۱۸ دی ۱۳۹۰، ۱۰:۵۲
کد خبر: 30754135
T T
۰ نفر

تهران – كارگردان تئاتر 'خشكسالي و دروغ' گفت: تئاتر هنري زنده با انسان‌هايي زنده و باز‌خورد اجتماعي است و كساني كه منكر اين بازخورد هستند، تنها ناتواني خود در اين تاثير گذاري را توجيه مي كنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'محمد یعقوبی' شامگاه شنبه(17دی) در دوازدهمین نشست 'تئاتر امروز' در فرهنگسرای رسانه افزود: فیلم و ادبیات، ممكن است پس از چندین سال، توجهات را به خود جلب كنند و بازدیده شوند اما تئاتر این گونه نیست و می‌بایستی برگرفته از مسائل روز جامعه و دارای جذابیت بسیار برای مخاطبان باشد.

وی تمامی نمایشنامه‌های خود را دارای نوعی قطعیت نداشتن دانست و عنوان كرد: این قطعیت نداشتن را با تكرارها كه نوعی تكنیك برای من است به نمایش در می آورم كه برای تماشگر نیز جذاب است.

یعقوبی در ادامه تصریح كرد: هر نمایش می‌بایستی بنا به موقعیت آن طراحی شود و نباید با استفاده از حركات اضافه برای تصویر سازی، سعی در فریب تماشاگر و منحرف كردن ذهن او از داستان داشت.

این كارگردان، سكون درون نمایش را نوعی حركت دانست و عنوان كرد: این نمایش حركت زیادی در میان بازیگران ندارد، زیرا تفاوت میان افراد، خود نوعی حركت است كه برخاسته از موقعیت داستانی است.

وی توجه به جزئیات در نمایش را بسیار مهم دانست و بیان كرد: این جزئیات و اطلاعات صحنه‌های به ظاهر بی اهمیت است كه اتفاقات مهم را رقم می زند.

این نویسنده و كارگردان، نمایش خشكسالی و دروغ را فارغ از موضع‌گیری جنسیتی دانست و افزود: به هیچ وجه قصد كوبیدن زن‌ها در نمایش نامه را نداشتم و اگر موقعیتی سبب این برداشت شده، صرفا به دلیل موقعیت خود نمایش است.

وی دلیل انتخاب 'معادی' برای بازی در این نمایش را عدم اعتقاد خود به دسته بندی بازیگر تئاتر و سینما عنوان كرد و افزود: معتقدم تنها بازیگر خوب و بد وجود دارد كه می‌توانند در هر دو عرصه تئاتر و سینما دیده شوند.

یعقوبی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت تئاتر و سینما اظهار داشت: تئاتر، هنر بازیگری زنده و سینما نمایش تصحیح شده آن است.

وی بازتولید نمایشنامه ایرانی را یك ضرورت فراموش شده در تئاتر ایران دانست و گفت: بسیاری از این آثار، حرف جدیدی برای عرضه به مخاطبان درون خود دارند.

یعقوبی افزود: اصرار من به باز تولید آثار نمایشی‌ام به این موضوع باز می گردد كه نمایش نامه های خارجی بارها و بارها اجرا می شود اما نمایش نامه‌ ایرانی یك بار مصرف تلقی می‌شوند.

وی ادامه داد: معتقدم آثار بازتولید شده توسط من، مسائل روز جامعه است و اگر احساس كنم كه حرف جدیدی برای عرضه به مخاطب ندارد هرگز آن را اجرا نخواهم كرد.

'پیمان معادی' از بازیگران این نمایش، یعقوبی و متن را اصلی‌ترین دلیل خود برای حضور در تئاتر عنوان كرد و افزود: تئاتر همواره تجربه ای جذاب برای من بود كه فرصت حضور در آن برای من مهیا نشده بود و پس از آن كه محمد یعقوبی به من پیشنهاد داد، به دلیل سابقه كاری او و نمایشنامه خوب وی، حضور در این كار را پذیرفتم.

وی دلیل جدایی خود از گروه را حضور در تور تبلیغاتی فیلم 'جدایی نادر از سیمین ' بیان كرد و افزود: این فیلم فرصتی بزرگ برای سینمای ایران ایجاد كرده است و نیازمند آن است تا با تبلیغاتی مناسب، شانس خود را برای دریافت جایزه اسكار افزایش دهد.

این بازیگر افزود: این سفر قرار بود از چند هفته پیش آغاز شود، اما به دلیل ضربه ای كه در آن زمان به گروه وارد می شد از آن منصرف شدم.

معادی با ابراز علاقه به گروه تئاتری كه در آن فعالیت می كند، اظهار داشت: به تئاتر و گروهی كه در آن كار می كنم، علاقه بسیاری دارم و تا آخرین لحظه نیز در آن حضور داشتم و پس از بازگشت از سفر نیز گروه را همراهی خواهم كرد.

وی بازی در سینما و تئاتر را قابل مقایسه با یكدیگر ندانست و افزود: بازی در تئاتر و سینما اگر چه شباهت هایی در حوزه تكنیكال دارند، تفاوت هایی نیز بین این دو وجود دارد لیكن هر دو مشكل است.

معادی افزود: شاید تنها تفاوت میان تئاتر و سینما در وجود تمرینات در تئاتر است كه در میان بازیگران سینما رواج چندانی ندارد.

وی تمرین را لازمه تمامی بازیگران دانست و افزود: تاكنون در هیچ اثری بدون تمرین حضور نداشته ام و در اثر ساخته شده توسط خود من نیز این موضوع را كاملا رعایت كرده ام.

معادی تكرار برداشت با تمرین را بسیار متفاوت دانست و افزود: تكرار برداشت ها سبب می شود تا حس بازیگر از بین برود اما تمرینات، این حس را قوی‌تر و خلاقیت بازیگر برای ایجاد حسی بهتر را تقویت می كند.

بازیگر فیلم جدایی نادر از سیمین وجه تشابه فرهادی و یعقوبی در دو عرصه تئاتر و سینما را توجه به جزئیات و حفظ طراوت بازیگر در تمرینات دانست و عنوان كرد: وسواس و توجه به بازی بازیگران در هر دوی آنها بسیار وجود دارد و در آینده نیز یكی از معیار‌های من برای انتخاب فیلم و نمایش‌هایی كه قرار است همكاری كنم، همین دقت نظر خواهد بود.

وی افزود: تئاتر برای من ناشناخته و حضور در آن برای كسب تجربه ای جدید بود كه سبب شد تا در شب اول اجرا، استرس زیادی داشته باشم. البته بعدها متوجه شدم این استرس در بازیگران قدیمی و بزرگ تئاتر نیز وجود دارد.

معادی مكث های موجود در نمایش را فرصتی برای اندیشیدن تماشاگر و برداشت شخصی او از داستان دانست و عنوان كرد: هر تكنیكی كه بتواند تماشاگر را به تفكر وادارد با ارزش است و می بایستی ادامه پیدا كند.

'آیدا كیخائی' دیگر بازیگر این تئاتر یعقوبی را یكی از مشورت پذیر‌ترین كارگردانان دانست و بیان كرد: تمامی نمایشنامه‌های ایشان، زمانی كه به بازیگران ارائه می شود ابتدا، میانه و پایان دارد، اما برخی از صحنه‌ها در تمرینات و با نظر بازیگران و دستیاران شكل می‌گیرد و تصمیم نهایی نیز با خود ایشان است.

'افشین خورشید باختری' منتقد و نویسنده تئاتر نیز نقش اجتماعی تئاتر را كاركردی جدید برای آن ندانست و افزود: در طول تاریخ، همواره تئاتر با اجتماع در رابطه ای مستقیم بوده و منعكس كننده شرایط دوران خود بوده است.

وی افزود: تئاتر ایران نیز به عنوان هنری جوان و نوپا از این موضوع مستثنی نیست و یعقوبی با توجه به تحصیلات خود در رشته حقوق، همواره در آثار خود رویكردی اجتماعی داشته است.

خورشید باختری، تئاتر اجتماعی را نیاز تمام جوامع دانست و اظهار داشت: تئاتر به دلیل گفتمان گسترده‌ و عمیق‌تری كه با مخاطبان خود دارد، علاوه بر حضور تجربی و زیبایی شناختی كه مختص به تئاتر است، دامنه ارتباطی آن را گسترده‌تر می‌كند.

این نویسنده و منتقد در ادامه تصریح كرد: نمایش خشكسالی و دروغ، چینشی مدرن و آگاهانه از داستانی است كه می‌توانست به صورت خطی بیان شود و سبب شده تا ذهن تماشاگر، درگیر داستان و روابط میان آنها شود.

خورشید باختری تكرارهای تعمدی و توجه به مكث و سكوت در نمایش را تلاشی برای ساخت فضایی متفاوت برای انتقال خلع روابط میان این افراد دانست و افزود: این حس توانسته به خوبی با بازی بازیگران به تماشاگران انتقال پیدا كند و در ایجاد چالش در ذهن آنها موفق عمل كند.

وی طراحی صحنه این نمایش را بسیار جالب توجه دانست و افزود: در این نمایش به دلیل استفاده از 2 رنگ سیاه وسفید با فضایی خنثی، روبرو هستیم كه سبب می شود تنها نمایش و داستان دیده شود.

این منتقد تئاتر افزود: دقت در جزئیات، ظرافت شخصیت ها و رابطه درونی بازیگران در این نمایش سبب شده تا ارتباط تماشاگر با نمایش قطع نشود.

تهران / م.ه/م.ل/1275
۰ نفر