۱۹ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4815704
T T
۰ نفر
......................................................................
ساری، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/06/86 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران نسبت به آتش زدن مزرعه بعد از برداشت محصول هشدار داد.
"سید وحید علوی" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن درخواست از کشاورزان که از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی خودداری کنند، اظهار داشت: آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی نابودی خاک و محیط زیست را درپی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: باید با مدیریت صحیح و زیر خاک کردن بقایای محصولات گندم، سویا، کلزا و برنج ضمن جلوگیری از تخریب خاک از فواید آن نیز استفاده کرد.
وی گفت: کشاورزان می توانند با زیر خاک کردن بقایای گیاه ء ماده آلی خاک و حاصلخیزی آن را افزایش دهند.
"علوی" کاربرد بقایای گیاهی در در دراز مدت را موجب کاهش فشردگی خاک دانست و گفت: مصرف 30 کیلو گرم کود "اوره" در هر هکتار در زمان زیر خاک کردن بقایای گیاهی ( سویا، گندم، و کلزا) موجب تسریع در پوسیدگی می شود.
وی همچنین خرد کردن بقایای گیاهی را موجب تسریع در پوسیدگی و سهولت در عملیات کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه به دلیل مصرف بی رویه کودهای ازتی در سه دهه گذشته و آتش زدن بقایای گیاهی، ساختار ماده آلی خاک بشدت آسیب دیده است.
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران تصریح کرد: در کشاورزی ارگانیک با استفاده از مواد آلی و بقایای گیاهی از مصرف کودهای شیمیایی جلوگیری می شود.
هرچند آتش زدن باقی مانده محصولات در مزارع به ازبین رفتن برخی از آفات نیز منجر می شود ولی در مواقعی نیز این آتش سوزیها غیرقابل مهار شده و خسارات و صدماتی به مزارع کناری یا به طور عمده به جنگلها یا مراتع همجوار وراد می سازد.
نمونه ای از این حوادث در هفته جاری در بخش دودانگه ساری روی داد که سوزاندان بوته های شالیزاری عامل آتش سوزی جنگل در این منطقه شد.
مدیرکل حوادث و سوانح غیر مترقبه مازندران دراین باره اعلام کرد: آتش زدن بوته های اراضی شالیزاری عامل آتش سوزی در جنگل روستای "افراچال" بخش دودانگه ساری بوده است.
خوشبختانه این آتش سوزی که روز شنبه و در وسعت کمی رخ داد، با حضور بموقع آتش نشان مهار شد.
"بهزاد پورمحمد" نیز از کشاورزان شالیکار تقاضا کرد مزارع خود را پس از برداشت محصول آتش نزنند.
به گفته پورمحمد، اکنون در منطقه با بادهای فصلی مواجه هستیم و هرگونه آتش سوزی در حاشیه جنگلها بسیار خطرناک است.
مازندران دارای 460 هزار هکتاراراضی زراعی و باغی است.ک/3 2585/402/690 شماره 023 ساعت 09:18 تمام
۰ نفر