۱ دی ۱۳۹۰، ۱۷:۳۷
کد خبر: 30726580
T T
۰ نفر

بندرعباس- رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان از انجام موفقيت آميز مرحله دوم تشخيص پيش از تولد جنين براي اولين بار در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دكتر 'محمد شكاری' روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: مرحله دوم تشخیص پیش از تولد (PND) برای نخستین بار در هرمزگان آغاز شد و تا قبل از این مرحله فقط مرحله اول كه شامل تست ژنتیك بود، در استان انجام می شد.

وی با بیان اینكه افراد باید برای انجام آزمایش مرحله دوم تشخیص پیش از تولد به سایر شهرستانها مراجعه می كردند، افزود:در مرحله دوم (PND) تحت راهنمایی سونوگرافی از سلولهای جفت جنین در هفته دهم بارداری نمونه گیری انجام می شود.

دكتر شكاری تصریح كرد: نمونه گرفته شده برای آزمایشهای تشخیصی ژنتیك در آزمایشگاه ژنتیك برای مشخص شدن بیماریهای غیر قابل علاج و بیماریهایی كه موجب در تنگنا قرار دادن مادر و خانواده می شود از جمله بیماریهای تالاسمی ماژور ، معلولیت و سایر موارد انجام می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان ابراز داشت: در صورت مثبت شدن آزمایش های ژنتیكی در تشخیص برخی بیماریهای ارثی، برابر قوانین سقط جنین انجام می شود.

وی با اشاره به فاز دوم تشخیص پیش از تولد ، خاطرنشان كرد: با انجام این مرحله می توان از بروز بسیاری از معلولیت ها و بیماریهای ارثی و ژنتیكی قبل از تولد پیشگیری كرد و از تولد نوزادان معلول و بیماریهای خاص جلوگیری كرد. ك/3

7198/668