۱۰ خرداد ۱۳۸۲، ۰:۰۱
کد خبر: 5506577
T T
۰ نفر
# توکیو، ایرنا: دهم خرداد 1382 برابر با 31 می2003 گردهمایی "موج نو سینمای ایران پس از انقلاب" با شرکت دست اندرکاران سینمای ژاپن و "مجید مجیدی" کارگردان برجسته ایرانی در توکیو برگزار شد. در این سمینار که در چارچوب هفته فرهنگی ایران در ژاپن برگزار شد، علاوه بر مجیدی، "تادائو ساتو" منتقد و مدیر جشنواره فیلم فوکوئوکا و "شوزو ایچی یاوا" تهیه کننده و مدیر برنامه ریزی شرکت توکیو فیلم در مورد سینمای ایران سخن گفتند. ساتو گفت : دیدن فیلمی از "داریوش مهرجویی" در اوایل دهه 1960 وی را به ایران کشاند و در این سفر متوجه شد که بخشی از سینمای ایران دارای جاذبه های خاصی است. وی افزود: فیلمهای "عباس کیارستمی" و "محسن مخملباف" در دهه 1980 از نظر بین المللی مورد توجه خاصی قرار گرفتند و یگانگی سینمای ایران را به جهان معرفی کردند. این منتقد سینمای ژاپن، همچنین ضمن اشاره به استقبال شدید مردم ژاپن از ساخته های مجید مجیدی، بویژه "بچه های آسمان" و "رنک خدا"، گفت : اما تمام سینمای ایران این گونه فیلمها نیست. ساتو افزود: فیلمهای بسیار زیبای دیگری نیز در ایران ساخته شده که همگی قابل طرحاند، بویژه فیلمهایی که فرهنک و سنتهای ایرانی را به تصویر کشیده اند. وی، به طور مشخص به ساخته های "علی حاتمی" کارگردان فقید سینمای ایران اشاره کرد و گفت: مطمئن است نمایش این فیلمها در ژاپن با استقبال روبرو خواهد شد. در ادامه این نشست ، ایچی یاوا با اشاره به موج نو سینمای ایران در دو دهه اخیر، گفت که وی شاهد بوده است پس از انتخاب "محمد خاتمی" به ریاست جمهوری اسلامی ایران، این موج شتاب بیشتری گرفته است. این تهیه کننده سینمای ژاپن افزود : ظهور کارگردانان جوان و در عین حال صاحب نام بین المللی، همچون "سمیرا مخملباف" نتیجه فضایی است که پس از به قدرت رسیدن خاتمی ایجاد شد. مجیدی نیز در ادامه این سمینار، کارگردانانی همچون سمیرا مخملباف و بهمن قبادی را از نسل جدید سینمای ایران دانست. وی گفت: طرح سینمای نوین ایران در سال 1364 (1985 میلادی ) ریخته شد که هدفش حمایت از سینماگران مستعد بود و کیارستمی در آغاز این جریان قرار گرفت. مجیدی افزود: این جریان موجب شد که سالانه بیش از 80 فیلم در ایران ساخته شود. وی، بطورکلی فیلمهایی را که ساخته می شوند به سه بخش تجارتی، سفارشی و مستقل هنری تقسیم کرد و افزود : اما به نظر می رسد در زمان حاضر سینمای ایران در شرایط سختی به سر می برد. مجیدی گفت: در شرایط کنونی که فیلمهای تجارتی نیز بسختی می توانند سودآور باشند، سینمای هنری به خطر افتاده است. وی، با اشاره به ورشکستگی برخی سینماها و ضعف امکانات موجود در ایران افزود : مجموعه شرایط سبب شده است تصمیم به آزاد کردن ورود فیلمهای خارجی گرفته شود. این کارگردان مشهور سینمای ایران و جهان تاکید کرد که سینمای هنری تنها با ادامه حمایت دولتی می تواند به راه خود ادامه دهد. 1461 192
۰ نفر