#
تهران ، ایرنا: 17 تیر 1380 برابر با 8 ژوئیه 2001
رییس کل گمرک ایران ، وجود امکانات زیربنایی حمل و نقل و ترانزیت نظیر
بنادر و اسکله های مجهز ، شبکه راههای ریلی و جاده ای مناسب ، قواعد حقوقی
و مقررات تسهیل کننده تجارت و ترانزیت را از مزیتهای ایران برای توسعه
ترانزیت در منطقه و جهان دانست.
مهدی کرباسیان روز یکشنبه در همایش "مدیریت گمرک ترانزیت" گفت : این
عوامل نقش موثری در ترانزیت سریع ، کم هزینه و مطمئن از قلمرو ایران
دارد.
به گفته وی ، موقعیت ویژه جغرافیایی ایران نقش مهمی در ارزان و سریع
به مقصد رساندن صادرات و واردات کشورهای شرق آسیا ، هند ، اروپا ، کشور-
های عضو اکو و سایر همسایگان دارد.
کرباسیان با اشاره به ارتباط تنگاتنک ترانزیت کالا با حمل و نقل
بین المللی و وابستگی آن به مقررات گمرکی و عملکرد گمرکات کشورها ، گفت :
گمرک ایران در سال های اخیر در زمینه آسان سازی و مکانیزاسیون امور گمرکی
ترانزیت کالا و همچنین روان سازی و اعمال مدیریت نوین در امور گمرکی
ترانزیت از ایران گام های اساسی برداشته است.
وی گمرک را مهمترین سازمان دولتی اثرگذار در روند تجارت و ترانزیت
دانست و گفت : گمرک توجه ویژه ای به ساده سازی و هماهنک سازی رویه های
گمرکی از جمله ترانزیت دارد ، به طوری که خودکارسازی امورگمرکی شامل
مبادله الکترونیکی داده ها را در اولویت کاری خود قرار داده است.
رییس کل گمرک ایران ، مسوولیت گمرک در مبارزه با قاچاق کالا و مواد
مخدر ، اقدام های غیرقانونی و جنایی ، مواد زیان آور ، هسته ای و خطرناک و
تخلفات سازمان یافته بین المللی ترانزیت را تشریح کرد و گفت : تلاش های
انجام شده در جهت آسان سازی و مکانیزاسیون امور گمرکی تزانزیت ، اثرات
مثبتی در جهت حذف تشریفات زاید و بهبود فرایند ترانزیت گمرکی داشته است.
به گفته کرباسیان ، گمرک جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در حدود 60
گمرکخانه شامل 29 گمرک مرزی خدمات ترانزیت گمرکی و یا ترانزیت خارجی
ارایه می کند.
تمام گذرگاههای ابی در بنادر جنوبی و شمالی کشور شامل 10 بندر اصلی
و چند منظوره ، تمام مرزهای مجاز زمینی با کشورهای همجوار شامل 12 گذرگاه
مرزی ، تمام گذرگاههای ریلی مرزی و فرودگاههای مهرآباد و پیام تحت پوشش
خدمات گمرکی ترانزیت خارجی قرار دارد.
وی تاکید کرد : گمرک ایران با عضویت در کنوانسیون ترانزیتی "تیر" نقش
مهمی در تسهیل تجارت بین المللی و حمل و نقل دارد و تمام تسهیلات کنوانسیون
یاد شده را به ترانزیت کنندگان کالا با عنوان "کارنه تیر" ارایه می دهد.
کرباسیان گفت : گمرکات مجاز به فعالیت در رویه تیر تاکنون به 41 گمرک
افزایش یافته که 34 گمرک به عنوان "مبدا تیر" ، 10 گمرک به عنوان "سر
راهی" و 27 گمرک به عنوان "مقصد تیر"در امر ترانزیت فعالیت می کنند.
تعداد کارنه تیرهای صادره در سال 2000 حدود 30 هزار فقره بوده که سه
برابر کارنه تیرهای صادره در سال 1995 است.
وی از بکارگیری دو دستگاه (ایکس - ری ) موبایل کانتینری در گمرکات مرزی
(ورودی - خروجی ) برای بازرسی کالاهای ترانزیتی و شناسایی محمولات مشکوک و
مظنون به قاچاق خبر داد و گفت : کالاهای ترانزیتی به طور معمول به صورت
مستقیم ، حمل ترکیبی و نگهداری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یا اماکن
گمرکی و ترتیب حمل تدریجی یا کلی آنها به خارج از کشور عبور داده می شود.
رییس کل گمرک ایران گفت : موافقتنامه تجارت و ترانزیت برای تسهیل
تجارت و افزایش میزان مبادلات بازرگانی منطقه ای تهیه و به امضای تمام
اعضای به استثنای ازبکستان و افغانستان رسید.
وی اضافه کرد : این موافقتنامه که از سال 1997 میلادی وارد مرحله
اجرایی شده و توسط اکثریت اعضا به جز آذربایجان تصویب شد و موسسه ضامن از
سوی اکثریت اعضا معرفی و نسبت به تهیه و تنظیم سند عبور اکو اقدام شد.
کرباسیان در خصوص "سند عبور اکو" پیشنهاد کرد : کار کارشناسی دقیق تری
انجام شود ، تا اطمینان حاصل شود این سند به سیستم ترانزیت بین المللی
"تیر" خدشه وارد نخواهد کرد و سبب پرهزینه تر شدن تجارت و حمل و نقل بین
کشورهای عضو نخواهد شد.
وی ادامه داد : نقشه جاده ها و راه آهن کشورهای عضو اکو باید به طور
مشترک توسط دبیرخانه و وزارت راه و ترابری ایران جهت ایجاد یک ساختار
مشترک و تعدیل هزینه های ترانزیت بین کشورهای عضو اکو ، صورت گیرد.
رییس کل گمرک ، آمادگی ایران را برای گسترش همکاری با کشورهای عضو اکو
در زمینه تجارت و ترانزیت گمرکی اعلام و پیشنهاد کرد ، برای ایجاد هماهنگی
و یکسان سازی رویه های گمرکی ترانزیت در بین کشورهای عضو اکو ، دوره های
آموزشی مدیریت و کنترل سیستم های ترانزیتی با همکاری سازمان جهانی گمرک و
سازمان ملل متحد برگزار شود.
وی در پایان گفت : سال گذشته سه میلیون و 504 هزار و 979 تن کالا به
ارزش حدود 6 میلیارد دلار از قلمرو ایران ترانزیت شد که این میزان نسبت
به سال 78 از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 6 و 5/7 درصد رشد نشان می دهد.
معاون دبیرکل سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد)
نیز گفت : اکثر کشورها تلاش می کنند تا با بکارگیری روش ها و رویه های جدید
قدرت رقابت خود را در بازارهای جهانی حفظ و افزایش دهند.
لوزینکو گفت : از آنجا که محاصره کشورها در خشکی سبب کاهش رقابت و
افزایش تورم هزینه های وارداتی آنها می شود ، بکارگیری روش ها و رویه های
جدید می تواند در گسترش تجارت ، توسعه حمل و نقل و تسهیل ترانزیت آنها نقش
اساسی ایفا کند.
وی تاکید کرد : ایجاد زیرساخت های گذر از مرزها نیز نقش عمده ای در
افزایش کارآیی تجاری و هماهنک کردن شبکه حمل و نقل کشورها و استاندارد
کردن فعالیت های حمل و نقلی آنها خواهد داشت.
وی اضافه کرد : باید اقدام های لازم برای توسعه ترانزیت در کشورهای
محصور در خشکی که به طور عمده کشورهای در حال توسعه هستند صورت گیرد تا
بتوانند بر مشکلات منطقه ای و بین المللی فایق آیند.
وی آزادی ترانزیت ، گسترش حمل و نقل ، تسهیلات خط مقدم ، افزایش
مسیرهای عمومی ، اصلاح جاده ها و راه آهن ها ، کنترل بار و مسیرهای خطرناک و
همچنین تامین تسهیلات مالی را از ابزارها و عناصر لازم برای فایق آمدن بر
این مشکلات دانست.
وی آمادگی آنکتاد را برای ایجاد ابزار و ترتیبات لازم برای گسترش
ترانزیت به خصوص برای کشورهای محصور در خشکی اعلام کرد.
این همایش روز دوشنبه با صدور بیانیه ای به کار خود پایان می دهد.
* 812 *