۱۲ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4166534
T T
۰ نفر

دستگیری متخلفان زیست محیطی در هفته جاری

۱۲ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4166534
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/12 علمی آموزشی.محیط زیست.دستگیری.متخلف تهران - طی هفته جاری 24 شکارچی متخلف در نقاط مختلف کشور که اقدام به شکار بدون جواز کرده بودند دستگیر وتحویل مراجع قانونی شدند.
*** به گزارش ایرنا ، اداره کل محیط زیست یزد از دستگیری چهار متخلف قانون شکار و صید در شهرستان ابرکوه خبر داد.
ماموران گارد اجرایی اداره حفاظت محیط زیست ابرکوه یک دستگاه خود رو را که حامل دو قطعه پرنده هوبره بود دستگیر کردند.
این دو پرنده به دلیل وضعیت نامناسب حمل از شرایط نامطلوبی برخوردار بودند و امکان زنده ماندن آنها ضعیف گزارش شده است.پرونده متخلفین نیز جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تقدیم شد.
پرنده هوبره از پرندگان نادر و در معرض خطر انقراض ایران است که متاسفانه با توجه به علاقه بسیار زیاد اعراب حاشیه خلیج فارس به این پرنده، قاچاق این پرنده به تجارت پر منفعتی برای قاچاقچیان تبدیل شده است و به صورت باندهای منسجم اقدام به زنده گیری و قاچاق این پرنده کمیاب می کنند و در طی چند هفته گذشته چند باند مشابه در شهرستان خاتم دستگیر شده اند.
*** سه گروه قاچاق هوبره در استان یزد دستگیر شدند رییس اداره حفاظت محیط زیست خاتم از متلاشی شدن سه باند حرفه ای و سابقه دار قاچاق هوبره و دستگیری اعضای آن در شهرستان خاتم خبر داد.
با تلاش ماموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاتم اعضای این سه باند در سه عملیات جداگانه دستگیر شدند.
از این افراد که 10 نفر بودند 12 قطعه هوبره ، 30 تله مخصوص زنده گیری هوبره و سایر اقلام و ادوات شکار کشف و ضبط شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خاتم گفت: هوبره های کشف شده به دلیل آسیب های جدی از نظر محیط زیست تلف شده محسوب می شوند و امکان برگشت مجدد آنها به طبیعت میسر نیست پرونده متخلفین نیز جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.
*** سه قطعه پرنده شکار شده در شهرستان ابرکوه ( یزد) کشف و ضبط شد ماموران انتظامی پاسگاه فراغه پس از تعقیب و گریز موفق شدند یک دستگاه خود رو را متوقف کنند که پس از بازرسی از داخل این خودرو یک قبضه سلاح شکاری ساچمه زنی دو لول با جواز حمل دستکاری شده فاقد اعتبار و یک قبضه سلاح بادی دیانا 5/5 بدون مجوز به همراه مهمات و دیگر ادوات شکار و دو قطعه تیهو و یک قطعه کبک کشف و ضبط شد و سه سرنشین این خودرو دستگیر و پرونده جهت پیگیری و سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.
***اداره کل محیط زیست استان قزوین از دستگیری پنج شکارچی متخلف و کشف دو قبضه سلاح غیر مجازخبر داد.
در پی عملیات گشت و کنترل ماموران اجرایی اداره کل محیط زیست استان قزوین پنج نفر شکارچی متخلف در مناطق آبیک و بویین زهرا دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
از متخلفین تعداد دو قبضه سلاح قاچاق و غیر مجاز و چند لاشه پرنده و حیوانات وحشی کشف و ضبط شد *** روابط عمومی محیط زیست سیستان و بلوچستان از دستگیری متخلف شکار و صید در زابل خبر داد.
ماموران گارد اجرایی محیط زیست شهرستان زابل در حین گشت و کنترل در منطقه سیاه شوری پناهگاه حیات وحش هامون یک نفر متخلف را که بر خلاف قوانین شکار و صید یک قطعه هوبره (از نوع پرندگان حمایت شده ) را شکار کرده بود ، دستگیر کردند.
*** شکارچی قوچ وحشی از سوی محیط زیست خراسان جنوبی دستگیر شد.
ماموران گارد اجرایی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی موفق شدند حین گشت و کنترل شکارچی متخلفی که اقدام به شکار یک راس قوچ وحشی کرده بود را دستگیر کنند.
از این شکارچی متخلف یک قبضه اسلحه به همراه فشنگ و یک عدد دوربین شکاری کشف و ضبط شد. پرونده این شکارچی برای سیر مراحل قانونی به مراجع ذیربط ارسال شد.
*** پرونده این متخلف جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی فرستاده شد.
همچنین روابط عمومی محیط زیست استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که یک واحد کشتارگاه صنعتی دام به دلیل عدم رعایت قوانین و استانداردهای زیست محیطی توسط این اداره کل پلمپ شد.
با توجه به بازدیدها و پایش های به عمل آمده توسط کارشناسان این اداره کل از کشتارگاه و به دلیل عدم رعایت موازین زیست محیطی و بهداشتی و همچنین به استناد ماده 11 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، ماده 15 قانون جلوگیری از آلودگی هوا و سایر مصوبات قانونی دیگر، این کشتارگاه به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و به دستور مقام قضایی تا رفع تمام نواقص زیست محیطی و اصلاح سیستم های کنترل آلودگی تعطیل شد.
*** امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین محیط زیست هرمزگان و سازمان جهاد کشاورزی بهبود و توسعه ، به کارگیری روش های مدیریتی حفاظت محیط زیست در فعالیت های کشاورزی، فرهنگ سازی وافزایش سطح آگاهی و مشارکت تولیدکنندگان ومروجین بخش کشاورزی سازگار با محیط زیست به منظور دستیابی به امنیت غذایی از اهداف اصلی این تفاهم نامه است.
علمی 1544**9014** شماره 571 ساعت 16:38 تمام
۰ نفر