۲۳ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4598968
T T
۰ نفر

کمبود ویتامین دی خطر مرگ را افزایش می دهد

۲۳ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4598968
..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/05/23 علمی آموزشی.3.2.1 بر اساس یک مطالعه، کمبود ویتامین دی خطر مرگ و میر را در مردان و زنان، 26 درصد افزایش می دهد.
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور واقع در مریلند، 13 هزار مرد و زن را که در آغاز این مطالعه سالم بودند از سال 1994 تا 2000 مورد مطالعه قرار دادند و میزان مرگ و میر را در افرادی که سطح ویتامین دی خونشان پایین بود با کسانی سطح این ویتامین در بدن آنها عادی بود مقایسه کردند.
محققان متوجه شدند که از هزار 800 نفری که تا 31 دسامبر 2000 جان خود را از دست دادند علت مرگ 700 نفر بیماری های قلبی عروقی بوده است و 400 نفر کمبود ویتامین دی داشته اند. محققان متوجه شدند کمبود ویتامین دی خطر مرگ را 26 درصد افزایش می دهد.
محققان در این مطالعه که در شماره اخیر آرشیو پزشکی داخلی منتشر شده است ، نوشتند، شمار مرگ و میرهای مرتبط با بیماری قلبی به اندازه ای نبود که بتوان یک ارتباط علت و معلولی را با کمبود ویتامین دی پیوند داد.
با این وجود محققان گفتند، این مطالعه تاکیدی است بر مطالعات دیگری که نشان داده بودند کمبود ویتامین دی با افزایش میزان ابتلا به سرطان سینه و افسردگی در دوران پیری ارتباط دارد.
تحقیق اولیه که توسط گروه جانز هاپکینز انجام شده بود نشان داد کمبود ویتامین دی خطر ابتلا به بیماری شریان محیطی را 80 درصد افزایش می دهد.
همچنین مطالعه دیگری که در پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نیوز منتشر شده است، نشان می دهد سطح پایین ویتامین دی در خون احتمالا به بروز دردهای مزمن در زنان کمک می کند.
در این مطالعه هفت هزار مرد و زن در اسکاتلند و ویلز در انگلیس مورد مطالعه قرار گرفتند.
سیگاری ها، افراد دارای اضافه وزن و کمبود وزن از افرادی بودند که میزان بالاتری از درد مزمن را گزارش کردند.
در میان زنان همچنین به نظر می رسید میزان پایین ویتامین دی عامل مهم بروز درد است.
در این مطالعه کمترین میزان درد مزمن در زنانی دیده شد که سطح ویتامین دی خون آنها 75 و 99 mmol/liter بود این میزان برای سلامت استخوان ها ضروری است.
همچنین بیشترین میزان درد مزمن در زنانی دیده شد که سطح ویتامین دی خون آنها کمتر از 25 mmol/liter بود.
محققان موسسه بهداشت کودکان در لندن گفتند، هیچ ارتباطی میان ویتامین دی و درد مزمن در میان مردان دیده نشد که گمان می رود هورمون های زنانه احتمالا عاملی در ابتلا به این دردها هستند.
با این حال محققان افزودند به مطالعات بیشتری نیاز است تا بتوان تعیین کرد آیا مصرف مکمل های ویتامین دی می تواند از بروز دردهای مزمن در زنان پیشگیری کند یا خیر .
این مطالعه در مجله اطلس بیمارهای روماتیسم منتشر شده است.
شماره 459 ساعت 13:28 تمام
۰ نفر