۲۸ دی ۱۳۹۰، ۱۴:۱۲
کد خبر: 30771252
T T
۰ نفر

دهلي نو - اجلاس كريدور بين المللي شمال - جنوب با محوريت كشورهاي موسس اين كريدور شامل هند، روسيه و ايران و كشورهاي عضو، روز چهارشنبه در دهلي نو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از این اجلاس، نمایندگان كشورهای حاضر با هدف توسعه هر چه بیشتر مناسبات تجاری و حمل و نقلی و هر چه فعالتر شدن این كریدور، ایجاد و معرفی زیرساخت ها و پیشرفت های انجام شده در توسعه كریدور شمال - جنوب تشكیل جلسه دادند.

كریدور شمال - جنوب در سال 2000 میلادی تاسیس شد و در آن 14 كشور شامل كشورهای موسس ایران، هند، روسیه و كشورهای دیگر آذربایجان ، ارمنستان ، بلاروس،گرجستان، قزاقستان ،قزقیزستان،تركیه،عمان ، تاجیكستان ، اوكراین و ازبكستان عضو هستند.

'شهریار افندی زاده' معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سخنران اصلی در این اجلاس گفت: امیدوارم این همایش دستاورد سازنده ای در زمینه هماهنگی و همگرایی و نیز رشد وگسترش حمل ونقل در كریدور شمال - جنوب برای همه كشورهای عضو فراهم كند.

وی افزود: همكاری كشورهای درحال توسعه و توسعه یافته در قرن 21 نقش بسیار مهمی در توسعه مبادلات تجاری و ایجاد بازارهای نوین و رقابت با زمینه حمل و نقل سریع و ارزان و بهینه در كشورهای شمال - جنوب و جنوب - شمال دارد و كریدور شمال - جنوب تجارت و حمل و نقل بین آسیا و اروپا را تسریع می كند.

سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران شركت كننده در این اجلاس گفت: بخش زیادی از تجارت بین آسیا و اروپا هم اكنون از طریق مسیر سنتی كانال سوئز جابجا می شود كه مسیر این كریدور با عبور از حوزه اقیانوس هند به بنادر جنوبی ایران و درخلیج فارس رسیده و سپس با عبور از خاك ایران به دریای خزر وآسیای میانه و منطقه قفقاز منتقل می شود و از آنجا از طریق بنادر شمالی و منطقه قفقاز به روسیه و شمال اروپا انتقال می یابد.

رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ایران ادامه داد: این مسیر چند وجهی امكان دسترسی به خدمات وحمل نقل دریایی، ریلی وجاده ای درآن فراهم است و این مسیر ازنظر مسافت و دسترسی به اروپا تا 40 درصد كوتاهتر و ازنظر هزینه 30 درصد ارزانتر است .

وی گفت: ازجمله ویژگی های مهم حمل ونقل در كریدور شمال - جنوب چند وجهی بودن آن و حمل نقل سریع و ارزان وایمن كالا بین آسیا واروپاست و دیگر اینكه تقاطع های متعددی با گذرگاههای موجود بین كشورهای آسیای میانه و اروپا از جمله 'تراسیكا' دارد كه موجب توزیع مبادلات شمال - جنوب در حوزه شرق وغرب می شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: ایران از گذشته دور و در طی هزاران سال حتی قبل از جاده ابریشم همواره چهار راه فرهنگ ، تمدن ، تجارت و نقل انتقال كالا ومسافر و درواقع كریدور حمل ونقلی بین آسیا و اروپا بوده است.

افندی زاده ادامه داد ظرفیت بنادر جمهوری اسلامی ایران امسال به بیش از 150 میلیون تن كالا افزایش یافته و 11 بندر مهم تجاری در شمال و جنوب ایران برای حمل كالاهای تجاری آماده است .

وی گفت : خط راه آهن ایران خلیج فارس در جنوب به دریای خزر درشمال متصل می كند كه طول خط آهن نه هزار كیلومتر است كه 150 كیلومتر آن برقی و 18 هزار واگن باری و 12 هزار واگن مسافری با 582 لوكوموتیو كار حمل و نقل ریلی را انجام می دهند

وی گفت: 60 فرودگاه بین المللی و داخلی نیز هم اكنون در ایران مشغول فعالیت و بهره برداری است و طول شبكه راهها 200 هزار كیلومتر است كه 78 هزار كیلومتر آن شبكه راههای اصلی و فرعی است .

افندی زاده ادامه داد: ناوگان جاده ای سنگین ایران با 306 كامیون سالانه 541 میلیون تن كالا را با حدود چهارهزار و 800 شركت حمل نقل داخلی و بین المللی در شبكه اصلی راهها جابجا می كند و میزان ترانزیت كالا در كشور 10 میلیون تن در سال است.

سرپرست هیات ایرانی شركت كننده در این اجلاس گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران طرحها و پروژه های نرم افزاری و سخت افزاری متعددی را با هدف توسعه و تسهیل ترانزیت كالا طراحی و به اجرا درآورده و طرح های متعددی نیز دردست پیگیری دارد كه اهداف اصلی آنها متوجه ترانزیت كالا درمسیرهای اصلی كریدور شمال – جنوب درقلمرو جمهوری اسلامی است .

وی گفت: بخشی از این پروژه ها شامل تجهیز و افزایش میزان بارگیری و تخلیه بنادر ایرانی واقع دردریای خزر تا سقف 20 میلیون تن بطور سالانه و با هدف افزایش ظرفیت ترانزیت، اتصال بندر امیرآباد در دریای خزر به شبكه سراسری ریلی جمهوری اسلامی و تجهیز آن به پهلوگیری كشتیهای 'رو-رو' و 'فری بوت' كه حمل و نقل تركیبی بار از این بندر به بنادر شمالی خزر و همچنین خلیج فارس و بالعكس ازطزیق این بندر فراهم می آورد.

افندی زاده گفت: انعقاد موافقتنامه میان ایران، تركمنستان و جمهوری قزاقستان برای ساخت یك مسیر ریلی جدید به طول 900 كیلومتر با هدف اتصال كشور های آسیای مركزی به بنادر خالیج فارس ازدیگر پروژه است كه این طرح راهبردی دركریدور شمل – جنوب است كه موجب تحول دركریدور می شود.

وی ادامه داد: پروژه ریلی قزوین – رشت – آستارا به طول 370 كیلومتر كه قسمت قزوین - رشت این پروژه 60 درصد و بندر انزلی به نقطه مرزی آستارا 30 درصد پیشرفت ساخت دارد ازدیگر طرحهای مهم كریدور شمال جنوب است كه خلیج فارس را از بندرعباس و بندر امام خمینی (ره) به روسیه فدراتیو، كشورهای اسكاندیناوی و شمال اروپا متصل خواهد كرد.

وی گفت: از دیگر طرح های مهم دركریدور شمال جنوب احداث 331 مجتمع رفاهی و تیر پارك درشبكه جاده های ترانزیتی ایران ، تصویب برنامه راهبردی ایمنی راهها ، تصویب قوانین و مقرارت ترانزیت كالا از ایران به منظور تسریع و تسهیل ترانزیت كالا و نصب سیستم های اسكن كامیون ها و طراحی واجرای سیستم تك پنجره ای گمركی در درنقاط مرزی مهم كریدور است .

افندی زاده برای تسهیل مناسبات ترانزیت كالا دركریدور پیشنهاد كرد سه كشور موسس كریدور ایران روسیه و هند نسبت به احداث حلقه مفقوده راه آهن كریدور درداخل جمهوری آذربایجان و احداث و بهره برداری از بار انداز حمل و نقل تركیبی جاده - ریل درمرز آستارای ایران و جمهوری آذربایجان و تكمیل خطوط ریلی مسیر كریدور و به ویژه همكاری به صورت سرمایه گذاری مشترك در طرح ریلی قزوین – رشت – انزلی و آستارا اقدام كنند.

وی همچنین تسهیل امور كنسولی درمسیر حمل ونقل جاده ای كالا بین كشور های عضو ، توسعه حمل نقل تركیبی جاده - دریا و ریل - دریا درحوزه بنادر دریای خزر بین كشورهای عضو و برگزاری دیدار های كارشناسی كشورهای موسس و عضو را برای راهكار های مناسب و اجرایی شدن توافقات قبلی در چارچوب كریدور شمال جنوب و فعال سازی را پیشنهاد كرد.

آساق ** 589**1479
۰ نفر