۲۱ آذر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5735685
T T
۰ نفر
یک گورستان با قدمت هزاره سوم پیش از میلاد در شرق ایران کشف شد # کرمان ، ایرنا: 21 آذر 1377 برابر با 12 دسامبر 1998 رییس سازمان میراث فرهنگی استان کرمان (شرق ایران ) ، از کشف یک گورستان با قدمت هزاره سوم پیش از میلاد در این استان خبر داد.
محمد ابراهیم کاظمی گفت : این گورستان، هفته گذشته درجریان کاوش گروه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، در منطقه "رمشک" شهرستان کهنوج (واقع دراستان کرمان )کشف شده است.
رمشک ، در فاصله 160 کیلومتری شهر کهنوج واقع شده و نقطه ی فصل استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می باشد.
گروه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ، در مناطق آبریز جازموریان به مرکزیت رمشک ، سرگرم جستجوی تمدنهای باستانی این منطقه است.
کاظمی در گفت و گویی با خبرنگارایرناافزود: با این کشف، قدمت تمــــدن باستان در منطقه مورد کاوش تا پنج هزار سال تخمین زده شده است.
در حالیکه به گفته وی: قدمت تمدن باستان در این منطقه، پیشتر حدود دو تا 2500 سال برآورد شده بود.
رییس سازمان میراث فرهنگی کرمان، همچنین ، از کشف اشیای تاریخی با ارزش در منطقه "رمشک "این استان خبر داد.
وی گفت : در این منطقه ، تاکنون سفالهایی بدست آمده که بررسی قدمت آنها در دست مطالعه است.
کاظمی افزود: این سفالها شامل کاسه های منقوش، زیورآلات زنانه، چندین نمونه ی جالب ریتون (ظرفی با اشکال جانوران اسطوره یی ) و جام منحصر بفردی با عنوان "جام گفتگوی ملتها" می باشد.
به گفته وی: "جام گفتگوی ملتها" از نوع سفال می باشد و نقوش ظریف و جالب روی آن از ارتباط ملل باستانی کشورهای هند، یونان و فلات مرکزی با تمدن ایالت "گدروزیا" که منطقه رمشک جزئی از آن می باشد حکایت می کند.
۰ نفر