۲۰ دی ۱۳۹۰، ۱۰:۳۷
کد خبر: 30757772
T T
۰ نفر

بافت تاريخي بازار همدان بازسازي شد

۲۰ دی ۱۳۹۰، ۱۰:۳۷
کد خبر: 30757772

همدان-مدير كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان گفت: 100 درصد مصوبه سفرهاي رييس جمهوري به اين استان در خصوص بازسازي بافت تاريخي بازار همدان اجرايي شد.

'اسدالله بیات' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه عملیات اجرایی این طرح از سال 86 شروع شده افزود: این عملیات به منظور اجرای مصوبات دور اول سفر استانی هیات دولت به همدان اجرایی شده است.

وی با اشاره به اعتبار 35 میلیارد ریالی این مصوبه اضافه كرد: بازسازی، بهسازی و نوسازی بافت بازار همدان با اعتبار 5/17 میلیارد ریالی از محل مشاركت‌های مردمی و همچنین مبلغ 5/17 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی انجام شده است.

وی اظهار داشت: در اجرای این مصوبه كاروانسرای شریفیه، كاروانسرای گلشن، كاروانسرای قلمدانی و راسته موتیخانه مورد مرمت قرار گرفتند.

گفتنی است؛ كاروانسرای شریفیه مربوط به دوره قاجاریه با بیش از یكصد حجره و انبار در بازار همدان واقع است و در سال ‪ ۱۳۷۰‬در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

این كاروانسرا حد فاصل راسته بازارهای حلبی سازها، نخودبریزها، علاقمندها و صحافخانه قرار دارد، طبقات زیرزمین، همكف و اول دارای طاق آجری و برای ساخت ایوان مركزی نیز از ستون‌های چوبی استفاده شده است.

مجموعه بازار سنتی همدان كه در محدوده خیابان‌های باباطاهر، اكباتان و شهدا قرار دارد متعلق به دوره قاجاریه و دارای ‪ ۳۰‬راسته بازار است كه هر رسته مخصوص صنف و حرفه‌ای خاص است.

مجموع راسته‌های مسقف همدان را قصاب‌ها، قنادها، نخودبریزها، حلبی سازها، صحافخانه، علاقمبندها، كفشدوزها، موتابخانه، حسین خانی، حلاج خانه سمسارخانه شامل می‌شوند.

7521/576