۱۳ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6135157
T T
۰ نفر

13 آبان، کتیبه ای پر نقش و نگار در تاربخ ایران

۱۳ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6135157
13 آبان، کتیبه ای پر نقش و نگار در تاربخ ایران ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/13 اجتماعی.شهری.13 آبان گزارش،فرشید اسحاقی:عزیزان من صبور باشید که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است. ایران امروز جایگاه آزادگان است...من از این راه دور چشم امید به شما دوخته ام...صدای آزادیخواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می رسانم این پیام امید بخش معمار کبیر انقلاب اسلامی پس از رشادت دانش آموزان در 13 آبان سال 1357 بود.
کتیبه تاریخ جمهوری اسلامی ایران در 13 آبان ماه حوادثی را برخود حک کرده است که همچون نگین انگشتری پیروزی های انقلاب بر تارک تاریخ ایران می درخشد؟ تاریخی که هرگز از یادش نمی رود حضور بیش از هفت هزار دانش آموز و دانشجو و دیگر طبقات مردم در محوطه دانشگاه تهران را که هدف تیراندازی ماموران حکومت قرار گرفتند و شماری از آنان به شهادت رسیدند.
آن روز، به دلیل بسته بودن درهای دانشگاه هیچ یک از دانش آموزان نتوانستند از برابر آتش گلوله های ماموران بگریزند و این امر تلفات آنان را افزایش داد . این جنایت توسط دولت آشتی ملی شریف امامی صورت گرفت.
در حالی که عمر سیاسی این دولت از 70 روز تجاوز نمی کرد،این دومین خونریزی عمده دولت شریف امامی بود. ابعاد حادثه دانشگاه به حدی بود که وقتی در برنامه اخبار شبانگاهی گزارش تیراندازی مستقیم سربازان به روی دانش آموزان در دانشگاه از شبکه سراسری تلویزیون پخش شد، وزیر علوم بلافاصله استعفا داد و فردای آن روز کابینه شریف امامی نیز سقوط کرد.
از آن پس روز 13 آبان روز دانش آموز نامیده شد.
اما بزرگی 13 آبانماه تنها به رشادت های دانش آموزان سال 57 ختم نشد و حافظه تاریخی ایران به یاد دارد که 14 سال پیش از آن نیز در این روز، یعنی 13 آبانماه 1343، امام خمینی توسط ماموران حکومت شاه بازداشت و پس از انتقال از قم به تهران، به ترکیه تبعید شدند.
این تبعید در پی اعتراض امام به سیاست های حکومت پهلوی و از جمله تصویب لایحه کاپیتولاسیون به وقوع پیوست.
امام 9 روز پیش از تبعید، در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س ) در منزلشان برگزار شد، با ایراد نطقی جنایات و مفاسد کاپیتولاسیون را تشریح کردند.
معمار کبیر انقلاب در سپیده دم 13 آبان توسط یک گروه از ماموران ساواک به سرپرستی سرهنگ مولوی ـ رئیس ساواک تهران ـ بازداشت شدند و هنوز آفتاب از افق سرنزده بوده که با یک فروند هواپیمای نظامی از فرودگاه مهرآباد به ترکیه تبعید شدند.
در پی تبعید امام خمینی (ره ) با وجود فضای خفقان، موجی از اعتراض ها به صورت تظاهرات در بازار تهران، تعطیلی طولانی دروس حوزه ها و ارسال طومارها و نامه ها به سازمان های بین المللی و مراجع تقلید جلوه گر شد.
آیت الله حاج مصطفی خمینی نیز در روز تبعید امام بازداشت و زندانی شد و پس از چندی در 13 دی 1343 به ترکیه نزد پدر تبعید شد.
امام خمینی جمعا 11 ماه در ترکیه به سر بردند، سپس ساواک با هماهنگی دولت ترکیه ایشان را در 13 مهر 1344 به عراق تبعید کردند و در تبعید ایشان به مدت 13 سال تحت نظارت توام با فشار رژیم بعثی عراق بودند.
سومین حادثه مهم تاریخی 13 آبان که نه تنها در تاریخ ایران در تاریخ دنیا به روزی فراموش نشدنی تبدیل شده است، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران در 13 آبانماه 1385 بود.
در فاصله سه ماه مانده تا نخستین سالگرد پیروزی انقلاب، ساختمان سفارت آمریکا در تهران توسط جمعی از دانشجویان معترض تصرف شد که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا زمان تسخیر سفارت آمریکا در تهران دیپلمات های آمریکایی مستقر در سفارتخانه از هیچ تلاشی در جهت مقابله با نظام نوبنیاد جمهوری اسلامی ایران فروگذار نمی کردند.
تماس با سرکردگان گروههای ضد انقلاب، ارتباط حمایتی با شبکه های کودتا و براندازی در داخل کشور و تامین مالی گروهک های تروریستی که در غرب و جنوب ایران به انفجار در لوله های نفتی و یا ایجاد نا امنی و بی ثباتی در مناطق کردنشین مشغول بودند، از عملکردهای ماموران سیاسی فعال در ساختمان سفارت آمریکا بود که این حقایق در اسناد لانه جاسوسی نیز آمده است.
تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران از ابتدا با حمایت امام خمینی مواجه شد و ایشان تصرف لانه جاسوسی توسط دانشجویان را انقلاب دوم لقب دادند و در سخنانی ااز این اقدام حمایت کردند: شما می بینید که الان مرکز فساد آمریکا را جوانها رفته اند گرفته اند و آمریکائیها را هم که در آنجا بودند، گرفتند و آن لانه فساد را به دست آوردند .آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند . جوانها مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
.... اکنون در آستانه سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شکوه سیزدهم آبان را پاس می داریم چرا که مردانگی و فتوت ایثار و از خود گذشتگی و دشمن ستیزی با سران کفر را مقدس می دانیم.
سیزدهم آبان روزی است که جوانه های سبز ایمان رویید و دانش آموزان مسلمان به نشانه اعتراض به حکومت، در دانشگاه تهران اجتماع کردند و تاریخ، شاهد خون به ناحق ریخته آنان شد. دانش آموزان انقلابی برخاستند تا نورگوهر دانش و دانش آموزی را در آیینه حماسه و دلیری بتابانند و غبار خودباختگی را از سیمای مدرسه بروبند.
آنان برخاستند تا انقلاب ننشیند و فریاد کردند تا جهان، پیام انقلاب را بشنود.
اینک ما مانده ایم با خاطرات آن روزها و می دانیم که امروز اگر به سایه راحت نشسته ایم، مدیون استقامت شهیدانی هستیم که در آشوب ظلمت چیره، به مصاف شب رفتند تا ایمان خفته انسان را به سامان صبح برسانند.
یاد همه شهیدان دانش آموز، گرامی و خاطره سیزدهم آبان در جانها جاودانه باد.
اجتمام 1544**9100/** شماره 019 ساعت 13:09 تمام
۰ نفر