۲۵ دی ۱۳۹۰، ۱۶:۵۴
کد خبر: 30765994
T T
۰ نفر

ياسوج - رييس حوزه هنري كشور با بيان اينكه ادبيات دفاع مقدس با فرهنگ عاشورا عجين شده گفت: هويت و احياي مجدد انقلاب نيز برگرفته از همين فرهنگ ناب عاشورايي بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'محسن مومنی شریف' روز یكشنبه در مراسم رونمایی از كتاب ملی 'پایی كه جا ماند' در یاسوج، افزود: یكی از ویژگی های بارز و نقطه عطف در تاریخ پرافتخار ملت ایران در دوران پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی هویت انقلابی این ملت است.

وی بیان كرد: انقلاب اسلامی احیای مجدد و هویت جدید خود را مدیون فرهنگ عاشورا می داند.

مومنی شریف، با اشاره به اینكه اوج تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از فرهنگ عاشورا در دوران هشت سال دفاع مقدس بروز پیدا كرد، اظهار داشت: ایمان قوی، ایثارگری، فداكاری و شهادت طلبی مهمترین ویژگی در فرهنگ ناب عاشورایی است.

وی عنوان كرد: انقلاب اسلامی كه برگرفته از همین مفاهیم و ارزش های ناب است اكنون بهترین الگو برای تمام ملت های آزاده و آزادیخواه دنیا محسوب می شود.

مومنی شریف، با بیان اینكه امروزه برخی مخالفان و نااهلان در داخل و خارج كشور به دنبال تقدس زدایی از ادبیات و فرهنگ دفاع مقدس هستند، ابراز داشت: می بایست به خوبی هوشیار و مراقب بود و با خلق آثار فاخر ادبی و هنری جلوی اینگونه خطرات و توطئه ها را گرفت.

وی، كتاب 'پایی كه جا ماند' را مهمترین و تاثیرگذارترین اثر فاخر ادبی در ادبیات دفاع مقدس دانست و افزود: این كتاب به عنوان یك شاهد صادق و معتبرترین سند در دوران هشت سال دفاع مقدس است.

استاندار كهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم، گفت: پایه گذار اصلی این انقلاب اعتقادات و ایمان راسخ مردم بود كه بدون هیچگونه سلاح و تجهیزات نظامی و تنها با باور و تاسی از فرهنگ عاشورا در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادند.

'اكبر نیكزاد' افزود: رزمندگان و جوانان غیور و شجاع این مرز و بوم با دست خالی و در مقابل بیش از 100 كشور قدرتمند جهان ایستادند و با تمام وجود از كیان و ناموس این ملت و نظام دفاع كردند.

وی، با اشاره به اینكه انقلاب و نظام اسلامی به آسانی بدست نیامده و حاصل ریختن خون هزاران شهید و جانبازی هزاران جانباز و رزمنده است، بیان كرد: می بایست همیشه قدردان و ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

نیكزاد، روایت خاطرات دوران هشت سال دفاع مقدس را ضرورتی غیرقابل انكار در فرهنگ و ادبیات امروز دانست و اظهار داشت: این خاطرات هویت، ارزش، اقتدار و عزت ایران اسلامی را در تمام عرصه ها به تصویر می كشاند.

وی عنوان كرد: امروز كه دوران سازندگی و خدمت به مردم است نیز می بایست با همان فرمول و ظرافت های دوران هشت سال دفاع مقدس وارد عرصه شد.

كتاب ملی 'پایی كه جا ماند' اثر سید 'ناصر حسینی پور' راوی و نویسنده حماسه جاوید هشت سال دفاع مقدس روز یكشنبه با حضور 'محسن مومنی' رییس حوزه هنری كشور، برخی از هنرمندان برجسته كشوری و مسوولان اجرایی كهگیلویه و بویراحمد در یاسوج رونمایی شد.

این كتاب تولید دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری كشور است كه انتشارات سوره مهر آن را در 768 صفحه منتشر كرده است.

كتاب 'پایی كه جا ماند' پس از گذشت 10 روز به چاپ دوم رسید و هر دوره چاپ آن در تیراژی حدود دو هزار و 500 جلد است.

این كتاب شامل 198 خاطره از سید 'ناصر حسینی ‌پور' در دوران اسارت خود و نیز راوی خاطراتی از همسنگران و رزمندگان كهگیلویه و بویراحمد در عملیات های مختلف بویژه عملیات غرورآفرین 'پدخندق' است.

نویسنده كتاب 'پایی كه جا ماند' به خاطرات اسارت چندین ‌ساله خود در اردوگاه‌ های عراق می‌‌ پردازد و در حالی كه به عنوان راهنمای گردان 18 شهدا برای پشتیبانی از رزمندگان گردان 'قاسم ‌بن الحسن' (ع) راهی جزیزه مجنون شده بود از ناحیه پا زخمی و سپس اسیر شد.

سید 'ناصر حسینی پور' سپس در دوران اسارت خاطرات روزانه اش را در تكه ‌های كاغذ روزنامه و پاكت سیگار مدون كرده و همزمان با آزادی آنها را در عصای خود جاسازی كرده و با خود به ایران آورده بود.

حسینی پور كتاب خاطراتش را به 'ولید فرحان' شكنجه‌ گر عراقی خود نیز تقدیم كرده است. ك/2

671/7530/681
۰ نفر