۱۵ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۵۶
کد خبر: 30750033
T T
۰ نفر

بندرعباس - ثبت از نظر حقوقي شامل نوشتن قراردادها، معاملات و وضعيت املاك در دفاتر رسمي و سند يا اسناد هر نوشته اي كه در مقام دعوي يا دفاع، قابل استناد باشد.

به گزارش ایرنا، سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی زیر نظر قوه قضاییه تنظیم می شود و هرگونه نقل و انتقال رسمی ملك و یا اموال در این دفاتر صورت می گیرد.

امروزه به دلیل رونق اقتصادی، خرید و فروش از جمله مسكن، خودرو و غیره، حجم بالایی از معاملات مردم را تشكیل می دهد.

از جمله مشكلاتی كه در این بخش وجود دارد اینكه بسیاری از مردم بدون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ، نسبت به انتقال ملك یا اموال و تنظیم سند عادی یعنی قولنامه ای اقدام می كنند كه این امر تبعات بعدی از جمله دعاوی و اختلافات را بدنبال دارد.

صاحب نظران و مسوولان امر بر این نكته تاكید دارند كه مردم برای نقل و انتقال اموال خود به دفاتر اسناد رسمی مراجعه كنند تا دعاوی و اختلافات پس از آن كاهش یابد.

به گفته آنها از اگر سند ملك یا اموال دارای سند رسمی باشد قابل استناد است اما اسناد عادی پشتوانه محكمی ندارد.

رییس جامعه سردفتران استان هرمزگان گفت: مردم برای نقل و انتقال اموال و املاك خود به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و سند آن را تنظیم كنند.

عبدالكریم حجاری افزود: برخی مردم در خرید و فروش، اسناد عادی و قولنامه ای را بدون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی تنظیم می كنند كه این امر جایگاه قانونی ندارد و آنها را با مشكلاتی مواجه می كند.

وی با بیان اینكه تنظیم سند رسمی در دفاتر اطمینان خاطر فروشنده و خریدار را به دنبال دارد، اضافه كرد: اسناد رسمی جرم زدا است و از از وقوع جرم و اختلاف پیشگیری می كند و آن را به حداقل می رساند.

حجاری اضافه كرد: موارد قانونی نقل و انتقال اسناد در دفاتر اسناد رسمی مشخص می شود و سند با ملك تطبیق داده و استعلام می شود.

رییس جامعه سردفتران هرمزگان در خصوص نقل و انتقال اسناد مالكیت خودرو تصریح كرد: با تعویض پلاك سند منتقل نمی شود بلكه باید مالكین با حضور در دفاتر اسناد رسمی نسبت به انتقال سند اقدام كنند.

وی تعرفه دریافت حق ثبت را دولتی برشمرد و خاطر نشان كرد: نقل و انتقال یك دستگاه خودرو و یك واحد ساختمان مسكونی به ترتیب حدود دو میلیون و یك میلیون ریال است.

رییس جامعه سردفتران استان هرمزگان همچنین به مردم توصیه كرد: املاك اجاره ای تجاری و مسكونی خود را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم نمایند چراكه حقوق موجر و مستاجر در تنظیم اسناد دیده شده است.

وی هزینه ثبت سند اجاره در دفاتر اسناد رسمی را بین 300 هزار تا 400 هزار ریال بیان كرد.

مدیر كل ثبت اسناد و املاك استان هرمزگان هم گفت: نقل و انتقال خودرو باید طبق سند رسمی و در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

مهدی اقبال افزود: ثبت هر گونه نقل و انتقال خودرو خارج از دفاتر اسناد رسمی بطوركامل غیر رسمی بوده و از اعتبار سند رسمی برخوردار نیست.

وی گفت: بدون تنظیم سند انتقال در دفترخانه، نقل و انتقالی صورت نگرفته و خودرو همچنان در مالكیت مالك قبلی باقی است و صرف تعویض پلاك دلالت بر تغییر مالكیت ندارد .

مدیركل ثبت اسناد و املاك استان هرمزگان وصول حقوق دولتی و ثبت حقوق مالكانه مردم را در نتیجه انجام معاملات مردم مهم ارزیابی نمود.

این مقام مسوول گفت: در آذرماه سالجاری ، چهار هزار و 400فقره سند مالكیت تك برگی و در9 ماهه اول سالجاری تعداد 33 هزار و 500 جلد سند صادر شده است.

وی افزود: از آغاز اجرای طرح صدور اسناد مكانیزه تاكنون حدود 45 هزار جلد سند مالكیت در استان صادر شده است و این رقم تا پایان سالجاری 50 هزار جلد سند می رسد.

وی با بیان اینكه طرح صدور سند مالكیت مكانیزه در مردادماه سال گذشته آغاز شد ، گفت: چنانچه مالكین سند مالكیت دفترچه ای دارند جهت تعویض به واحدهای ثبتی سراسر استان مراجعه نمایند و ثبت استان توانائی تعویض آن را در حد بالا دارد.

اداره كل ثبت اسناد و املاك استان هرمزگان در سالجاری برای دومین سال پیاپی رتبه برتر صدور سند مالكیت در كشور را كسب كرده است.ك/4

669/667