۲۰ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۴۵
کد خبر: 30757943
T T
۰ نفر

تهران- همزمان با ايام سوگواري سرور آزادگان جهان، نمايشگاهي از كتيبه‌هاي عاشورايي در رثاي امام حسين(ع) در موزه امام علي(ع) برگزار شده است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، كیتبه های عاشورایی كه از سالیان قبل و از زمان سرایش تركیب بند معروف 'باز این چه شورش است كه در خلق عالم عالم است' محتشم كاشانی، در ایام محرم مورد استفاده قرار می گیرد، در تمام این سال ها به عنوان سمبل سوگواری ایرانی ها از حماسه كربلا شناخته شده است.

كتیبه های عاشورایی شامل خطاطی ابیاتی هستند كه از میان تركیب بند معروف محتشم كاشانی انتخاب می شوند. در واقع كتیبه ها به خاطر تعلق به مرثیه ها و آیین های سوگواری ایرانیان در طی سال های متمادی، به عنوان بخشی از تاریخ ادبیات فارسی و میراث گرانبهای هنری شناخته می شوند.

اگر چه كتیبه نگاری در ادامه تاریخ و تحولات هنر خوشنویسی است،اما به نوعی ظرفیت كشف نشده ای از خط، به خصوص خط نستعلیق را در خود دارد.

به گزارش ایرنا، موزه هنر امام علی (ع)وابسته به معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، در ماه‌های محرم و صفر و در آستانه اربعین حسینی اقدام به برگزاری ویژه برنامه 'خیمه هنر' با هدف ترویج مضامین مذهبی و تجلی حماسه عاشورا با موضوع قیام امام حسین(ع) كرده است.

یكی از بخش های این برنامه هنری، برپایی نمایشگاهی از آثار خطاطی استاد 'علی شیرازی' است.

در این نمایشگاه 100 اثر از این هنرمند با موضوع اشعاری در سوگ سالار شهیدان عرضه شده است. این تابلوها با هدف بازآفرینی مراثی مشهور ادبی حماسه حسینی به خط فارسی و در قالب كارگاه تخصصی كتیبه نگاری عاشورایی در آبان 87 خلق شده اند.

محتوای كتیبه های استاد شیرازی اشعار معروف تركیب بند محتشـم كاشانی است كه در ابعاد 80 در 110 سانتی متر ترسیم شده اند.

به گفته مسوول برگزاری این نمایشگاه، شیرازی یك سال پیش از برگزاری كارگاه خوشنویسی این كتیبه ها، به طراحی شعرها وتهیه لوازم و ابزار كار مشغول بوده است. این اشعار بر روی كاغذهای بدون اسید نگاشته شده است چرا كه به خاطر ماندگاری بسیار زیاد این نوع از كاغذها، مركب روی آنها ثبات بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد:ضمن اینكه گروهی از استادان نگارگری و تذهیب نیز مدت 6 ماه كاغذها را تذهیب كرده اند.سپس قطعه سازی و تشعیر انجام شده است و درنهایت استاد شیرازی كار خوشنویسی این آثار را انجا داده است.

استاد شیرازی با قلم 3 تا 4 سانتی متری این شعرها را روی كتیبه های عاشورایی قلم زده است. از جمله ویژگی های آثار عرضه شده شیرازی در این نمایشگاه، استفاده از طلای 24 عیار در تذهیب این آثار است.

به عقیده شیرازی؛ خالق این آثار،كتیبه نگاری هنر خوشنویسی صرف نیست، در واقع در این سبك،هنرمند باید نوع و شكل خط را پیش از اجرا طراحی كند.

این نمایشگاه به نوعی ارایه طرح جدیدی از اشعار محتشم كاشانی در قالب هنری و با بیانی تازه است.

نمایشگاه خوشنویسی استاد شیرازی در طبقه هم كف و میانی موزه امام علی (ع) تا پایان ماه صفر برپاست.

فراهنگ**9173**1588
۰ نفر