۲۵ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4797164
T T
۰ نفر
.....................................................................
توکیو، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/05/86 خارجی.ژاپن.یازار.سهام.اقتصادی.
به دنبال بازار آشفته سهام که بر اثر سقوط ارزش سهام در بازار توکیو به وجود آمد، نگرانی ها درباره چشم انداز اقتصادی ژاپن افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری کیودو، این در حالی است که روز پنجشنبه، "ین" ژاپن نیز در برابر دلار آمریکا و یورو با افزایش روبرو شد.
به گزارش ایرنا به نقل از کیودو،این مساله به دنبال سقوط سهام در بازار آمریکا که با مسایل مرتبط با بخش مسکن این کشور مرتبط می باشد، ایجاد شده است.
توسعه اقتصادی ژاپن به طور گسترده ای با حضور برجسته شرکت های بزرک ژاپنی در عرصه صادرات و حمایت آنها از این اقتصاد، از رونق بالایی برخوردار است، اما صادرات این شرکت ها به مقاصد کشورهای بزرگی چون آمریکا درصورتی که بازار داد و ستد آنها و بخش مسکن با مشکلات روبرو شود، احتمالا کاهش خواهد یافت.
از سوی دیگر ین قوی تر نیز احتمالا بر صادرات ، صادرکنندگان بزرک ژاپنی از جمله شرکت خودروسازی تویوتا و یا شرکت الکترونیکی سونی و کسب درآمد حاصل از این صادرات تاثیر منفی خواهد گذاشت.
درآمد شرکت های بزرک صادرکننده ژاپنی در سه ماهه آوریل تا ژوئن سال جاری میلادی به دلیل "ین " ضعیف با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است اما اخیرا به دنبال افزایش برابری " ین " در مقابل دلار ، درآمد این شرکت ها با کاهش روبرو شده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند ، "ین" قوی تر در برابر دلار آمریکا از جمله دلایلی بود که موجب شد تا سرمایه گذاران به فروش سهام خود روی آورند.
این گزارش می افزاید: پیش از آغاز کاهش برابری دلار آمریکا در بازار ارز توکیو، هر دلار آمریکا در اواخر ماه گذشته میلادی (ژوئیه ) در سطح 120 تا 123 ین شناور بود.
با توجه به این که صادرکنندگان بزرک ژاپنی قیمت صادرات کالاهای خود را بر اساس هر دلار 115 ین تعیین کرده بودند، با افزایش قیمت برابری دلار در مقابل ین، درآمد این شرکت ها در سه ماهه آوریل تا ژوئیه با افزایش چشمگیری روبرو شده بود.
در همین حال روز پنجشنبه سهام نیکی نیز در بازار سهام توکیو با 12/327 واحد کاهش به 16 هزار و 49/148 واحد رسید که این برای نخستین بار از 29 نوامبر سال گذشته میلادی تاکنون است که نرخ سهام نیکی تا این میزان کاهش می یابد.
میانگین سهام نیکی در طی یک هفته گذشته بیش از یک هزار واحد کاهش یافته است.
نرخ سهام نیکی از میانگین نرخ سهام 225 شرکت بزرک در بازار سهام توکیو برآورد می شود.
شاخص سهام توپیکس که نشان دهنده روند کلی ارزش تمامی سهام در بخش یکم بازار بورس توکیو می باشد نیز در بازار امروز 69/26 واحد کاهش ، به بیش از یک هزار و 46/567 واحد و پایین ترین سطح از نوامبر سال گذشته میلادی تاکنون رسید.
سهام بازار توکیو امروز همگام با کاهش سهام بازارهای جهانی از جمله سهام بازار هنک کنک ، سنگاپور و دیگر بازارهای آسیایی در تمامی زمینه ها سقوط کرده است.
آساق/3/280/1459 شماره 452 ساعت 17:26 تمام
۰ نفر