۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5628314
T T
۰ نفر

ایران و ترکمنستان موافقتنامه گمرکی امضا کردند

۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5628314
ایران و ترکمنستان موافقتنامه گمرکی امضا کردند # عشق آباد ، ایرنا: 21 اردیبهشت 1379 برابر با 10 مه 2000 ایران و ترکمنستان برای تسهیل در امر مبادلات تجاری و ترانزیت کالا، امروز چهارشنبه یک موافقتنامه همکاری گمرکی امضاء کردند.
این موافقتنامه 13 ماده ای را "مهدی کرباسیان" رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و "حال عوض اف" رییس گمرک دولتی ترکمنستان امضاء کردند.
شبانه روزی شدن فعالیتهای گمرکی در مرز سرخس ، همکاری دو کشور در امر مبارزه با مواد مخدر و تسریع در امر ساخت ، تکمیل و تجهیز تاسیسات در دست احداث نقطه مرزی باجگیران - گودان از جمله مهمترین توافقات طرفین است .
براساس توافق نامه اخیر، طرف ایرانی همچنین آمادگی خود را برای تهیه و ارایه پیش نویس موافقتنامه همکاریهای گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان ظرف دو ماه اعلام کرد و مقرر شد طرف ترکمنستانی نیز ظرف مدت یک ماه نظر خود را جهت انجام مراحل قانونی اعلام کند.
موضوع پیش نویس موافقتنامه همکاریهای گمرکی دو کشور یکی از مواد پروتکل امضاء شده در 28 سپتامبر 1999 میلادی توسط رییسان گمرک دو کشور است .
طرفین توافق کردند ضمن همکاری در امر مبارزه با قاچاق ، اطلاعات خود را در خصوص اشخاصی که در پی حمل مواد مخدر بازداشت می شوند و یا مشکوک به این امر هستند ، مبادله کنند.
همچنین مقرر شد طرف ترکمنستانی پیشنهاد طرف ایرانی را مبنی بر تحویل متقابل و فوری قاچاقچیان و حاملان مواد مخدر ، به اطلاع ارگان های ذیصلاح کشور خود برساند. این پیشنهاد با هدف شناسایی سریع و مبارزه هماهنک با سازمان دهندگان و عوامل توزیع مواد مخدر در مبادی ورودی و خروجی و برخورد قانونی با آنان ارایه شده است.
بر اساس این توافقنامه ، مرز سرخس نیز از تاریخ پنجم ژوئن ( 16 خرداد ) بصورت شبانه روزی فعالیت خواهد کرد و همچنین طرفین موافقت کردند افزایش ساعات کاری گمرکات لطف آباد (آرتیق ) و اینچه برون (گوردی الوم ) را متناسب با افزایش حجم کار گمرکی مورد بررسی قرار دهند.
طرفین تصمیم گرفتند به منظور مبادله تجربیات ، رییسان گمرکات استانها هر شش ماه یکبار در یکی از دو کشور ملاقات کنند و رییسان گمرکات مرزی نیز در روزهای دوشنبه اولین هفته هر ماه دیداری با هدف حل مشکلات فی مابین داشته باشند.
همچنین مقرر شد در سطح دفاتر همکاریهای بین الملل ، گمرک هر کشور هرگونه تغییرات جدید در قوانین و مقررات گمرکی از جمله بخشنامه ها و دستورالعملها و عوارض گمرکی طرف مقابل را به اطلاع یکدیگر برسانند.
مهدی کرباسیان رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران پس ازامضای این موافقتنامه گفت : در این مذاکرات در خصوص سایر عوارضی که دولت ترکمنستان دریافت می ـ کند ، گفتگو و تبال نظر شد و طرف ایرانی تقاضا کرد که دولت ترکمنستان برای تسهیل در امر تجارت این عوارض را کاهش دهد.
از دیگر درخواستهای هیات ایرانی در مذاکرات امروز عشق آباد ، مساله احداث و راه اندازی بازارچه مرزی مشترک "اینچه برون" در ایران و" گوردی اولوم" در ترکمنستان بود که مقرر شد طرف ترکمنستانی پس از هماهنگی با ارگان های ذیربط کشور خود موضوع را به اطلاع طرف ایرانی برساند.
۰ نفر