۲۹ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6127603
T T
۰ نفر
کارشناس بهداشت :کودکان ، سالمندان وبیماران در ساعات اوج گرما از منزل خارج نشوند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/29 اجتماعی.بهداشت.گرمازدگی تهران -کارشناس مسوول آموزش مرکز حوادث و فوریت های پزشکی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: کودکان ، سالمندان و بیماران قلبی ، دیابتی ، کلیوی و افرادی که سابقه فشار خون بالا دارند در ساعات اوج گرما( 10تا 16بعد ازظهر) از منزل خارج نشوند.
دکتر صفیه عشوری مقدم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود:افزایش دمای مرکزی بدن، خشکی پوست، افزایش تعداد تنفس، حالت گیجی و عدم هوشیاری از علائم گرمازدگی است که این روزها علت مراجعه بسیاری از مردم به اورژانس را تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه با افزایش میزان درجه حرارت محیط، درجه حرارت مرکزی بدن هم افزایش می یابد، اضافه کرد : از عوارض تعریق شدید از دست دادن مقادیر فراوان مایعات بدن به همراه نمک است.
عشوری مقدم در تشریح گرمازدگی گفت :در محیطهای گرم و مرطوب پوست برافروخته و حتی بی رنگ ، رنگ پریده و گاهی تیره می شود و سردرد ،درد شدید عضلات، اختلال در ذهن و تکلم، پرخاشگری، خواب آلودگی، گیجی، کاهش و سستی ، تشنج و در بدترین شرایط کما و مرگ بروز می کند.
وی افزود:از سوی دیگر گرماردگی می تواند با علائمی مانند پوست خشک و داغ، تهوع یا استفراغ، تشنج، اختلالات ریتم قلب، اختلال تکلم، افت فشار خون (به دلیل دهیدراسیون و اتساع عروق محیطی )، نبض ضعیف، هذیان، کاهش حجم ادرار بروز کند که در صورت عدم رسیدگی به بیمار می تواند کشنده نیز باشد این مسوول در وزارت بهداشت ،گرمازدگی را نوعی اورژانس پزشکی دانست و گفت : از این رو باید پیش از رسیدن امدادگران اورژانس 115 بر بالین فرد گرمازده ،استفاده از کمک های اولیه برای نجات وی آغاز شود.
عشوری مقدم، تصریح کرد: درنخستین اقدام برای کمک به فرد گرمازده باید سریعا وی را از محیط گرم خارج و در وضعیت پشت خوابانده و سپس با پارچه ای مرطوب یا کیسه یخ، گرم ترین نواحی (چین های بدن ) نظیر گردن، کشاله ران ، زیر بغل و پشت زانو خنک نگه داشته شود.
وی با بیان این که فرد گرمازده به علت تعریق، مایعات فراوانی را از دست می دهد، گفت : غلظت خون فرد گرمازده افزایش می یابد، بنابراین خون رسانی به قلب و مغز دچار اختلال می شود دراین شرایط بالا نگه داشتن پاها توصیه می شود.
عشوری مقدم افزود: وقتی فرد گرمازده تاحدودی هوشیاری خود را بدست آورد، باید مایعات خنک را به وی خوراند و به جبران نمک از دست رفته یک قاشق چایخوری نمک به یک لیتر آب (معادل چهار لیوان ) اضافه و در صورت امکان به این محلول اندکی مواد شیرین افزوده شود.
وی با تاکید بر اینکه در صورت عدم توانایی نوشیدن مایعات توسط فرد گرمازده انتقال وی به یک مرکز درمانی الزامی است، گفت : پوشیدن لباس های خنک، نخی و پنبه ای نازک و به رنگ روشن که امکان تبادل هوا فراهم شود، برای پیشگیری از گرمازدگی مناسب است .
این کارشناس مسوول آموزش مرکز مدیریت فوریت ها و حوادث پزشکی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در هوای گرم از خوردن غذای چرب و سنگین خودداری شود، افزود: افرادی که ناگزیر به فعالیت های ورزشی در هوای گرم هستند باید برای سازگاری بدن از نرمش های سبک آغاز و فعالیت های ورزشی سنگین را به ابتدای صبح و یا عصر موکول کنند.
اجتمام *9022** شماره 001 ساعت 09:04 تمام
۰ نفر