۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6125471
T T
۰ نفر
داروساز بالینی متخصص، مشاور مطمئن پزشک برای درمان بیمار است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/21 اجتماعی.پزشکی.داروسازی.داروساز بالینی تهران - رییس انجمن داروسازان بالینی گفت : داروساز بالینی متخصص مشاور مطمئن و دقیق برای گروه درمان به ویژه پزشکان است.
دکتر خیرا... غلامی در آستانه برگزاری همایش اصول تجویز و مصرف منطقی داروها در بیماری های شایع، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بهترین انتخاب درمانی بیمار، زمانی به وقوع می پیوندد که پزشک با داروساز بالینی متخصص تعامل مناسبی برای درمان برقرار کند .
غلامی گفت: تعامل مناسب بین داروساز بالینی با پزشک باعث می شود که برنامه ریزی های صحیح دارو درمانی برای بیماری ها ایجاد و تهیه و توزیع دارو نیز براساس نیازها انجام شود .
وی اظهارداشت : درمان بیماری ها در مراکز درمانی اغلب روندی پر چالش داشته است و بخش قابل توجهی از این چالش ها به دارو مربوط می شود.
استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، انتخاب مناسب ترین و موثرترین روش دارو درمانی در مورد هر بیمار را یکی از چالش های پیش رو در مراکز درمانی و بیمارستان ها عنوان کرد.
وی گفت: تسلط بر انواع فرآورده های دارویی موجود از جهت تفاوت های اثر بخشی، عوارض، روش مصرف، شکل و مقدار دارو ضروری است.
غلامی تصریح کرد: از این رو، در نظام سلامت برخی کشورهای دنیا داروسازان بالینی تربیت می شوند که بر اطلاعات یاد شده اشراف داشته و مهارت های تخصصی دارو درمانی را دارا باشند.
سرپرست داروخانه های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، با بیان اینکه این داروسازان متخصص می توانند مشاورانی مطمئن و دقیق برای گروه درمانی به خصوص پزشکان بشمار آیند، گفت: بکارگیری مهارت ها و اطلاعات داروسازان متخصص با مشاوره دارویی که پزشک با آنها دارد به انتخاب بهترین داروی مناسب با شرایط وامکانات منجر می شود .
غلامی گفت : داروساز بالینی با توجه به محدودیت ها از جمله محدودیت های مالی ، در بین چند انتخاب دارو درمانی ، انتخابی را ارجج می داند که با وجود کارآیی و اثرات نسبتا مشابه و عوارض و تداخلات نسبتا کم ، کمترین هزینه ممکن را بر سامانه درمان تحمیل کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: پزشک همچنین با مشاوره دارویی که با داروساز بالینی برای درمان و تجویز دارو جهت بیمارش دارد می تواند جدیدترین ، بهترین ، کم عارضه ترین و با کیفیت ترین فرآورده دارویی یا روش درمانی موجود را شناسایی و انتخاب کند .
غلامی، به یکی از فواید حضور داروساز بالینی در مراکز درمانی در رابطه با کاهش هزینه های وارده بر سامانه درمان کشور اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال داروسازان می توانند در مورد دستور پزشک مبنی بر تجویز تغذیه کامل یا نسبی وریدی و یا تغذیه ای روده ای ، پس از بررسی شرایط بیمار ، میزان مواد مورد نیاز را بر اساس دستور پزشک محاسبه کرده و با استفاده از داروها و محلول های دارویی موجود ، محلول های تغذیه ای را در شرایطی استاندارد تهیه کنند .
وی اظهارداشت: اکنون حدود دو دهه است که نظام سلامت و درمان تعدادی از کشورهای دنیا برای غلبه بر کاهش عوارض نامطلوب داروها و درمان مناسب تر، آموزش داروسازانی که اطلاعات و مهارت های فارماکوکنتیک بالینی را یکی از مهمترین توانایی های تخصصی آنهاست، آغاز کرده اند .
وی گفت: تنظیم دوز داروهایی که خصوصیات فارکوکنتیک ( علم چرخش دارو در بدن اعم از جذب ، دفع و متابولیسم ) نسبتا پیچیده ای دارند ، تنها با داشتن اطلاعات و مهارت های فارماکوکنتیک ممکن است که داروساز بالینی این اطلاعات و مهارت ها را داراست .
سرپرست داروخانه های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به تربیت داروسازان بالینی در کشور اشاره کرد و گفت: این افراد متخصص اکنون در بخش های مختلف برخی بیمارستان های بزرگ کشور از جمله امام خمینی (ره ) ، شریعتی ، روزبه ، سینا و مرکز طبی کودکان در رشته های مختلف خدمات رسانی می کنند.
وی گفت: به عنوان مثال، این افراد در بخش های تخصصی همچون نفرولوژی و عفونی در فرایند درمان ، بیمار را ارزیابی می کنند و در تجویز و مصرف داروها مشاوره می دهند .
وی اظهارداشت: اکنون 50 داروساز در مقطع تخصص در حال آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران و ساری هستند و حدود 50 داروساز بالینی دیگر نیز از سال 1375 تاکنون دانش آموخته شده اند .
وی اظهار امیدواری کرد که تربیت بیشتر نیروی متخصص داروساز در کشور ، مصرف و تجویز داروها حداقل در مراکز درمانی، روند منطقی تر را داشته باشند .
در راستای مصرف منطق دارو و عرضه صحیح آن همایشی تحت عنوان اصول تجویز و مصرف منطقی داروها در بیماری های شایع ، پنجم تا هفتم خرداد در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار می شود .
اجتمام ** 1776 شماره 050 ساعت 15:39 تمام
۰ نفر