مشهد- امام جمعه مشهد گفت: قيام عاشوراي امام حسين (ع) و كربلا يك حادثه نبود بلكه جريان بيدارگر مردم، مسلمانان و آزادگان و بيداردلان جهان در برابر ظلم و ستم مستكبران در همه نسل ها و زمانها است.

آیت الله 'سید احمد علم الهدی' روز شنبه در مراسم بزرگداشت اربعین حسینی در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر امام رضا (ع) افزود: حضرت اباعبد ا... الحسین (ع) در كربلا نوعی جریان بیدار گری برابر ظلم و ستم دشمنان اسلام به راه انداختند كه الگو پذیری از آن همچنان منشاء بیداری مسلمانان و بیداردلان در برابر ددمنشی های معاندان اسلام است.

به گزارش ایرنا وی ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) دو چریان برای ساقط كردن و از بین بردن دین مبین اسلام به راه افتاد و می خواستند كه شرایط جامعه و آداب و رسوم مردم به جاهلیت قبل از اسلام برگرداند.

وی گفت: این دو جریان مقابل حضرت علی (ع) ایستاده و جنگهای صفین و جمل را به راه انداختند.

وی بیان كرد: مردم آن زمان به جای همراهی با امام علی (ع) در تعصب های جهالت خود فرورفته و فكر كردند كه هر كسی زور بیشتری داشته باشد، حق با او است.

وی خاطر نشان كرد: حضرت سید الشهدا (ع) در عاشورا جریانی را به راه انداختند تا مردم را با این جریانهای معاند و اسلام ستیز آشنا كند.

امام جمعه مشهد گفت: بعد از شهادت امام حسین (ع)، روش و منش ایشان با اسارت 84 زن و بچه و خاندان اهل بیت (ع) و افشاگری توسط آنان در صحرای كربلا در كنار پیكرهای غرق در خون شهدای كربلا و همچنین در كوفه ، شام و طول مسیر و بعد از واقعه عاشورا ادامه یافت.

آیت الله علم الهدی افزود: لذا اربعین یك جریان نبود بلكه شروعی برای شكست دشمنان اسلام و استكبار بود.ك/2

7490/659