یک جامعه شناس: مناظره ها بیشترین تاثیر را در جذب مشارکت مردم داشت
۱۹ خرداد ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر:
6147038
یک جامعه شناس: مناظره ها بیشترین تاثیر را در جذب مشارکت مردم داشت
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/03/19
اجتماعی.انتخاب دهم.جامعه شناس.مناظره ها
یک جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم با اشاره به اتمام
مناظره های تلویزیونی میان نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و
تاثیر آن بر اقشار جامعه، گفت: این مناظره ها بیشترین تاثیر را در تنظیم
افکار عمومی و جذب مردم و جوانان برای مشارکت در انتخابات داشتند.
امان الله قرایی مقدم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا،
اظهار داشت: برگزاری این مناظرات یک عمل مبتکرانه و ارزشمند و بسیار
متحول کننده و تاثیر گذار در انتخابات بود.
وی افزود: این مناظره ها به دشمنان ایران اسلامی نشان داد که مردم ما آگاه
هستند و به سرنوشت خود بیش از هر چیزی اهمیت می دهند.
قرایی مقدم گفت: مناظرات تلویزیونی و تجمعات خیابانی به سیاستمداران کشور
نشان داد که جامعه بیدار است و اگر برخی اوقات نیز سکوت می کند در لایه
های درونی خود به تجزیه و تحلیل می پردازد.
وی با اشاره به اینکه این مناظره ها موجب تجربه اندوزی افراد کم سن و سال
و جوانان زیر 18 سال در آینده شد، گفت: این مناظرات موجب شد تا آیندگانی
که می خواهند نامزد ریاست جمهوری یا نماینده مجلس شورای اسلامی شوند،
مواظب باشند که مردم خادم و خائن را از هم تشخیص می دهند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم با تاکید براینکه اینگونه موارد در
طول عمر 30 ساله انقلاب بی سابقه بوده است و تاثیر فرهنگی عمیقی بر جامعه
داشته، اضافه کرد: این مناظرات و تجعمات خیابانی نشان داد که نخبگان
سیاسی در کشور کم نیستند.
قرایی مقدم تصریح کرد: انجام حرکاتی این چنینی از منظر جامعه شناسی سیاسی
بسیار مهم بود چرا که به مردم تمام جهانیان و سیاسیون کشور فهماند که
مردم اگر خواهان تغییر یا اصلاحی در جامعه باشند خودشان تصمیم می گیرند.
وی گفت: برگزاری این مناظرات با فشار از پایین به بالا صورت پذیرفت و این
جوانان ما بودند که بالاخره به سیاستگذاران فشار آوردند که مناظره بین
نامزدهای انتخاباتی برگزار کنند.
قرایی مقدم در ادامه با اشاره به تجمعات خیابانی حامیان نامزدهای
انتخابات افزود: این تجمعات نشان تضاد و مخالفت با حکومت نیست بلکه نشان
از خودآگاهی طبقاتی و اجتماعی نسبت به سیاست و حکومت است.
وی با تاکید براینکه پخش این مناظرات بزرگترین آگاهی و تجربه تاریخی برای
جوانان ما بود، گفت: در دوره های بعدی انتخابات ریاست جمهوری بسیار مشکل
تر خواهد بود که این امر رشد بلوغ فکری جوانان و مردم جامعه ما را می
رساند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مناظره های تلویزیونی مردم را به حرکت
درآورد و هرچه قدر هم که تبلیغات و پوستر پخش می کردند نمی توانستند این
تاثیر را بروی مردم و جوانان بگذارند.
وی توصیه کرد: این مناظرات باید در طول سال ادامه داشته باشد و وزرای
رییس جمهور آینده هر ماه به مناظره با صاحب نظران و کارشناسان بنشینند.
اجتمام 7301//1348**