۱۸ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4169976
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/18 فرهنگی.شمس تبریزی.کنگره شمس ارومیه- برگزاری کنگره بین المللی شمس تبریزی در آذربایجان غربی به اعتقاد مسوولان استان و شخصیت های فرهنگی و هنری زمینه ای مناسب برای معرفی عرفان اسلامی و ادبیات ناب ایرانی است.
این کنگره که با حضور محققان، ادبا و شعرای داخلی و حدود 80 نفر میهمان خارجی در ارومیه و خوی در حال برگزاری است بار دیگر شخصیت های فرهنگی و عرفانی تاریخ گذشته ایران را در مرکز توجه قرار داده است.
استاندار آذربایجان غربی، برگزاری کنگره شمس تبریزی در استان را فرصت مغتنمی می داند تا دوباره گلبانک نام شمس از بام بارگاه شمس طنین اندازد و دوباره مولوی پژوهان و شمس نگاران از حدیث مکرر شیفتگی و شیدایی بسرایند.
وحید جلال زاده به خبرنگار ایرنا می گوید: تکریم شخصیت هایی بزرگ چون شمس تبریزی که توانسته اند به یمن آموزه های اصیل اسلامی وعرفانی و آمیختگی آن با لطایف سخن و تربیت بزرگانی چون مولانا، خدمات شایانی در گسترش مبانی عرفان و اخلاق اسلامی بردارند، تکریم ارزش هاست.
وی می افزاید: میراث ماندگار ایران کهن، شعر و شعوری است که امروز در بیان و زبان مردم از آن بزرگان به جا مانده و در همه جا، نقل محفل و شیرینی مذاق است.
جلال زاده گفت: کنگره بین المللی شمس تبریزی فرصتی است تا نسل امروز، جاودانه های خود را بازخوانی مجدد کنند، تا پای در رکاب براق فکر و اندیشه گذاشته و فلک را سقف شکافته و طرحی نو دراندازند.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز برگزاری کنگره شمس تبریزی را فرصتی مناسب برای معرفی عرفان اسلامی می داند و می گوید: شمس قطب عارفان جهان به ویژه عارفان ایرانی و اسلامی است و بزرگداشت این عارف نامی، فرصتی است تا ذخایر عظیم فرهنگی سرزمین ایران را به جوانان و نسل های آینده معرفی کنیم.
ابراهیم فتح الهی افزود: فضاسازی لازم برای شناساندن مفاخر علمی و فرهنگی به جامعه یک وظیفه ملی است و انقلاب اسلامی در ذات خود ماهیتی فرهنگی دارد و با هدف تغییرات بنیادین در روابط و مناسبات فرهنگی آحاد جامعه شکل گرفته است.
وی گفت: ما ایرانیان امروز مفتخریم که به پشتوانه سرمایه های جاودانی چون شمس و مولانا، حافظ و سعدی، فردوسی و سنایی و ده ها ستاره درخشان علم و ادب و عرفان، متولی بخشی از فرهنگ عمومی جهان هستیم.
وی یادآور شد: غفلت از این سرمایه های عظیم فرهنگی، علاوه بر اینکه خسارتی بزرگ بر پیکره تمدن کنونی است، بلکه به گسست نسل های جدید از فرهنگ کهن و تمدن اصیل خود منجر می شود و بزرگداشت مقام عرفانی شمس تبریزی بعد از قرن ها غفلت، اقدامی است که برای جبران بخشی از این غفلت تاریخی انجام می شود.
توفیق سبحانی دبیر علمی کنگره بین المللی شمس تبریزی نیز این عارف را گوهر عرفان اسلامی و ایران و یکی از شگفتی های تاریخ می داند و می گوید: دوستداران شمس و مولانا در این کنگره گردهم آمده اند تا از او همت بطلبند و با بزرگداشت مقام پیر و مراد مولانا، عذر غفلت قرن ها را از آن بزرگ مرد بخواهند.
محبوب طالعی مسوول دبیرخانه کمیته علمی کنگره شمس تبریزی در ارومیه نیز اعتقاد دارد: نوع نگاه شمس تبریزی و جایگاه نمادین آن در مسلک اهل عرفان، عظمت اندرونی و شکوه روحانی وی را به نمایش می گذارد.
وی می گوید: تکریم شمس تبریزی و معرفی مجدد آن به نسل جوان، تکریم ارزش و جایگاه عرفان اسلامی و ادبیات ایرانی است.
به اعتقاد کارشناسان مسایل فرهنگی و هنری آذربایجان غربی، وجود آرامگاه شمس تبریزی در خوی می تواند از جنبه های فرهنگی، معنوی و اقتصادی آثار خوبی برجای بگذارد.
به گفته اندیشمندان و شمس پژوهان، برپایی کنگره برای شمس تبریزی در واقع تدوین جایگاه برای عرفان اسلامی و قدرشناسی از دیگر عارفان ایرانی چون مولوی است، زیرا کسی که مولانا را مولانا کرده است کسی جز شمس تبریزی نیست.
با برگزاری کنگره شمس تبریزی در آذربایجان غربی، آرامگاه این عارف نامی و بزرگ ایران در شهرستان خوی، این روزها محل تفکر و عبادت مولوی و حافظ شناسان و شمس پژوهانی است که از مناطق داخلی و خارج از کشور در جوارش جمع آمده اند.
شکوه شمس را امروز می توان در جای جای آذربایجان غربی دید که مردمش با برگزاری آیین های فرهنگی و هنری مختلف چون جشنواره شعر شمس، مسابقات ورزشی بزرگداشت شمس، جشنواره تئاتر شمس، نمایشگاه فرش و صنایع دستی، کنسرت های موسیقی در ارومیه و خوی و برنامه های دیگر به پاسداشت فرهنگ اصیل اسلامی و عرفانی کمر همت بسته اند.
کنگره شمس تبریزی در راستای تفاهنامه فرهنگی از حافظ تا شمس که بین استانداران آذربایجان غربی و فارس به امضا رسیده برگزار می شود.
علی بن علی بن ملک داد معروف به شمس تبریزی از عارفان بنام مشرق زمین است که تاثیرات روحی شگرفی در مولوی گذاشت و تحولی بنیادین در شخصیت فکری و اعتقادی این نامور وادی معرفت به وجود آورد.
سال پدیداری شمس در قونیه، (محل زندگی مولوی ) در تواریخ موجود 642 هجری - قمری آمده است.
به گفته یک محقق ادبیات عرفانی، تعمق و تامل در لابه لای آثار مولانا، این واقعیت را مبرهن می کند که شمس تبریزی در عین بینادلی و فرزانگی عارفانه، از علوم رایج همچون، شریعت، حکمت، ریاضی و سایر علوم آگاهی داشته و آن علوم را برآورنده آمال متعالی و اهداف فضیلت آفرین جز با همراهی معلم عشق نمی دانسته است.
آرامگاه شمس تبریزی که مدتها محل آن مورد اختلاف اهل عرفان بود با تلاش محققان، شمس پژوهان و مورخین در خوی به اثبات رسید و با تایید آن از سوی نهادهای مختلف، خوی به مامن و پناهگاه شیفتگان عرفان اسلامی تبدیل شد.
/587/581 شماره 304 ساعت 13:03 تمام
۰ نفر