۱۰ اسفند ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5827410
T T
۰ نفر
نشست سران کشورهای آسیای مرکزی برای بررسی بحران دریاچه "آرال" # آلماتی - ایرنا دهم اسفند ماه 1375 برابر با 28 فوریه 1997 سران پنج کشور آسیای مرکزی ، روز جمعه، در آلماتی پایتخت قزاقستان به بررسی راه های مقابله با پیامدهای فاجعه آمیز و روزافزون ناشی از رو به خشکی نهادن دریاچه "آرال" در منطقه نشستند.
متخصصان مسایل زیست محیطی اعتقاد دارند پس ازانفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل در سال 1986، فاجعه زیست محیطی "آرال" بدون شک بزرگترین فاجعه زیست محیطی قرن است .
دریاچه آرال که با 66 هزار کیلومتر مربع سطح آب در دهه 1950 میلادی چهارمین دریاچه جهان محسوب می شد اینک بخش قابل ملاحظه ای از آن خشک و به کویری پوشیده از شن و نمک تبدیل شده است.
هدف از نشست سران کشورهای آسیای مرکزی در آلماتی ، جلب کمک های بین المللی برای کمک به آسیب دیدگان بحران بسیار جدی زیست محیطی است که از رو به خشکی نهادن "آرال" ، چهارمین دریاچه بزرک جهان در منطقه ناشی شده است.
سران کشورهای آسیای مرکزی ( قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان،ازبکستان و تاجیکستان ) در نشست خود همچنین طرح های سازمان های بین المللی برای توقف ادامه خشک شدن دریاچه "آرال" را بررسی می کنند .
در نشست کارشناسان پنج کشور آسیای مرکزی که پیش از اجلاس سران تشکیل شد بر ضرورت کمک جهانی به اجرای طرح های سالم سازی محیط زیست اطراف "آرال" تاکید و گفته شد سال گذشته میلادی 12 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی برای این منظور جلب شد و پیش بینی می شود که امسال نیز هفت میلیون دلار جذب شود
۰ نفر