۳۰ مهر ۱۳۷۳، ۰:۰۱
کد خبر: 5880227
T T
۰ نفر
فاینشنال تایمز//دریای سیاه یک امکان راهبردی در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران // 0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 لندن / - ایرنا- 30/7/73 برابر با 22 اکتبر 1994 به نوشته روزنامه انگلیسی /فاینشنال تایمز/دریای سیاه مکان مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تسهیل واردات و قطع وابستگی از این نقطه نظر به ترکیه است0 روزنامه /فاینشنال تایمز /در گزارش مشروحی در حاشیه برگزاری نخستین نشست کاری شورای همکاری های اقتصادی کشورهای حوزه دریای سیاه که در هفته گذشته با شرکت وزرا و کارشناسان انرژی یازده کشور حوزه دریای سیاه در بندر /وارنا/بلغارستان اولین نشست کاری خود را برگزار کرد می نویسد هدف از این نشست ایجاد مرکز سوخت و انرژی منطقه ای که پایگاه ان در صوفیه خواهد بود برای ایجاد هماهنگی در طرح های مشترک بود0 به نوشته این روزنامه مدیر موسسه روابط بین الملل اتن اخیرا در کنفرانسی از متخصصان کشورهای حوزه دریای سیاه و بالکان اظهار کرده بود همکاری کشورهای منطقه در زمینه سوخت و انرژی اولویت اول شورا خواهد بود و به ویژه سرمایه گذاری های مشترک در زمینه نفت و گاز ارتباط این منطقه و اتحادیه اروپا را مستحکم تر خواهد ساخت0 این گزارش می افزاید در حال حاصر پاره ای درگیری ها و مناقشات موجود در منطقه از جمله اختلاف یونان و ترکیه یا ارمنستان و جمهوری اذربایجان مانع از گسترش همکاری هاست0 در مورد مسایل موجود در جمهوریهای سابق شوروی مقاله به ناارامی های چچن /ابخازی و گرجستان اشاره کرده و می نویسد این کشمکش ها به روسیه بهانه داده است تا خود را به عنوان یک قدرت منطقه ای برای برقراری صلح در قفقاز تحمیل کند که در نهایت می تواند به کنترل صادرات نفت و گاز از این منطقه منجر شود0 روسیه در حال حاصر تنها از طریق بندر ناووروسیسک به دریای سیاه متصل است0 این بندر در انتهای خط انتقال نفت از حوزه دریای اورال و مازندران است و بنابراین اهمیت روزافزونی در طرح توسعه منطقه دارد0 در همین حال بخاطر محدودیتی که ترکیه برای عبور نفتکش های روسیه از تنگه بسفر قائل شده است مسکو در ماه میلادی جاری یادداشت تفاهمی را با یونان و بلغارستان برای کشیدن یک خط انتقال نفت 350 کیلومتری به ارزش 700 تا 800 میلیون دلار امصا کرد0 این خط ظرفیت انتقال 40 میلیون تن از بندر/بورگاس/در بلغارستان تا بندر اسکندریه در یونان را خواهد داشت0 به نوشته/فایننشال تایمز/در هفته گذشته نیز کارشناسان یونانی و بلغار طرح احداث اتوبان از اسکندریه به رومانی /اکراین و روسیه از طریق بندر وارنا را مورد بررسی قرار دادند0 دولت بلغارستان همچنین سرمایه گذاری مشترکی را با روسیه انجام داده است که بر اساس ان یک خط انتقال گاز با ظرفیت سالانه بیش از 20 میلیارد متر مکعب احداث خواهد شد که کار انتقال گاز به ترکیه/ یونان/ مقدونیه/ صربستان و اروپای غربی را انجام خواهد داد0 در ادامه این گزارش امده است دولت بلغارستان به اهمیت استراتژیک خود در حوزه دریای سیاه که حلقه وصل تجارت اروپا با اسیای میانه و خاورمیانه است نیز پی برده و خود را تنها به توسعه همکاری های سوخت و انرژی محدود نکرده است0کما اینکه در اوایل سال میلادی جاری قراردادی را با ایران برای استفاده از بندر بورگاس امصا کرد0 به موجب این قرار داد ایران سالانه 5/3 میلیون تن کالا از این بندر بارگیری خواهد کرد0 /فایننشال تایمز/می افزاید به دلایل سیاسی تهران مصمم است وابستگی به ترکیه را قطع کند و در نظر دارد تا پایان این دهه سالانه شش تا هفت میلیون تن کالا از بورگاس و سایر بنادر دریای سیاه وارد کند0 بر پایه این طرح محموله های ایران از اروپا با کشتی وارد بندر/پوتی/ و از این محل با کامیون از طریق گرجستان و جمهوری اذربایجان وارد ایران می شود0 شرکت های اروپایی نیز با توجه به اهمیت فزاینده منطقه از چندی پیش سرمایه گذاری در کشورهای حوزه دریای سیاه را اغاز کرده اند0 ماه گذشته شرکت/روور/انگلیس وابسته به صنایع/ب ام و/المان اعلام کرد که یک کارخانه مونتاژ ماشین در/وارنا/بلغارستان احداث خواهد کرد که قطعات را با کشتی از انگلیس وارد می کنند و اتومبیل مونتاژ شده را به کشورهای مجاور دریای سیاه صادر خواهد کرد0 علاوه بر ترکیه بلغارستان و روسیه کشورهای گرجستان/مولداوی/اوکراین/ رومانی و یونان نیز از دیگر کشورهای عمده حوزه دریای سیاه هستند0
۰ نفر