلایان به این گونه بیماریها صرف استراحت شود که در این میان، ساعات مفید زیادی نیز به چشم می خورد. "دکتر آرتاداد دینلی"متخصص"طب ورزشی" و از محققان فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: آسیبهای عضلات بزرک سطحی، آسیب در ناحیه عضلات اطراف ستون فقرات، آسیب دیسک بین مهره ای،تومورهای عصبی ناحیه نخاع از جمله علل بروز دردهای ناحیه گردن و کمر است. وی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در اصفهان ، پاره ای بیماریهای اعصاب و روان، بد ساختاری ناحیه ستون فقرات،درد جسم مهره های ستون فقرات، خوابیدن در وضعیت غیراصولی، نشستن های ناصحیح و کار و فعالیت در یک حالت خاص بدنی را از دیگر علل بروز این دردها ذکر کرد. وی افزود: یکی از موارد مشترک در کلیه این دردها، ضعف عضلات ستون فقرات است. وی مهمترین نکته در درمان این موارد را تشخیص صحیح ابتدایی ذکر و تصریح کرد: این مهم جزء با مشاوره دقیق پزشک با بیمار و اطلاع پزشک از خصوصیات رفتاری و حرکتی شخص آسیب دیده و معاینه فیزیکی و عصبی کامل، تشخیص داده نمی شود. این متخصص درباره رایج ترین راه درمان این بیماریها که استفاده از کمربندها و گردن بندهای طبی است، گفت: این کمربندها و گردن بندها بیشتر با نامهای " کولار گردن " و " کرست کمری " به فروش می رسد. وی تصریح کرد: استفاده از این وسایل جانبی کمکی ممکن است درد را اندکی تخفیف دهد و در بیمار رضایت مقطعی به وجود آورد اما این کار بدترین اتفاق ممکن در ستون فقرات بیمار را نیز رقم می زند که آن ایجاد ضعف شدید در عضلات بزرک و کوچک اطراف ستون فقرات است. دکتر دینلی گفت: سازوکاراین ضعف دقیقا مانند قراردادن اندام در گچ است و همانگونه که بعد از بازکردن گچ اطراف اندام،عضلات تا مدت زیادی به صورت کوچک و ضعیف باقی می ماند و قطر آنها نیز کمتر می شود،این وضعیت درباره استفاده از این وسایل نیز صادق است. وی افزود:در این حالت فرد تا مدتی از بی تعادلی و ضعف عضلات شکایت دارد و این روند در عضلات اطراف گردن و ستون فقرات به مراتب سریعتر و خطرناکتر است بطوریکه شخص حتی پس از یک روز استفاده نکردن از "کولار" و یا " کرست" دچار دردهای بسیار شدیدتر و توانفرساتر از قبل می شود. وی خواب رفتگی نوک انگشتان دست و پا که نشانگر درگیری عصب و فشار روی آن است را از مهمترین علایم پیشرفتگی و دردهای سخت کمر عنوان کرد. وی گفت:باید دانست که هیچیک از داروهایی که برای درمان ضایعات فیزیکی و بیومکانیکی ستون فقرات تجویز می شود موثر نیست و استفاده از آنها صرفا به عنوان مسکن و شل کننده عضلانی کاربرد دارد. وی هشدار داد: عوارض این داروها روی کبد ، کلیه و دستگاه گوارش بسیار خطرناکتر از درد ناحیه ستون فقرات است و چه بسا با استفاده از داروهای "کورتون" سلامت کل بدن و استخوانها به خطر افتد و فرد را به بیماری " پوکی استخوان" و هزاران بیماری دیگر دچار کند. دینلی بهترین راه درمان، پس از تشخیص اولیه این ضایعات را "ورزش درمانی" و اصلاح قوسهای نواحی ستون فقرات گردن و کمری و پس از آن تغییر در وضعیت راه رفتن و تعادل عضلات نواحی لگن و پاهای بیمار ذکر کرد. وی گفت: برنامه های "ورزش درمانی " به صورت دوره ای بر اساس توانمندی فرد طراحی شده است و در هر نوبت پیشرفتهای بیمار مورد ارزیابی قرار می گیرد. این متخصص "طب ورزشی"افزود: هرچند در طول درمان به علت ضعف عضلات، درد و گرفتگی به وجود می آید اما باید بیمار را به انجام مستمر حرکات تشویق کرد.
2363/607/543
۰ نفر