۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5627615
T T
۰ نفر
ایران، بر حق مشروع خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرد # نیویورک، ایرنا: 15 اردیبهشت 1379 برابر با چهارم مه 2000 معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایـران تاکید کرد: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حق مشروع و بی چون و چـرای ایران است و جمهوری اسلامی ایران، در جهت نیل به توسعه پایدار، به هیچ وجه خود را از این حق محروم نمی کند.
" محمد جواد ظریف "، روز چهارشنبه، در نشستی با عنوان "سیاست هسته ای ایران و پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای" در جمع اساتید و محققین آمریکایی و دیپلمات های خارجی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک این مطلب را در ارتباط با ماده چهار معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای مورد تاکید قرار داد.
ماده چهـار معاهـده منع گسترش سلاحهای هسـته ای، طرح گسترده ای را برای توسعه انرژی هسته ای در جهت مقاصد صلح آمیز فراهم می آورد و در احــراز حق تفکیک ناپذیر و بدون تبعیض تمام اعضای معاهده به انجام تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز کاملا تصریح دارد.
ظـریف، به منظـور شرکت در ششمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسـترش سلاحهای هسته ای و ریاست بر اداره مذاکرات غیر رسمی کمیسیون خلع ســلاح، در نیویورک به سر می برد.
ظریف در این نشست که با همکاری دانشگاه کلمبیا، موسسه علوم و امنیت بین المللی و موسسه خلیج فارس ، طرح 2000 برگزار شد ، همچنین با اشاره به پادمان های هسته ای، نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی را مهم خواند و تصریح کرد : متاسفانه غربی ها حاضـر نیستند در قبال بازرسی ها، به نتایج آن تن در دهند و به تعهدات خود عمل کنند.
وی در ادامه با انتقاد از سیاست دولت آمریکا در طرح اتهامات بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف جلوگیری از انتقال فن آوری کشورهای دیگر به ایران بر خلاف مفاد "ان پی تی"، افزود : صلحآمیز بودن برنامه های انرژی هسته ای ایران در بازدیدهای مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی مـورد تایید قرار گرفته است، لذا امتناع سازمان یافته دولت های دارای فن آوری هسـته ای از عمل به تعهدات خود و به ویژه انتقال فن آوری صلح آمیز، پیمان عدم اشاعه را ناپایدار و شکننده ساخته و تا زمانی که دولت های دارای فن آوری هسته ای به تعهدات خود در خصوص انتقال فن آوری صلح آمیز عمل نکنند، برداشتن گام ـ های جدید نباید مورد انتظار باشد.
ظریف، جهانشمول بودن پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای را از دیگر عوامل مهم و موثر این رژیم در کمک به صلح و امنیت بین المللی و پایداری آن دانست و گفت : پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای به عنوان یک رژیم جهانشمـول باید بتواند به انتظارات معقول همه اعضای خود پاسخ دهـد و اعتماد جهانی ایجـاد کند نه آن که فقـط در سطـح ملی و صـرفا پاسخگوی انتظارات ملی کشوری خـاص باشد.
معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجـه با اشاره به سابقه ناموفق مذاکرات مربوط به عدم اشاعه هسته ای و خلع سلاح هسته ای، بر اهمــیت ایجاد مناطق عاری از سلاحهای هسته ای تاکید کرد و برنامه های هسته ای پنهان اسرائیل را تهدیدی جدی نسبت به صلح و امنیت منطقه و جهان و عامل عمده ای در به مخاطره افتادن پیمان عدم اشاعه و مانعی جدی بر سر راه اهداف آن ذکر کرد.
وی با اشـاره به تهدیدات فزاینده هسـته ای در منطقه، بر جدیت جمهوری اسلامی ایران به تعهـد خود در قبال آرمان منع اشـاعه هسته ای تاکید کرد و گفت : جمهوری اسلامی ایران باوجود مخاطرات و تهدیدات روز افزون هسته ای در منطقه، همواره از پیشگامان منع اشاعه هسته ای در جهان و ایجاد منطقه خاور ـ میانه عاری از سلاحهای کشتار جمعی بوده است ، لیکن همزمان اجرای ناقص و غیر جامع معاهده و اتخاذ برخوردهای گزینشی برخی کشــورهای دارای سلاحهای هسته ای را نیز نقض غرض و ناقض اهداف معاهده می داند.
ظریف ، همچنین در ارتباظ با برنامه موشکی ایران، با اشاره به سابقه حملات موشکی رژیم عراق به مناطق مسکونی ایران در جنک تحمیلی با استفاده از فن آوری غرب ، تصریح کرد : تولید موشک با اهداف دفاعی، حق مشروع جمهوری اسلامی ایران است ، ضمن اینکه ایران هیچگاه اولین استفاده کننده از این موشک ها نخواهد بود.
در این نشست، همچنین " علی اکبر صالحی "، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انژی اتمی، طی سخنانی با اشاره به سابقه آغــاز ساخت نیروگاه بوشهر در سال 1976 میلادی و نحوه ادامه ساخت این نیروگاه در حال حاضر ، به تشریح میزان برق مورد نیاز کشور و به ویـژه انـرژی هســته ای و مزایای این نوع انرژی در مقابل انرژی فسیلی، پرداخت.
ظـریف، به منظـور شرکت در ششمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسـترش سلاحهای هسته ای و ریاست بر اداره مذاکرات غیر رسمی کمیسیون خلع ســلاح، در نیویورک به سر می برد.
۰ نفر