۳ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6164877
T T
۰ نفر
14 گروه حفار غیرمجاز محوطه های تاریخی در استان اردبیل دستگیر شدند ..................................................................
اردبیل، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/01/87 داخلی.فرهنگی.میراث فرهنگی.حفاری.
فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان اردبیل اعلام کرد: با تلاش ماموران یگان حفاظت از میراث فرهنگی این استان 14 گروه حفار غیرمجاز محوطه های تاریخ و باستانی طی سال گذشته در این استان دستگیر شدند.
سرهنگ "اکبر نوبخت" روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: با اقدام به موقع یگان حفاظت میراث فرهنگی این گروه های حفاری غیرقانونی در مراحل ابتدایی فعالیت خود شناسایی و دستگیر شدند.
وی افزود: با اجرای تدابیر امنیتی و با کنترل محسوس و نامحسوس یگان حفاظت و همکاری نیروی انتظامی و مردم در مناطق مختلف استان، حفاری های غیر مجاز نسبت به سال های گذشته بیش از 10 درصد کاهش داشته است.
وی تشکیل انجمن ها و سازمان های مردمی دوستدار میراث فرهنگی را یکی از اهداف این یگان بر شمرد و بیان کرد: تشکیل این انجمن ها برای همکاری و همراهی یگان حفاظت میراث فرهنگی بسیار ارزشمند و مهم است و خوشبختانه در برخی از مناطق تاریخی استان این تشکل ها ایجاد شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند.
"نوبخت" پاسداری از میراث فرهنگی و تاریخی را وظیفه ای همگانی دانست و از مردم خواست در صورت برخورد با گروه های حفاری غیرمجاز در سطح استان مراتب را به یگان حفاظت میراث فرهنگی با تلفن شماره 8841134 اطلاع دهند.
وی با اشاره به فعالیت 13 پایگاه یگان حفاظت از میراث فرهنگی در استان اردبیل بیان کرد: اکیپهای این یگان به صورت شبانه روز تمامی اماکن و محوطه های تاریخی مهم استان را برای جلوگیری از حفاری سودجویان مراقبت می کنند.
از بین یکهزار تپه ، محوطه باستانی و اثر تاریخی مهم شناسایی شده استان اردبیل تاکنون حدود 150 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.ک/3 535/618/587 شماره 050 ساعت 18:17 تمام
۰ نفر