۲۱ دی ۱۳۹۰، ۱۳:۳۱
کد خبر: 30760283
T T
۰ نفر

بجنورد _ معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي از ثبت 'آيين نخل گرداني' شهرستان جاجرم در اين استان، در فهرست ميراث معنوي كشور خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه این اداره كل، 'علی اكبر وحدتی' اظهار داشت: آیین نخل گردانی شهرستان جاجرم 28 آبان ماه امسال در فهرست عادی میراث ناملموس به شماره 255 ثبت شده است.

وی گفت: نخل گردانی از جمله آیینهای ویژه ماههای محرم و صفر در شهرستان جاجرم است كه بر اساس آیین نامه و كنوانسیونهای حفاظت از میراث معنوی در شاخه 'عادات و رسوم اجتماعی، آیینها و جشنها' طبقه بندی می شود.

در خراسان شمالی 'نخل' اغلب از جنس چوب و بعضا فلز و به شكل خیمه است كه برخی پژوهشگران معتقدند مردم با ساخت و گرداندن آن می‌خواهند خاطره خیمه‌ های حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در صحرای كربلا را همانندسازی و در اذهان تداعی كنند.

البته برخی نیز 'نخل' را نمادی از تابوت حضرت سیدالشهدا(ع) یا نمادي از تابوت شهداي كربلا می شناسند.

وزن نخل معمولا زیاد است كه به كمك دهها نفر جا به جا می شود. این آیین با آذین بستن نخل آغاز می شود كه در آن روی نخل را با پارچه سیاه و روكش سبز می پوشانند.

روی پارچه سیاه با نقاشی صحنه قیام حضرت امام حسین(ع) در ظهر عاشورا در كربلا و نوشته‌های مذهبی از قبیل نام پنج‌ تن آل عبا، سروده های مذهبی و عبارت 'ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه' رودوزی و تزیین می شود.

در بالای نخل نیز نشانهای شمشیر و جقه های فلزی نصب می شود كه شبیه به نیزه‌های جنگی است كه در اصطلاح محلی به آن 'تیغه' می‌گویند و اشعار مذهبی روی آن حك شده است.

هنگام اجرای آیین نخل گردانی دو نفر سوار بر نخل‌، دو نوع میوه سیب و انار را بر روی این تیغه‌ ها می‌گذارند كه نماد‌ی از سرهای بر نیزه شده شهدای كربلا است.ك/1

623/626
۰ نفر