۸ بهمن ۱۳۹۰، ۱۶:۴۳
کد خبر: 30784971
T T
۰ نفر

شايعترين نوع سرطان در بين زنان سرطان سينه است

۸ بهمن ۱۳۹۰، ۱۶:۴۳
کد خبر: 30784971

تبريز- مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي تبريز گفت: سرطان سينه در دنيا و جامعه ما شايعترين نوع سرطان در بين زنان است.

' مهستی علیزاده ' روز شنبه در همایش سرطان در این شهر افزود: سرطان سینه، پس از سرطان ریه و معده سومین سرطان شایع در جهان است.

وی با اشاره به اینكه ازهر 9 زن یك نفر در طول عمر خود به این بیماری مبتلا می شود، گفت: این بیماری شایع‏ترین علت مرگ زنان در محدوده سنی 35 تا 55 سالگی است.

وی اظهاركرد: در مراحل اولیه بیماری با درمان‏های جدید شانس بهبودی واقعی وجود دارد و درمان سرطان پستان همیشه به برداشتن آن منتهی نمی‏شود.

علیزاده گفت: شایع‏ترین علامت و شكایت‏ این بیماری احساس توده در پستان، ترشح با خونریزی از نوك پستان، درد پستان می‏باشد كه در صورت مشاهده این علایم و تغییرات باید به پزشك مراجعه كرد، اگر چه خیلی از این موارد سرطانی نیست.

وی افزود: بسیاری از زنان یا به طور اتفاقی و یا از طریق خودآزمایی سینه، به سرطان سینه پی می برند.

وی گفت: ماموگرافی، یك عكس برداری ساده به وسیله اشعه ایكس است كه به منظور جستجوی توده های سرطانی به كار می رود.

متخصص پزشكی اجتماعی و طب پیشگیری اظهاركرد: ماموگرافی این قابلیت را دارد كه قبل از اینكه توده قابل لمس باشد، آن را تشخیص دهد.

وی با اشاره به اینكه حفظ وزن طبیعی در پیشگیری از بروز سرطان نقش موثری ایفا می كند، افزود: ورزش منظم و نیم ساعت پیاده روی روزانه برای حفظ سلامت جسم و روان بسیار مفید می باشد.

وی ادامه داد: رژیم غذایی سالم و استفاده از لبنیات كم چرب، میوه و سبزیجات و شیردادن به نوزاد خطر ابتلا به این سرطان را كاهش می دهد.

6120/587