۲۱ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۳۷
کد خبر: 30759905
T T
۰ نفر

ديدگاه اساسي 'آرنت' بيان نسبت نظر و عمل است

۲۱ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۳۷
کد خبر: 30759905

تهران- مترجم كتاب 'وضع بشر' با بيان اينكه ديدگاه اساسي 'آرنت' در كتاب 'وضع بشر' بررسي نسبت نظر و عمل است، گفت: نويسنده در اين كتاب زندگي وقف عمل را بيان كرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'مسعود علیا' مترجم كتاب 'وضع بشر' شامگاه سه‌شنبه (20 دی ماه) در نشست نقد و بررسی این كتاب در مركز فرهنگی شهر كتاب افزود: اندیشه‌های فیلسوفان از یونان باستان تا قرن 20 بررسی رابطه نظریه و عمل است و دغدغه اصلی آرنت در آثار خود بررسی نسبت نظر و عمل است.

علیا گفت: چرخش موضوعی نسبت نظر و عمل در كتاب 'حیات ذهن' به صورت سیستماتیك بیان شده است.

وی با بیان اینكه موضوع اصلی در كتاب 'وضع بشر' بررسی زندگی وقف عمل است، تصریح كرد: وضع بشر را اگر از طبیعت بشر جدا كنیم می‌توانیم این مفهوم را در دو قالب، حیات عملی و نظری بررسی كرد.

مترجم كتاب 'مبانی فلسفه اخلاق' گفت: آرنت مدعی است حیات وقف عمل در فلسفه در سایه حیات وقف نظر قرار گرفته به این معنا كه فیلسوفان سنت، حیات وقف نظر را اصل قرار دادند و به حیات وقف عمل از دریچه حیات وقف نظر توجه داشته‌اند.

وی اظهار داشت: مفسران معتقدند كه آرنت حیات وقف عمل را به اعتبار خود آن كاوش می‌كند و این مفهوم را به دور از استدلال نظر بر عمل به كار می‌برد.

آرنت معتقد است كه زندگی وقف عمل شامل زحمت،كار و عمل به معنای اخص كلمه است و او بین زحمت و عمل تفاوت قایل است.

علیا افزود: انسان‌ها در مفهوم زحمت، به دنبال گذران زندگی هستند كه در این مفهوم ضرورت مطرح می‌شود.

مترجم كتاب 'مسیح و اساطیر' با بیان اینكه آرنت معتقد است مفهوم كار به معنای برپا داشتن یك جهان و انسانی كردن طبیعت است، اظهار داشت: انسان‌ها از طریق كار با بهره‌گیری از مواد اولیه طبیعت، جهان مصنوع و انسانی را می‌سازند و انسان تبدیل به انسان سازنده می‌شود.

وی بیان داشت: انسان اهل كار سازنده است و آرنت بحث هنر را در این چهارچوب مطرح می‌كند.

علیا گفت: در مفهوم عمل در معنای خاص، كرداری فارغ از ضرورت‌ها وجود دارد و انسان‌ها در این مفهوم به دنبال دغدغه جهان سازی و آشكارسازی خویشتن یكتا و جانشین ناپذیر در یك محمل بین الاذهانی و عمومی است.

وی افزود: در عمل در معنای خاص انسان‌ها از تاریكی خانه و فضای خصوصی خارج می‌‌‌شوند و وارد یك فضای عمومی كه هراس و وحشت را به دنبال دارد می‌شوند كه آرنت این مفهوم را فضای نمود می‌نامد.

'هانا آرنت' فیلسوف و متفكر سیاسی در سال ۱۹۰۶ در لیندن واقع در هانوفر آلمان به دنیا آمد.

آرنت از آن جمله نویسندگانی بود كه تنها فعالیت‌های او محدود به یك شاخه خاص علوم انسانی نمی‌گردد.

او در زمینه فلسفه با كتاب 'حیات ذهن'؛ در زمینه فلسفه سیاسی با كتاب‌های 'وضع بشر' و 'توتالیتاریسم' و 'درس‌گفتارهایی درباره فلسفه سیاسی كانت'؛ در زمینه تحلیل فرهنگی سیاسی كتاب‌های 'انقلاب' و 'بحران‌های جمهوری' كه پیرامون جمهوری آمریكایی است شناخته می‌شود.

دغدغه‌های مهم آرنت خودكامگی، ماهیت شر و تضعیف مشاركت عمومی در روند سیاسی بود.

كتاب مشهور هانا آرنت با عنوان 'عنصرها و خاستگاه حاكیمت توتالیتر' در سال ۱۹۵۱ به زبان انگلیسی منتشر شد، این كتاب آرنت را به یكی از مشهورترین و با نفوذترین نظریه پردازان دوران خود بدل و كتاب 'قدرت و قهر'، از مهم ترین آثار هانا آرنت، جایگاه او را چون یكی از نظریه‌پردازان بزرگ قرن بیستم تثبیت كرد.

هانا آرنت در این كتاب و در دیگر آثار خود نقدی عمیق، نو و ساختاری از مباحثی چون نسبت روان‌شناسی توده‌ها و حكومت های توتالیتر، نسبت عرصه عمومی و خصوصی و نسبت آزادی و فردی بودن با قدرت سیاسی را ارایه می‌كند.

نشست هفتگی شهر كتاب با موضوع نقد و بررسی كتاب 'وضع بشر' اثر 'هانا آرنت' با حضور 'مسعود علیا' مترجم، 'محمد منصور هاشمی' نویسنده حوزه اندیشه و فلسفه و 'علی اصغر محمد خانی' معاون فرهنگی شهر كتاب برگزار شد.

تهرام/7245/1275
۰ نفر