۱۷ شهریور ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 5377410
T T
۰ نفر
# بیرجند، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/06/83 داخلی.فرهنگی.اجتماعی جمعی از مردم بیرجند در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاهها خواستار توجه مسوولان امر به نظارت بر قیمت و توزیع کالاها و خدمات شدند. یکی از اولیای دانش آموزان گفت: با توجه به نزدیکی زمان بازگشایی مدارس میزان خرید مایحتاج مورد نیاز دانش اموزان شامل لوازم التحریر ، پوشاک ، کفش و غیره افزایش یافته است. اسماعیل نادری ادامه داد: در این مواقع از سال برخی از فروشندگان این اقلام با افزایش نرخ اجناس خود از این موقعیت سوء استفاده می کنند. یکی دیگر از شهروندان گفت: تعدادی از این کسبه با نصب برچسب هایی تحت عنوان نرخ تعاونی ، نوشت افزار را با قیمت های بالاتری به فروش می رسانند.
فاطمه داووی افزود: درآستانه سال تحصیلی جدید اقشار کم درآمد بیش از دیگران در تهیه مایحتاج و لوازم ضروری دانش آموزان خود دچار مشکل هستند. یک کارگر شرکت خدماتی گفت: به علت پایین بودن درآمد، قدرت خرید کالاهایی از قبیل پوشاک، کفش، کیف و لوازم تحریر فرزندانم را ندارم. علی رحمانی افزود: درآمد ماهیانه خود را برای تهیه مایحتاج ضروری زندگی از قبیل خوراک، پوشاک و کرایه خانه هزینه می کنم. وی اظهار داشت: در آغاز هر سال تحصیلی که مجبور به خرید لوازم التحریر و پوشاک مدرسه با قیمت گران برای فرزندان خود هستم با مشکلات زیادی مواجه می شوم. یک شهروند دیگر گفت: هر سال فقط دفترچه که کیفیت چندانی هم ندارد با قیمت تعاونی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. زهرا ماندگار ، ارایه تمامی مایحتاج تحصیلی دانش آموزان را از طریق تعاونی ها با قیمت مناسب کمک بزرگی به اقتصاد خانواده های کم درآمد دانست. وی بیان کرد: برخی از کاسب ها که حرفه اصلی شان فروش نوشت افزار نیست ، با سوء استفاده از این موقعیت، لوازم التحریر را به قیمت گران به مردم عرضه می کنند. یک بازنشسته هم گفت: با مستمری ناچیز، نمی توانم تمامی نیازمندی ها و وسایل مدرسه فرزندانم را فراهم کنم. قاسم جوهری افزود: قیمت برخی کالاها نسبت به پارسال افزایش یافته و قدرت خرید مردم را کاهش داده است. یک فروشنده لوازم التحریر گفت: میزان فروش و تعداد خریداران لوازم مورد نیاز دانش آموزان نسبت به سال تحصیلی گذشته کاهش چشمگیری یافته است. ابراهیم محسنی افزود: اغلب خانواده هایی که برای خرید لوازم التحریر مراجعه می کنند، به گرانی این اجناس اعتراض کرده و از خرید آن منصرف می- شوند. یک فروشنده پوشاک گفت: هرسال با شروع سال تحصیلی، قیمت اجناس مورد نیاز دانش آموزان از قبیل پوشاک، کفش و کیف افزایش می یابد. محمد حسنی افزود: این در حالی است که برخی شهروندان حتی قادر به تامین نیازهای اولیه زندگی خود نیستند. وی گفت: اغلب خریداران پوشاک مدرسه توان پرداخت تمامی قیمت را بصورت یکجا ندارند و آن را به اقساط می پردازند. یک کارمند نیز گفت: حقوق یک ماه خود را باید صرف خرید لوازم تحصیلی فرزندانم کنم. حسن خواجوی افزود: مسوولین ذیربط باید با نظارت دقیق برقیمت اجناس تلاش کنند که قیمت ها ثابت مانده و افزایش نیابد. رییس اداره بازرگانی بیرجند هم گفت: طرح کنترل و نظارت بر عرضه خدمات آموزشی و تحصیلی در بیرجند از 20 شهریور ماه آغاز و تا 20 مهر ماه ادامه می یابد. "مجید اسداللهی" افزود: در اجرای این طرح قیمت نوشت افزار و دیگر ملزومات دانش آموزان از قبیل پوشاک، کیف و کفش کنترل می شود. وی گفت: در مورد اجناسی که نرخ مصوب ندارند، فروشندگان باید درصدهای قانونی سود را در نظر بگیرند. وی هدف از اجرای این طرح را ارائه خدمات مطلوب به شهروندان، رعایت قیمت قانونی، مقابله با تخلفات اقتصادی و جلوگیری ازافزایش کاذب قیمت ها ذکر کرد. وی افزود: از آغاز اجرای این طرح یکهزار واحد صنفی مورد بازدید قرار می گیرد. وی سهمیه جذب شده دفترچه تعاونی این شهرستان را 560 هزار جلد اعلام کرد.
وی همچنین از آغاز حراج کالاهای مورد نیاز دانش اموزان و دانشجویان مانند پوشاک ، کیف و کفش و لوازم التحریر از سوی واحدهای صنفی متقاضی با اخذ مجوز خبر داد. او افزود: هم اینک این حراج با عنوان حراج فصلی ماه مهر به منظور تعدیل و جلوگیری از افزایش قیمت های لوازم تحصیلی در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاهها آغاز شده است. 665/659
۰ نفر