۴ بهمن ۱۳۹۰، ۱۱:۵۸
کد خبر: 30778856
T T
۰ نفر

مشهد - درسالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) مشهد مقدس يكپارچه سياه پوش و عزادار است و ميليونها عزادار، حرم مطهر رضوي را همچون نگيني در برگرفته اند.

امروز مشهد الرضا (ع) و از جمله صحن و سراهای حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) حال و هوای دیگری دارد.

دلدادگان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) با دلهایی اندوهگین و چشمانی اشكبار در سالروز شهادت آن امام همام خود را به حرم مطهر رسانده و به سینه زنی و سوگواری مشغولند.

امروز مشهد در رثای سالروز شهادت امام رضا (ع) به كربلای دیگری تبدیل شده و هر كوی و برزنی در عزای شهادت ولی نعمتمان حضرت ثامن الحجج (ع) بوی غم و اندوه می دهد.

انبوه عزاداران و زایران و مجاوران حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و هیاتهای عزاداری حرم مطهر را همچون نگینی در بر گرفته و در رثای شهادت آن امام همام بر سر و سینه می زنند و رضا رضا گویان به عزاداری مشغولند.

تعداد زیادی از هیاتهای عزاداری از معابر مختلف منتهی به سوی حرم مطهر امام رضا (ع) در حركتند و با ورود به حرم مطهر به خیل عظیم سوگواران سالروز شهادت آن حضرت می پیوندند و به ادامه سوگواری می پردازند.

دهها هزار نفر از زایران پیاده كه طبق یك سنت همه ساله بعد از طی مسافتهای طولانی در سالروز شهادت امام رضا (ع) خود را به مشهد و حرم مطهر رساندند در قالب دسته های عزاداری مشغول سوگواری هستند.

مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج (ع) علاوه بر حرم مطهر رضوی در مساجد، حسینیه ها و تكایای مشهد و استان خراسان رضوی هم با شكوه و معنویت خاصی در حال برگزاری است.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: برنامه ‌های ویژه سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) در روز سه شنبه از ساعت 40/5 دقیقه با قرائت زیارت امام رضا (ع) آغاز و با اجرای برنامه ها و مراسم مختلف مرثیه سرایی و عزاداری ، قرائت زیارت وارث و امین الله ادامه دارد.

حجت الاسلام 'سید جلال حسینی'‌ افزود: آیین مرثیه ‌سرایی و عزاداری و سخنرانی حجج‌ اسلام علی اكبری، كازرونی، رفیعی، ماندگاری و رییسی در حرم مطهر امام رضا (ع) از دیگر برنامه های امروز است.

وی گفت:‌ در شام غریبان شهادت حضرت امام رضا (ع) خدام بارگاه منور رضوی و زایران و مجاوران حرم مطهر رضوی از چهار راه شهدا به سوی حرم مطهر به راه افتاده و با در دست داشتن شمع به عزادارای و سینه زنی خواهند پرداخت.

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی هم از اجرای طرحهای وی‍ژه انتظامی و ترافیكی در سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) خبر داد.

سردار 'بهمن امیری مقدم'‌ گفت: پلیس تمام توان و استعداد اطلاعاتی، عملیاتی و انتظامی و ترافیكی خود را برای انجام ماموریت سنگینی كه در اجرای این طرح بر عهده دارد به كار می گیرد و با افزایش تیم های گشت و تامین پلیس، نظم و امنیت را تحكیم می بخشد.

وی اظهاركرد: بخش مهمی از اجرای این طرح ها مربوط به نظارت و كنترل ترافیك در محورهای برون شهری استان خراسان رضوی منتهی به شهر مشهد است.

وی گفت:‌ تامین نظم و كنترل و ساماندهی رفت و آمد وسایل نقلیه با توجه به خیل عظیم سوگواران كاروان های پیاده در مسیر مشهد بسیار مهم است.

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی گفت: تیم های گشت و عملیات نامحسوس پلیس با حضور فعالانه در سطح استان به انجام وظیفه خطیر خود می پردازند.

وی برقراری نظم و امنیت عمومی و توسعه انضباط ترافیكی در شهر مشهد را در این ایام از دیگر اهداف اجرای طرح انتظامی و ترافیكی سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) برشمرد.

وی افزود: اجرای محدودیت های ترافیكی ، طرح های انتظامی و افزایش گشت های كنترل و تامین پلیس به منظور آسایش و امنیت شهروندان برگزار می شود و از شهروندان انتظار داریم با خدمتگزاران خود در نیروی انتظامی همكاری لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشكوك مراتب را به فوریت های پلیسی 110و یا تیم های گشتی و مستقر پلیس گزارش دهند.

7490/ 664/587
۰ نفر