۱۱ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6114935
T T
۰ نفر
دو هزار دامپزشک در خراسان رضوی فعالیت می کنند .............................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 1390/07/11 اجتماعی.پزشکی.دامپزشک.فعالیت مشهد- مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: هم اکنون بیش از دو هزار دامپزشک در بخش های مختلف دامپزشکی این استان فعالیت می کنند.
به گزارش ایرنا، دکتر ناصر مرگان ازغدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت روزملی دامپزشکی افزود: تشخیص سریع بیماریهای دامی یکی از فعالیت های دامپزشکی است که استان خراسان رضوی در این زمینه موفق عمل کرده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون هشت میلیون راس دام سبک، ‌400 هزار راس دام سنگین، 72 میلیون قطعه انواع طیور، 930 هزار کندوی عسل و 540 هزار مزرعه پرورش آبزیان در این استان وجود دارد که حفظ این سرمایه عظیم بر عهده دامپزشکی است.
وی با بیان اینکه صنعت دام و طیور دومین صنعت سرمایه گذار پس از نفت شناخته شده است، افزود: طی سالهای گذشته کشور ازنظر فرآورده‌های خام دامی وابسته بود اما اینک ظرفیت‌ های بسیاری در بخش تولید گوشت مرغ و قرمز در کشور ایجاد شده است.
وی با اشاره به بیماریهای مشترک بین انسان و دام گفت: سل، تب مالت، سارس، جنون گاوی، آنفلوانزای پرندگان، شاربن و هاری از جمله بیماریهای مشترک بین انسان و دام است که با کنترل آن در بخش دامی می توان از شیوع موارد انسانی پیشگیری کرد.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهارداشت: هم اکنون 9 کانون تب برفکی و 15 کانون آبله در خراسان رضوی وجود دارد که کنترل تلفات این بیماریها طی نیمه اول سال جاری در این استان به خوبی انجام شده است.
وی با بیان خسارات سنگین بیماری ;شاربن ; در بین دامها گفت: هم اکنون 70 درصد از جمعیت دام سنگین و 100 درصد از جمعیت دام سبک استان خراسان رضوی در زمینه بیماری شاربن زیرپوشش دامپزشکی است.
14 مهر ماه روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده است. /2 7487 /664
۰ نفر