۱۲ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4712627
T T
۰ نفر
..................................................
کاشان، خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/10/87 داخلی.آیین ها. تعزیه. محرم 87.
با آغاز ماه محرم، شهرهای سراسر ایران اسلامی، در سیاهی اشک و آه عزای حسینی فرو رفته و هریک بسته به فرهنگ و آداب و رسوم خود،با برپایی آیینی ویژه به سوگ حسین (ع) و یاران باوفایش می نشینند.
دارالمومنین کاشان، که از قدیم در تمامی آیینها و مراسم مربوط به اهل بیت (ع)، پیشقدم بوده و ارادت مردمان این دیار به خاندان عصمت و طهارت به اثبات رسیده، مجموعه گرانبهایی از آداب وسنن ویژه محرم را در خود جای داده است.
میان گنجینه ارزشمند سنتهای عزاداری امام حسین (ع) کاشان، تعزیه خوانی جایگاهی ویژه و دیرینه دارد و از آن به عنوان یکی از سنتهای ماندگار این دیار یاد می شود.
نویسنده و ادیب کاشان در کتاب "واژه نامه محرم" خود آورده است: تعزیه با نام کاشان ارتباطی جدا نشدنی دارد، چرا که یکی از خواستگاههای مهم تعزیه، بویژه در دوران شکوفایی آن در زمان قاجاریه، کاشان بوده است.
به گزارش ایرنا، "علی اصغر شاطری" افزوده است: به یمن وجود عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) و ادیبان و صاحبان ذوق و هنر، کاشان همواره یکی از پایگاههای مهم تعزیه خوانی و تعزیه خوانان آن شهره عام و خاص بوده اند.
اما چندسالی بود که سنت تعزیه خوانی در میان اهالی متدین و مذهبی خطه کاشان کمرنگ شده و گاهی با برخی بدعتها مواجه شده بود.
در این راستا، مسوولان و بویژه هنرمندان غیور این شهر هنرپرور، دست به کار شده و با هدف احیای تعزیه خوانی اصیل و دیرینه این شهرستان، قدم در راه برپایی آیینهای عاشورایی بویژه تعزیه نهاده اند.
خانه هنرمندان کاشان که از ابتدای تاسیس تاکنون، نقش بسزایی در ترویج آیینهای عاشورایی به عنوان یکی از ارزشهای معنوی و اعتقادی مردمان این شهرستان داشته، اقدامات مفیدی را در این زمینه انجام داده است.
موسس ومدیر مسوول خانه هنرمندان کاشان گفت: واحد هنرهای آیینی این نهاد، در سالهای گذشته، تعدادی از آیینهای اصیل و ارزشمند کاشان از جمله تعزیه ـ خوانی را در قالب آیین "سوگ و مویه" اجرا کرده است.
"سید علی اکبر حلی" آیینهای اجرا شده از سوی خانه هنرمندان را شامل سقاـ خوانی، تعزیه خوانی، چاووش خوانی، وداع خوانی، بحر طویل خوانی، پیش خوانی، فرات خوانی، شعر خوانی، مرشدی، خیل عرب، زنگ حیدری، نقاره زنی، مقتل خوانی و مدیحه سرایی اهل بیت (ع) عنوان کرد.
وی افزود: محرم امسال و سال آینده نیز در تداوم این آیینها، نقالی، پرده خوانی، طفلان مسلم و برخی از دیگر آیینهای فراموش شده برگزار می شود.
حلی، با اشاره به برگزاری ششمین آیین مذهبی "سوگ و مویه"گفت: این آیین همراه با تعزیه خوانی تا پانزدهم دی ماه ادامه می یابد و نواهای ماندگار نیز در روزهای نوزدهم و بیستم ماه جاری در خانه هنرمندان کاشان برگزار می شود.
وی، تعزیه های این آیین را شامل تعزیه مسلم ابن عقیل (ع)، طفلان مسلم (ع)، حرابن یزید ریاحی (ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت عباس ابن علی (ع)، امام حسین (ع) و جابر ذکر کرد.
حلی، بااشاره به تاثیرگذاری بسیار نمایش آیینهای موروثی و کارکرد روانی، عبادی و اخلاقی آن، اظهار داشت: ادبیات و شعرخوانی اشعار معنوی و مذهبی، در هنرهای آیینی جایگاهی ویژه دارد و می توان از آن به عنوان ابزاری برای انتقال مکتب و تفکر به نسلهای بعد، بهره بسیار برد.
به امید آنکه با تلاش و کوشش این هنرمندان، در سالهای آینده شاهد احیا و ماندگاری این سنت دیرینه در دارالمومنین کاشان باشیم.
هم اکنون در شهرستان کاشان بیش از 500 هیات مذهبی فعالیت می کند. ک/4 7428/554/ 607 شماره 402 ساعت 14:32 تمام
۰ نفر