۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4759141
T T
۰ نفر

سزارین / سایه مرک بر روی مادر و نوزاد (2)

۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4759141
...............................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/02/86 داخلی.اجتماعی.علمی.پزشکی.سزارین.
پزشکان جراح زنان و زایمان به مادران باردار توصیه می کنند به دلیل مزیتهای زایمان طبیعی که در آن نه تنها مادران بلکه نوزادان نیز از 80 درصد بیماری ناشی از عفونتها، تنگی نفس و کاهش قند خون در امان می مانند به اینگونه زایمان تن دهند.
البته این پزشکان می گویند در کشور زایمان بدون درد به جای زایمان طبیعی که عمده عدم رغبت مادران باردار به دلیل درد زایمانی آن است، در دست اقدام می باشد تا بتوانند این فرایند را جایگزین سزارین نمایند.
پزشکان خروج لخته های خون از بدن نوزاد و مادر، سهل شدن حاملگی در بارداری دوم و کاهش میزان مرک نوزاد و مادر را از مزیتهای زایمان طبیعی می دانند.
دکتر فرازمند متخصص جراحی زنان و زایمان در خراسان شمالی میزان زایمان سزارینی را در شهرهای بجنورد، اسفراین و شیروان 29 درصد اعلام کرد.
وی به ایرنا گفت: میزان سزارین در شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی به دلایل مختلفی در حال افزایش است بطوری که این میزان در سال 1385 نسبت به سال 1384 چهار درصد رشد یافته است.
این متخصص زنان و زایمان دلیل رغبت مادران باردار به زایمان سزارینی را ناشی از ترس از زایمان طبیعی، حفظ تعادل فیزیکی اندامی، ناآگاهی مادران و خانواده آنها از عوارض ناشی از سزارین می داند.
دکتر فرازمند بالا بودن خطر ابتلا به مرک نوزاد و مادر در هنگام عمل جراحی، ایجاد عفونت در رحم، خونریزی و لخته شدن خون در بدن را هم از عوارض سزارین در زنان باردار اعلام کرد.
او می گوید: این در حالی است که در زایمان طبیعی علاوه بر خروج خون و سایر احشاء از بدن، درصد سلامتی مادر پس از زایمان بیشتر از سزارین است.
وی تنگی نفس، کاهش قند خون، عفونت داخلی، عدم اقبال نوزاد به شیر مادر در بدو تولد که منجر به ترک نوزاد از شیر شده را از خطرات عمل سزارین بر روی نوزاد می داند.
او نارس متولد شدن نوزاد به دلیل برآورد ناصحیح از زمان رشد جنین در رحم را از دیگر عوارض سزارین بر روی نوزاد دانست.
وی گفت: بعضا دختران در سن پایین ازدواج کرده و پس از آن نیز بچه دار می شوند و این معضل موجب می شود تا آمادگی برای بارداری در آنها کمتر شده و در هنگام زایمان نیز سزارین را به زایمان طبیعی ترجیح می دهند.
این پزشک متخصص همچنین بالا بودن هزینه دستمزد پزشکان در عمل سزارین و پایین آمدن میزان مراقبت از نوزاد و مادر را عمده عوامل ترغیب برخی پزشکان به مادران برای زایمان سزارین می داند.
این متخصص زنان و زایمان معتقد است باید اطلاعرسانی جامع از سوی رسانه ها و سایر مراکز اطلاعرسانی نسبت به عوارض سزارین به مادران و خانواده آنها شود تا بتوان با تنویر افکار عمومی این معضل را کاهش داد.
دکتر فرازمند گفت: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و برخی مراکز بهداشتی دیگر با تجهیز امکانات، طرح زایمان بدون درد با تزریق دارو و ایجاد بیمارستان دوستدار مادر را در راستای زایمان بدون درد برای کاهش سزارین در دست اجرا دارند.
او افزود: در این طرح آگاهی لازم برای زایمان طبیعی به مادران داده می شود و در این بخش نیز از خانواده زن باردار نیز استفاده می شود بطوری که خانواده مادر باردار در هنگام بیستری شدن در بیمارستان به پزشک در مراقبت از بیمار کمک می کنند.
وی افزایش قدرت آمادگی مادران برای زایمان طبیعی را با بهره گیری از برخی روشهای عاطفی از دیگر برنامه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برای اجرای زایمان بدون درد اعلام کرد.
او معتقد است: با اجرای طرح زایمان بدون درد از میزان سزارین کاسته می شود و این امر به سلامت مادر و نوزاد کمک شایانی خواهد کرد.
این پزشک متخصص زنان و زایمان به زنان باردار توصیه کرد تا حد امکان به زایمان طبیعی رضایت دهند تا در این راستا به سلامت خود و فرزندشان که سلامت جامعه است، کمک نمایند.ک/4 2712/626/660 شماره 489 ساعت 12:18 تمام انتهای پیام C27.18-12-16
۰ نفر