۱ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6126021
T T
۰ نفر
بیش از دو هزار گونه گیاهی کشور در معرض تهدید قرار دارد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/01 اجتماعی.محیط زیست.تنوع زیستی تهران-مدیرکل دفتر تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تاکنون هشت هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده که از این تعداد دو هزار و 428 گونه در معرض تهدید قرار دارند.
به گزارش ایرنا ،شهاب الدین منتظمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به اینکه اول خرداد روز تنوع زیستی است، افزود: از مجموع گونه های گیاهی کشور یک هزار و 300 تا یک هزار و 800 گونه اندمیک یا گونه های بومی ایران هستند.
وی گفت: 21 گونه گیاهی کشور نیز بدلایل مختلف در معرض خطر انقراض قرار دارند که برای جلوگیری از این روند باید راهکارهای مناسب اتخاذ شود و مردم و دستگاه های مرتبط با محیط زیست نیز در این زمینه همکاری مشترک داشته باشند.
منتظمی افزود: تنوع زیستی ثروتی است که در اختیار بشر قرار گرفته بنابراین باید از این ثروت خدادادی به صورت صحیح و پایدار استفاده کرده و به بهترین شکل از آن حفاظت و مراقبت کنیم.
وی تاکید کرد: در بخش گونه های جانوری دو هزار و 44 گونه در کشور شناسایی شده که شامل 191 گونه پستاندار، 520 گونه پرنده، 332 گونه خزنده، 980 گونه ماهی و 21 گونه دو زیست است.
مدیرکل دفتر تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآور شد: از میان گونه های جانوری یک گونه پستاندار، چهار گونه پرنده، دو گونه خزنده و سه گونه دو زیست در معرض خطر انقراض قرار دارند.
وی خاطر نشان کرد: چهار گونه پستاندار، پنج گونه پرنده، سه گونه خزنده و شش گونه ماهی نیز از مجموع گونه های جانوری کشور در معرض تهدید قرار گرفته اند.
منتظمی در خصوص وضعیت گونه های آسیب پذیر و شکننده جانوری گفت: 9 گونه پستاندار، 12 گونه پرنده، 7 گونه خزنده، یک گونه دو زیست و 2 گونه ماهی در این فهرست قرار دارند.
وی از شناسایی سه هزار و 500 گونه بی مهرگان در کشور خبر داد و افزود: همه تلاش تنوع زیستی حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض و در معرض تهدید است.
اجتمام 1580**9102** شماره 040 ساعت 15:35 تمام
۰ نفر