۲ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4079943
T T
۰ نفر

دلالی پر سودترین شغل کشاورزی در کردستان

۲ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4079943
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/02 اقتصاد.کشاورزی.دلال سنندج - حذف دلالان محصولات کشاورزی و فروش محصولات با قیمت واقعی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در توسعه کشاورزی منطقه و ارزانی در بازار است.
به گزارش ایرنا، آنچه بیش از هر عواملی حتی حوادث غیر مترقبه از جمله سرمازدگی محصولات، تگرگ و باران های سیل آسا که نابودی محصولات کشاورزی را به دنبال دارد، کشاورزان را ناراحت و ناامید می کند، فعالیت غیر منطقی و سودجویانه دلالان محصولات کشاورزی در فصل برداشت است.
اکثر محصولات کشاورزی بعد از تولید و بدون فرآوری به بازار عرضه می شوند، اما دلالان همیشه به عنوان دست های پنهان در تعیین قیمت آن نقش دارند، بطوری که حضور آنها در بازار فروش محصولات همیشه موجب نگرانی کشاورزان است متاسفانه به جز چند قلم از محصولات کشاورزی استان کردستان، مانند گندم، کلزا و دانه های روغنی، اکثر قیمت محصولات کشاورزی در استان کردستان به طور مستقیم با دخالت دلالان تعیین و تثبیت می شود.
کشاورزان به عنوان زحمت کش ترین قشر جامعه در امر تولید و خدمت به عرصه اقتصادی کشور فعالیت دارند و هیچ وقت به سود واقعی و دست رنج خودشان نرسیده و در بسیاری از موارد دخل و خرجشان به سختی برابری می کند.
با توجه به فصلی بودن زمان کار و درآمد کشاورزان استان کردستان و ضعف بنیه مالی، نخستین محصولات خود را به خاطر بدهی بانک و نیازمندی با هر قیمتی که از سوی دلالان تعیین شود می فروشند.
در برخی موارد نیز به دلیل هزینه های کلان حمل و نقل و محدودیت در مدت زمان برداشت محصول، کشاورزان چاره ای جز تسلیم شدن به فروش ندارند.
در این گزارش اجمالی نگاهی به سایه سنگین دلالان در فروش محصول توت فرنگی و سیب زمینی به عنوان دو محصول عمده کشاورزی کردستان می اندازیم.
حبیب اله رحیمی سیب زمینی کار کردستانی به خبرنگار ایرنا گفت: کشاورزان مظلوم ترین قشر تولیدکننده هستند که حاصل رنج و زحمت یک ساله آنها همیشه از سوی دلالان به تارج می رود.
این کشاورز سیب زمینی کار اظهار داشت: کاشت محصولاتی که خرید تضمینی نداشته باشد در این منطقه به دلیل وجود دلالان، حرکتی ریسک پذیر برای کشاورزان است و به گونه ای که کشاورزان بر این باورند که کشت این محصولات مانند قمار است.
وی بیان کرد: اکثر خریدهای محصولات منطقه مانند سیب زمینی، توت فرنگی، پیاز، چغندر، هویج و یونجه هر ساله به صورت مافیایی از سوی دلالان در فصل برداشت قیمت گذاری می شود.
وی گفت: مثلا سیب زمینی را در محل برداشت با قیمت 100 تومان می خرند، اما تا به میدان بار می رسد قیمت بیش از سه برابر شده و این در حالی است که برای هر کیلوگرم حق حمل و نقل و کارگر تا سنندج کمتر از 10 تومان پرداخت می کنند.
در بسیاری از موارد دلالان این منطقه 70 الی 80 درصد سود می برند در صورتی که کشاورز زحمت کش با وجود زحمات زیاد در طول سال و تقبل هزینه های کلان بذر، کود، کارگر، برق و سوخت و هزینه تمام سرمایه زندگی خود در فعالیت های کشاورزی، در فروش محصولات کمتر از 30 درصد سود می برند.
صدیق نادری دیگر کشاورز کردستانی گفت: اگر قرار باشد از تولیدکننده ای برای صادرات حمایت شود، معیار را فروش دلالان در نظر می گیرند نه میزان تولید کشاورزان، که این امر همیشه ما را از کشاورز بودنمان پشیمان می کند وی با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها افزود: تحقق این قانون ملی برکات زیادی برای اقشار مختلف جامعه داشت، اما برای ما کشاورزان به دلیل حضور دلالان، عدم افزایش قیمت فروش محصولات و در مقابل چند برابر شدن هزینه برق و سوخت ماشین آلات کشاورزی به ضرر ما است.
علی قوامی یکی از کشاورزان سالخورده منطقه نیز گفت: تبلیغات رسانه ای مسوولان در حمایت از کشاورزان تنها به نام کشاورزان است، بلکه بیشتر بکام دلالان این حوزه است.
وی با اشاره به غنی بودن زمین های کشاورزی و آب در منطقه گفت: کشاورزان کردستانی می توانند محصولات زیادی با تنوع بیشتر تولیدکنند، اما به دلیل عدم حمایت دولت در خرید تضمینی و همچنین مشخص نبودن قیمت این محصولات به سایر تولیدات روی می آورند.
وی بیان کرد: در زمان خرید بذر سیب زمینی در منطقه در فصل کشت، قیمت هر کیلو بیش از 15 هزار ریال است، اما در فصل برداشت قیمت هر کیلو به کمتر از یک 1500 ریال هم می رسد.
مهندس وریا حیدری کارشنان کشاورزی منطقه نیز، ضعف مالی کشاورزان در ایجاد سوله ها و انبارهای محصولات کشاورزی را فرصتی برای توسعه فعالیت دلالان دانست و افزود: اگر کشاورزان کردستانی انبارها و سوله هایی برای نگهداری محصولات خود داشتند و در زمان مناسب به بازار عرضه می کردند سود واقعی محصولات به خود آنان بر می گشت.
وی نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی را هم عاملی مهمی در حذف دلالان دانست و بیان کرد: تحقق این امر باعث به حداقل رساندن فاصله قیمت تولید و مصرف محصولات کشاورزی می شود.
سید عماد حسنی نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دستگاه های اجرایی در حوزه کشاورزی و بازار مانند جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، اداره غله، سازمان بازرگانی، سازمان پایانه و حمل و نقل و شهرداریها نیز باید با در اختیار گذاشتن امکانات خود برای کشاورزان، حضور دلالان محصولات کشاورزی در این بخش را کمرنگ کنند.
وی اقدام شهرداری تهران در واگذاری کانکس ها و غرفه های میوه فروشی به کشاورزان را نمونه ای مناسب از حمایت دستگاه های دولتی از کشاورزان عنوان کرد و گفت: این امر موجب حذف دلالان در معاملات میوه و تعیین قیمت های واقعی برای کشاورز و خریدار می شود که این حرکت همه باید به صورت الگو در دیگر شهرهای کشور انجام شود.
وی تشکیل تعاونی های روستایی و افزایش تعداد نمایشگاه های عرضه فروش محصولات کشاورزی منطقه متناسب با زمان برداشت محصولات منطقه را نیز بسیار موثر خواند و بر آن تاکید کرد.
وی تدوین قوانین جدید و لازم برای حمایت بیشتر از قشر تولیدکننده در کمیسیون کشاورزی مجلس را نیز بسیار موثر دانست و گفت: توسعه پایدار منطقه در گرو حمایت از تولیدکنندگان است که در این میان کشاورزان بیشتر از هر تولیدکننده دیگری در کشور نیازمند حمایت هستند.
حسینی پرداخت وام و تسهیلات ویژه به کشاورزان در زمینه ایجاد سوله ها و انبارهای لازم برای محصولات خود را در حذف دلالان محصولات کشاورزی موثر عنوان کرد.
این نماینده مجلس با اشاره به مرزی بودن استان کردستان اظهار داشت: تدوین برنامه ای منظم برای کاهش و افزایش میزان ترانزیت محصولات کشاورزی در مرزهای استان باید بر اساس زمان برداشت محصولات کشاورزی منطقه تضمین شود.
وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم شناخت مسوولان از زمان برداشت محصولات کشاورزی منطقه، محدودیت هایی برای صادرات محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است، به این طریق که با فروش محصولات کشاورزی به دلالان، تعرفه های صادراتی کاهش می یابد و صادرات بیشتر می شود که این اقدام اگر چه به نام کشاورز صورت می گیرد، اما تنها به نفع دلالان پایان می یابد.
وی اعلام کرد: از پتانسیل مرزی بودن کردستان دستگاه های اجرایی متولی حمایت از کشاورزان باید برای فروش محصولات منطقه بدون واسطه استفاده کنند.
رییس جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این مورد گفت: کشاورزان برای کنترل بازار و قیمت محصولاتشان، نباید اجازه دخالت بیش از حد به دلالان بدهند.
ابراهیم حسن نژاد با بیان این که کشاورزان می توانند با تشکیل تعاونی های کشاورزی مانع ایجاد بازار سیاه از سوی واسطه ها شوند، اظهار کرد: کشاورزان باید با راه اندازی تشکل های محلی در بحث توزیع و فروش مستقیم محصولات تولید شده در منطقه شرکت کنند که قطعا در این صورت سود حاصل از این کار عاید خودشان می شود.
وی هوشیاری و هماهنگ بودن کشاورزان منطقه در کنترل بازار را بسیار مهم خواند و افزود: کشاورز به عنوان یک تولیدکننده باید در مدیریت بازار نقش اساسی داشته باشد که تحقق این مهم نیازمند هماهنگی بیشتر آنها است.
وی با اشاره به امکان نگهداری بسیاری از محصولات کشاورزی تا زمان تثبیت قیمت آنها از سوی بازار گفت: این امر نیاز به مدیریت دارد و جهاد کشاورزی نیز در این زمینه برای مشاوره و همکاری بیشتر در خدمت کشاورزان است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به وضعیت کنونی این استان در زمینه تولید توت فرنگی گفت: به طور متوسط سالانه بیش از دو هزار و 300 هکتار از مزارع استان به کشت توت فرنگی اختصاص پیدا کرده است که پیش بینی می شود بیش از 30 هزار تن توت فرنگی در سال در استان برداشت و به بازار مصرف عرضه شود که مدیریت این امر شرایط ایجاد اشتغال را هم فراهم می کند.
حسن نژاد خاطر نشان کرد: استان کردستان بیش از 80 درصد از توت فرنگی تولیدی کشور را به خود اختصاص داده و شغل اکثریت قریب به اتفاق روستائیان شهرستانهای کامیاران و سنندج نیز کشاورزی و برداشت توت فرنگی است و هر روز نیز بر میزان افراد فعال در این عرصه افزوده می شود.
وی گفت: بیش از 70 درصد از توت فرنگی تولیدی استان کردستان به صورت تازه خوری در بازار مصرف به ویژه تهران و سنندج عرضه می شود و 30 درصد نیز به بخش صنایع تبدیلی اختصاص پیدا می کند.
تبدیل محصولات کشاورزی و تولید فرآورده های مختلف از آن نه تنها ارزش افزوده این محصول را افزایش می دهد که این امر باعث خواهد شد تا سود بیشتری به تولیدکنندگان برسد و آنها مجبور نباشند که بخش زیادی از سود عاید از تولید این محصول را در بخشهای حمل و نقل برای عرضه به بازار از دست بدهند.
عدم وجود صنایع تبدیلی از یک سو و نبود مدیریت هماهنگی و یکپارچه از سوی دیگر برای عرضه توت فرنگی تولیدی استان کردستان به بازار مصرف باعث شده است تا سود اصلی این محصول به جیب افراد دلال و واسطه ریخته شود و کشاورزان نیز به اندک درآمد خود از این محصول دلخوش باشند.
در حال حاضر هیچگونه تعاونی یا حتی سیستم جامعی که برای عرضه توت فرنگی کردستان به بازار مورد استفاده قرار گیرد، وجود ندارد و این فرصت در اختیار افراد واسطه قرار گرفته تا با چشم طمع و گرفتن پورسانت های سرسام آور زمینه عرضه و فروش توت فرنگی کردستان را در بازار تهران فراهم کنند.
فاصله بسیار زیاد استان کردستان با مرکز کشور از یک سو و هزینه های زیاد برای حمل و نقل توت فرنگی در کنار بسته بندی نامناسب این محصول از جمله مشکلاتی است که در طول چند سال گذشته وجود داشته و هر چند که تاکنون بارها برای رفع آنها اقدام شده ولی هنوز به نتیجه ای در خور توجه نرسیده است.
یکی از کشاورزان منطقه در این مورد گفت: در فصل برداشت توت فرنگی، قیمت هر کیلوگرم توت فرنگی در بازار سنندج کمتر از 10 هزار ریال است، ولی در بازار تهران این محصول با قیمت بالای 50 هزار ریال و حتی بیشتر هم عرضه می شود.
شماره 426 ساعت 14:48 تمام
۰ نفر