۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6168915
T T
۰ نفر

به مناسبت روز ملی خلیج فارس

۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6168915
به مناسبت روز ملی خلیج فارس خواب آشفته دشمنان برای تحریف نام خلیج فارس هرگز تعبیر نخواهد شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/02/10 سیاسی با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نام گذاری شد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به هدف قرار گرفتن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران توسط برخی بیگانگان تندرو و قوم گرا برای تحریف نام تاریخی وحقیقی خلیج فارس، به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی روز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز را به عنوان روز ملی خلیج فارس نام گذاری کرد.
** وضعیت طبیعی و موقعیت جغرافیایی خلیج فارس خلیج فارس از پدیده های دوران سوم زمین شناسی است و حدود 30 میلیون سال قبل در اثر گسترش دهانه شکاف دریای عمان بوجود آمده است.
خلیج فارس دارای 232850 کیلومتر مربع مساحت است و ایران بزرگ ترین کرانه را در خلیج فارس دارا می باشد.
خلیج فارس از مصب اروند رود تا شبه جزیره مسندم در کشور عمان امتداد دارد و از طریق دریای عمان با اقیانوس هند ارتباط دارد. این خلیج،آبراهه کم عمقی است که میانگین ژرفای آن 50 متر است ژرفترین نقطه آن در نزدیکی تنگه هرمز واقع است که 91 متر عمق دارد.
** اهمیت اقتصادی خلیج فارس خلیج فارس از گذشته های دور اهمیت استراتژیک داشت اما پس از کشف نفت بر اهمیت این آبراهه افزوده شد. در حدود 65 درصد نفت و 30 درصد گاز جهان در کشورهای حوزه خلیج فارس قرار دارد. در جنگ جهانی دوم و در دوران جنگ سرد بر اهمیت و شهرت جهانی خلیج فارس افزوده شد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران و برهم خوردن معادلات جهانی، بروز سه جنگ موسوم به جنگ های سه گانه خلیج فارس و پس از آن رونق فراوان اقتصادی و جاذبه های گردشگری این منطقه سبب شهرت روز افزون آن شد.
به رغم فراز و نشیبهای مختلف تاریخی ایران همواره مهم ترین کشور این منطقه است که قسمت اعظم خلیج فارس را تحت حاکمیت خود دارد.
علاوه بر نفت و گاز، مروارید، فسفات، گوگرد ، مروارید، مرجان، انواع ماهی ها و میگو از جمله مواهب طبیعی و ثروت های خدادادی خلیج فارس است.
بندرهای دبی، شارجه، ابوظبی، کویت، بحرین، دوحه ، کیش، بندر عباس، خرمشهر و بصره ، خلیج فارس را به یکی از قطب های اقتصادی و گردشگری جهان تبدیل کرده است.
** خلیج فارس در ژرفای تاریخ دریای پارس یا خلیج فارس از نادر نام های باستانی و کهن است که در طول تاریخ درسراسر جهان در همه زبان ها و همه زمان ها و با همه حکومت ها و دولت ها باقی مانده است. این نام از آغاز امپراتوری پارسی تا سلطه اسکندر مقدونی و از دولت سلف صالح ( صدر اسلام ) تا بنی امیه ، بنی عباس ، چنگیز خان و هلاکوخان و بعدها تا سلطه پرتغالی ها و انگلیسی ها بر خلیج فارس، همواره با حوادث تلخ وشیرین روزگارهای مختلف محفوظ مانده و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.
نام خلیج فارس به دلیل اصالت و مقبولیت جهانی خود در زمان های خیلی دور هرگز با چالش روبرو نبود.
** نام خلیج فارس در سازمان ملل متحد سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، همواره نام تاریخی و اصلی خلیج فارس را به کار برده اند. دبیرخانه سازمان ملل متحد در سند مورخ 5 مارس سال 1971 میلادی ( 1350 ه.ش ) و یادداشت AD/311IGEN به دولت ایران، یادآور می شود که بنا بر عرف جاری در دبیرخانه سازمان ملل متحد در اسناد و نقشه های جغرافیایی، منطقه آبی بین ایران از سمت شمال و شرق و تعدادی از کشورهای عربی از سوی جنوب و غرب به نام خلیج فارس نامیده می شود و این، بنا بر عرف قدیمی انتشار اطلس ها و فرهنگ های جغرافیایی است.
این دبیرخانه همچنین بابت اشتباه هایی که سازمان ملل در برخی اسناد در به کار بردن نام خلیج فارس مرتکب شده، عذرخواهی کرده آن را سهوی دانسته ( سند 26 ژوئن 1991 میلادی برابر با 1370 ه.ش در سازمان ملل ) و از کارگزاران سازمان خواسته است که همواره این موضع ایران را در نظر داشته باشند.
** تلاش مذبوحانه برای تحریف نام خلیج فارس در دو قرن اخیر دشمنان ایران تلاش های زیادی را برای تغییر نام تاریخی و واقعی خلیج فارس انجام دادند، در دوره جنگ های ایران و عثمانی، عثمانی ها برای مقابله با ایران سعی کردند از نام خلیج بصره- نام یکی از خلیج های کوچک در خلیج فارس - استفاده کنند که موفق نشدند و نام خلیج فارس همچنان تداوم یافت.
انگلیسی ها نیز در قرن 19 نام دریای بریتانیا را بکار بردند ولی این نام مقبولیتی نیافت و متداول نشد لذا آن را رها کردند.
پس از ملی شدن نفت ایران و خلع ید از شرکتهای انگلیسی و قطع روابط ایران و انگلیس ابتدا نماینده سیاسی انگلیسی مقیم بحرین از سال 1950 عبارت ساحل عربی را برای منطقه جغرافیایی بخش جنوبی خلیج فارس که متعلق به اعراب تحت الحمایه انگلیس بود مرسوم ساخت و سپس به تدریج کلمه خلیج عربی را جایگزین آن ساخت و سپس این نام را به کل خلیج فارس تعمیم داد.
پس از مصادره اموال شرکت نفت انگلیس و خلع ید از شرکتهای انگلیسی و قطع روابط ایران و انگلیس برای اولین بار وزارت مستعمرات انگلیس نیز در مکاتبات خود این نام جدید را متداول ساخت.
با انتشار کتابی در لندن در سال 1957میلادی ( 1336 ه.ش ) توسط رودریک اووین کارگزار سازمان جاسوسی انگلیس که بلافاصله به زبان عربی تحت عنوان الفقاهه الذهبیه - وثائق الخلیج العربی ترجمه و انتشار یافت، سناریو تحریف نام خلیج فارس ، ابعاد تازه ای یافت. در سال 1966 میلادی ( 1345 ) نیز سرچارلز. م. بلگریو ( Belgrave charles sir( , که از سال 1926 تا 1957( 1305 تا 1336 ه.ش ) نماینده سیاسی انگلستان در خلیج فارس بود ( هنوز امارات عربی مستعمره انگلیس بودند) در پایان ماموریت خود کتابی تحت عنوان خلیج عربی منتشرساخت. وی در این کتاب عنوان کرد که اعراب دوست دارند خلیج فارس را خلیج عربی بنامند. او هم چنین در مجله صوت البحرین خلیج فارس را خلیج عربی نامید، که اعتراض هایی را برانگیخت. بلگریو در دومین کتاب خود به نام به بحرین خوش آمدید از مواضع خود عقب نشینی کرد و در صدد جبران اشتباه خود برآمد و خلیج فارس را با نام واقعی خود - خلیج فارس - یاد کرد.
تلاش برای تحریف نام خلیج فارس پس از پیروزی انقلاب اسلامی شدت گرفت، برخی بیگانگان تند رو و قوم گرا با تحریک صهیونیست ها و صرف هزینه های میلیاردی از تمام ظرفیت های خود برای تحریف نام خلیج فارس بهره گرفتند.
** برخی شواهد و مستندات تاریخی برخی بیگانگان در حالی نام تاریخی خلیج فارس را تحریف و از اسامی مجعول دیگر یاد می کنند که خود بهتر از هر کس دیگری می دانند که به گواه تاریخ بیشتر کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس از سال 1971 ( 1350 ه. ش ) تشکیل شده اند و ایران همواره قدرتمندترین ، پرنفوذترین و بزرگ ترین کشور منطقه بوده است.
پژوهشگرانی که در خصوص نام خلیج فارس تحقیق کرده اند، متفق القول هستند که نام خلیج فارس در تمام قرون گذشته نامی یگانه، بین المللی و بدون معارض بوده و در کل جهان و خاورمیانه بر روی کمتر نامی در ادوار مختلف تاریخی چنین اتفاق و یگانگی در میان همه جهانگردان ، نویسندگان و مورخان وجود داشته است.
وجود سه هزار نقشه و حد اقل 300 کتاب تاریخی، ادبی و دینی متعلق به 250 نفر از مورخان و جهانگردان سرشناس کشورهای اسلامی، عرب، یونانی، رومی و اروپایی در قرن های گذشته که در توصیف خلیج فارس و نام گذاری آن بطور مستقیم و یا ضمنی توضیحاتی داده اند بهترین گواه بر این است که خلیج فارس از دیرباز به همین نام خوانده شده و شهرت جهانی یافته است.
اسناد و مدارک تاریخی نشان می دهد در تمام کتب و منابع دولتی کشورهای عربی تا دهه 1960میلادی نیز همواره از نام خلیج فارس استفاده می شد. از جمله می توان به یکی از سرودهای ملی مصر که در آن جمله" حدودنا من خلیج الفارسیه حتی بحر الابیض" آمده است و کتاب انور سادات رئیس جمهوری سابق مصر تحت نام طغیان رود نیل در سال 1957میلادی ( 1336 ه.ش ) و فرهنگنامه های معتبر عربی مانند " المنجد" و دایره المعارف های عربی مانند دایره المعارف اقتصادی لبنان 1972 ( 1351 ه.ش ) و راهنمای دولتی عراق 1936( 1315 ه.ش ) و ده ها مورد دیگر اشاره کرد که همگی از آبراه جنوب ایران به نام خلیج فارس نام برده اند.
** به گفته محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران، بدون تردید هر نوع اقدامی که منجر به ایجاد پیوندهای قویتر بین دولت ها و ملت های منطقه شود به حفظ و تقویت صلح و امنیت و دوستی در منطقه ما و جهان کمک خواهد کرد. ما می توانیم هماهنگ و با کمک یکدیگر، خلیج فارس را برای همیشه خلیج صلح ، دوستی و برادری اعلام کنیم .
با تلاش ایرانیان غیور، خلیج فارس برای همیشه تاریخ خلیج فارس خواهد ماند و خواب آشفته دشمنان برای تحریف نام تاریخی و حقیقی خلیج فارس هرگز تعبیر نخواهد شد.
پژوهم - 1912- 1446 شماره 062 ساعت 12:53 تمام
۰ نفر