۱۸ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6116211
T T
۰ نفر
شهید محمود کاوه، آفتابی گرمابخش در دیار کردستان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/07/18 اجتماعی.بنیاد شهید.شهدا تهران - سخن گفتن درباره سجایای اخلاقی شهید محمود کاوه سخت است چرا که او با دست هایی توانمند، آفتابی بود که در دوران دفاع مقدس به دل کردستان گرمی بخشید.
به گزارش ایرنا، شهید محمود کاوه در سال 1340 ه ـجری،شمسی در مشهد در خانواده ای مذهبی و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت (ع) متولد شد.
از آنجا که آرزوی قلبی پدرش پس از تولد محمود این بود که وی را در سلک صالحان و پیروان واقعی مکتب اسلام قرار دهد، محمود با علاقه قلبی و تشویق پدر، وارد حوزه علمیه شد و همزمان، تحصیلات دوره های راهنمایی و دبیرستان را نیز ادامه داد.
با اوج گیری انقلاب، او که جوانی با نشاط، فعال و مذهبی بود، با شرکت در محافل درس مساجد جوادالائمه و امام حسن مجتبی (ع) که در آن زمان از مراکز تجمع نیروهای مبارز مشهد بود از هدایت ها و تعالیم حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی ) بهره های فراوانی برد.
وی ره توشه های همین تعالیم را با خود به محیط دبیرستان و میان دانش آموزان منتقل می کرد تا آنجا که در دبیرستان،به عنوان محور مبارزه شناخته شد.
شهید کاوه با علاقه وافر به پخش اعلامیه های حضرت امام خمینی (ره ) همت گماشت و فعالانه در راه پیمایی ها و درگیری های زمان انقلاب، شرکت می کرد.
**فعالیت های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی، کاوه جزو نخستین عناصر مومن و متعهدی بود که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر مقدس مشهد پیوست.
پس از گذراندن یک دوره آموزش شش ماهه چریکی، به آموزش نظامی برادران سپاه و بسیج پرداخت. پس از آن، به منظور حفاظت از بیت شریف حضرت امام خمینی ( ره ) در ماموریتی شش ماهه به تهران عزیمت کرد.
با شروع جنگ تحمیلی، به همراه شماری از نیروهای خراسان به جبهه های جنوب اعزام شد و لیکن مدتی بعد به علت نیاز شدیدی که پادگان به مربی داشت، او را برای آماده سازی و آموزش نیروها به مشهد فراخواندند.
** شهید کاوه در کردستان با وجود این که برای آموزش نیروها اهمیت زیادی قایل بود و مسوول مستقیم او تمایل نداشت وی را که از مربیان دلسوز و قوی محسوب می شد به جبهه اعزام کند، اما روح پرتلاطم محمود به دنبال فرصتی بود تا رودرروی دشمن قرار گیرد و در صحنه های کارزار، از انقلاب و ارزش های آن به صورت عملی دفاع کند.
بنابراین در نخستین فرصت رضایت فرمانده پادگان را جلب کرد و با شور و شوقی وافر، به دیار کردستان که در آن زمان، با توطئه گروهک ها و عناصر ضد انقلاب، دستخوش درگیری و آشوب شده بود عزیمت کرد.
محمود که به همراه شماری از برادران پاسدار جهت آزادسازی شهر بوکان وارد کردستان شده بود، به دلیل لیاقت ها و مهارت هایی که داشت، در همان ابتدا به عنوان فرمانده گروهی دوازده نفره انتخاب شد.
کاوه در منطقه کردستان برای مبارزه با ضد انقلاب که از حمایت های خارجی برخوردار بود ، شب و روز نداشت و به دلیل تلاش بسیار زیاد، جدیت و پشتکار، شجاعت و همچنین روحیه شجاعت طلبی یی که داشت، پس از مدت کوتاهی، به سمت فرماندهی عملیات سپاه سقز منصوب شد.
در این زمان در عین ناباوری همگان، همراه شمار اندکی نیرو و با شهامتی وصف ناپذیر، عملیات آزادسازی منطقه مرزی بسطام را طرح ریزی نموده و 45 کیلومتر جاده مرزی را طی یک مرحله و در عرض بیست وچهار ساعت آن هم در قلب منطقه تحت نفوذ ضد انقلاب، آزاد کرد.
**نقش شهید کاوه در تیپ ویژه شهدا به دنبال عملیات سرنوشت ساز نیروهای سپاه در محورهای مختلف کردستان و همزمان با تشکیل تیپ ویژه شهدا که فرماندهی آن برعهده شهید ناصر کاظمی بود، کاوه به عنوان فرمانده عملیات تیپ انتخاب شد.
آزادسازی سد بوکان و جاده47 کیلومتری آن، آزادسازی جاده صائین دژ به تکاب ، پاکسازی منطقه کیله و آشنوزنگ، آزادسازی محور استراتژیک پیرانشهر به سردشت، که به عنوان مرکزیت و نقطه ثقل ضد انقلاب به شمار می آمد ، از جمله نبردهای تهاجمی بود که توسط محمود کاوه و همرزمانش در تیپ ویژه شهدا طرح ریزی و اجرا شد.
شمار عملیاتی که کاوه علیه ضد انقلاب فرماندهی کرده، آنقدر زیاد است که ذکر نام همه آنها در این مختصر میسر نیست.
** ویژگی های اخلاقی شهید کاوه صفات ارزنده و ویژگی های ایمانی، باعث شد که محمود، همه وجود خود را وقف انقلاب کند. با اهمیتی که کردستان برای نظام نوپای اسلامی داشت، خود را فرزند کردستان معرفی کرد.
روحیه والا و انساندوستی او به قدری در اطرافیان اثر گذاشته بود که با وجود تبلیغات سو دشمنان و ایجاد جو مسموم علیه او و یگان تحت امرش، هنگامی که به درجه رفیع شهادت نائل آمد، مردم مهاباد با پای برهنه در تشییع پیکر پاک و مطهرش بر سر و سینه می زدند، اشک می ریختند و ضد انقلاب را نفرین می کردند.
کاوه در عین حال که همه اوقات شبانه روزش را برای مبارزه به کار می بست، از پرداختن به تکالیف دینی و انجام مستحبات نیز غافل نبود. او از مروجان قرآن کریم بود و با عشق خالصانه به اسلام و مکتب، آیات جهاد را تلاوت می کرد و در صحنه جنگ و مقابله با دشمنان، آن را در عمل تفسیر می کرد.
روحیه اطاعت پذیری و ولایت مداری، هوش سرشار، چابکی در عملیات ها، مسلح بودن به سلاح تقوا و اخلاق حسنه، شجاعت و بی باکی، ساده زیستی و صمیمیت با نیروها از جمله ویژگی های شخصیتی آن شهید والامقام است.
با این که در مقابله با ضد انقلاب،سازش ناپذیر، جسور و با شهامت بود، اما با نیروهای تحت امر خود، برخوردی بسیار متواضعانه و توام با صفا و صمیمیت داشت ؟ تواضع او سبب شده بود که محبوبیت خاصی در بین نیروها کسب کند.
تا آنجا که بر قلب نیروهای بسیجی و سپاهی فرماندهی می کرد. او مصداق بارز تلفیق محبت و قاطعیت در امر فرماندهی نظامی بود.
در بعد جسمانی، هیچ گاه از ورزش غافل نمی شد. با تشویق نیروها و حضور در مسابقات ورزشی، آمادگی رزمی آنها را بالا می برد.
** چگونگی شهادت یازدهم شهریورماه سال 1365 روح این سردار شجاع اسلام و سرباز وارسته در عملیات کربلای دو بر بلندای قله دو هزار و 519 حاج عمران به پرواز درآمد و دل صخره و کوه، یاد و خاطره شجاعت های بی نظیر او را در خود ثبت کرد.
اجتمام 9134** **1569** شماره 003 ساعت 09:32 تمام
۰ نفر