بيروت - تنها چند روز پيش از سفر دبيركل سازمان ملل به لبنان، 'بان كي مون' يك ژنرال ايتاليايي را جانشين فرمانده اسپانيايي نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل در لبنان(يونيفل) كرد.

به گزارش ایرنا از بیروت، دبیر كل سازمان ملل به لبنان یك ژنرال ایتالیایی به نام 'پاولو سیرا' را به عنوان فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل'یونیفل' در لبنان، به جای 'آلبرتو اسارتا' اسپانیایی كه پیش از این فرماندهی این نیروها را بر عهده داشت، انتخاب كرد.

ایتالیا كه بیش از هزار سرباز در نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان دارد، از ابتدای ماه میلادی جاری فرماندهی این نیروها را در لبنان به ریاست ژنرال پاولو سیرا بر عهده گرفته است.

سیرا پیش تر فرمانده نیروهای ایتالیایی اعزام شده به افغانستان بوده است.

ایتالیا برای بار دوم است كه از سال 2006 و حضور یافتن مجدد نیروهای سازمان ملل پس از جنگ 33 روزه لبنان با رژیم صهیونیستی، فرماندهی نیروهای یونیفل را بر عهده می گیرد.

این ژنرال ایتالیایی پس از اینكه فرانسه پس از تعرض به گروهی از سربازانانش در جنوب لبنان از نامزدی به منظور فرماندهی نیروهای سازمان ملل انصراف داد، به این مسوولیت انتخاب شد.

وزارت امور خارجه ایتالیا نیز طی انتشار بیانیه ای از خرسندی این وزارتخانه و وزارت دفاع این كشور از این انتخاب بان كی مون خبر داده است.

در بیانیه ای كه وزارت امور خارجه ایتالیا به این منظور صادر كرده آمده است كه پس از دو سال از تمام شدن مدت مسوولیت ژنرال ایتالیایی 'كلاودیو گراتسیانو' فرمانده ایتالیایی اسبق نیروهای یونیفل در لبنان، این انتخاب مایه افتخار ایتالیا و نشان دهنده میزان اعتماد به نیروهای این كشور در لبنان است.

اسارتا در مراسم تودیع خود در محل نخست وزیری لبنان طی سخنانی گفت: وظیفه نیروهای یونیفل حفظ صلح و امنیت در جنوب لبنان است و اگر كمك های مداوم ارتش لبنان نبود به هیچ وجه امكان اجرای قطعنامه 1701 (قطعنامه پایانی جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی در سال 2006) وجود نداشت.

وی با اشاره به برنامه انتقال تدریجی مسوولیت ها از نیروهای یونیفل به ارتش لبنان، ادامه داد: نیروهای زمینی و دریایی ارتش لبنان هنوز نیازمند كمك و پشتیبانی بیشتر هستند تا به جایی برسند كه بتوانند به انجام مسوولیت در قبال اجرای قطعنامه 1701 بپردازند.

در این مراسم همچنین 'نجیب میقاتی' نخست وزیر لبنان طی سخنانی گفت: فعالیت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل وقتی به ثمر خواهد نشست كه مسوولیت آنها به ارتش لبنان منتقل شود و آنها از امنیت و صلح در این منطقه پاسبانی كنند.

وی با تاكید بر اینكه این امر نیازمند همكاری روز افزون میان یونیفل و ارتش لبنان است، تصریح كرد: از سال 1978 این نیروها در جنوب لبنان حضور داشته و از آن زمان به منظور حفظ صلح و امنیت در این منطقه و همچنین كمك به حكومت لبنان به منظور حفظ آرامش و استقلال و حفظ سیطره بر كل كشور، تلاش و از خود گذشتگی زیادی مبذول داشته اند.

هم اكنون افزون بر ‎13هزار و ‎500تن از نظامیان ‎29كشور جهان در قالب نیروهای یونیفیل در لبنان حضور دارند كه در محدوده جنوب رود لیتانی و در مرز با فلسطین اشغالی و آب‌های ساحلی لبنان مستقر هستند.

آلمان ،ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیشترین تعداد دارند.

خاور**1030**1566