۱۹ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6177206
T T
۰ نفر
تهران بار دیگر در انتظار نابسامانی ترافیک اول مهر ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/05/19 اجتماعی.شهرداری .ترافیک داستان ترافیک روزهای نخست مهرماه به خصوص در سال های اخیر تبدیل به تراژدی برای عموم شهروندان تهرانی جهت تردد در شهر بوده که مسولان شهری تهران با ارائه راهکارهای مختلف و برگزاری جلسات متعدد سعی در کنترل اوضاع نابسامان آن داشته اند به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر برای کاهش ترافیک روزهای نخست مهرماه از سوی دستگاههای اجرایی با وجود تلاش های فراوان اثرگذاری مطلوب بر ترافیک تهران را نداشته و شهروندان تهرانی شاهد ترافیک سنگین و نامنظم و سردرگمی های فراوان در ترددهای اول مهر بوده اند.
مدیریت شهری تهران نیز با وجود تشکیل ستادهایی همچون مهر رمضان سعی در کنترل اوضاع ترافیکی اول مهر دارد که برای سال تحصیلی جدید نیز برگزاری این جلسات اغاز شده تا شاید بتواند مشکلات ترافیکی روزهای نخست مهرماه را کاهش دهد.
تجربه در سال های گذشته و تکرار ترافیک روزهای نخست مهرماه نشان داده آنچه بیش از همه بر حل نشدن مشکل ترافیک روزهای نخست مهرماه موثر بوده ، ناهماهنگی دستگاههای اجرایی و البته اجرایی نشدن بسیاری از مصوبات و تصمیمات لازم الاجرا مدیریت شهری برای روزهای نخست مهرماه از سوی دستگاههای اجرایی است.
به طور مثال شهرداری تهران سال گذشته در یکی از تصمیم گیری های خود بیش از 45 هزار دستگاه تاکسی خطی و گردشی خود را ملزم به جابجایی دانش آموزان و سفرهای آموزشی و درون شهری به طور تمام وقت کرد اما یکی از مهمترین عوامل سنگینی ترافیک اول مهرماه سال گذشته تردد بدون مسافر تاکسی های شهر تهران بود.
امر مهمی که علاوه بر آزردن شهروندان در پیدا کردن وسیله نقلیه مناسب نارضایتی برخی مسئولان را نیز در پی داشت به گونه ای که رییس پلیس سابق راهور تهران بزرگ از افزایش 30 درصدی ترافیک روز اول مهر در تهران خبر داد و خواستار اقدام شهرداری برای جلوگیری از تردد بدون مسافر تاکسی ها شد.
بسیاری از تاکسی ها روز اول مهر سال گذشته را به دنبال مسافرهای دربستی بودند و از این رو بسیاری از شهروندان تهرانی تردد با اتوبوس های شرکت واحد و نیز خطوط مترو تهران را ترجیح دادند.
مساله ای که به دلیل برخی نقص ها در این گروه از حمل و نقل عمومی مشکلات بسیاری داشت و شهروندان در برخی نقاط شهر شاهد نافرمانی برخی دستگاههای اجرایی از تصمیم گیری های اتخاذ شده برای کاهش ترافیک اول مهر بودند.
عدم توقف اتوبوس های شرکت واحد در برخی ایستگاههای اتوبوس، حرکت نکردن سرساعت اتوبوس ها در برخی خطوط اتوبوسرانی و یا کم توجهی اتوبوس های بخش خصوصی به سوار کردن مسافران در برخی ایستگاهها از این دست مشکلات بود.
شهر تهران بنابر آمار اعلام شده از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران کمتر از شش هزار و 500 دستگاه اتوبوس در خطوط مختلف اتوبوسرانی داشته که حدود دو هزار و 500 دستگاه آن گاز سوز بوده که به دلیل مشکلات در سوختگیری آنها عمدتا فعالیت ندارند.
حدود 10 درصد از چهار هزار و 500 دستگاه باقی مانده نیز به طور متناوب به دلایلی چون تصادف، فنی و دیگر موارد، در پارکینگ بوده و عملا شهر تهران با چهار هزار دستگاه اتوبوس فعال به جا به جایی مسافران تهران می پردازند.
خطوط مترو تهران و واگن های مملو از جمعیت آن نیز داستانی غم انگیز داشته و حدود 90 کیلومتر خط مترو فعال در تهران همواره با سیلی از جمعیت مواجه است.
کمبود واگن مترو، عدم گشایش اعتبارات ارزی احداث خطوط و مشکلات متعدد در توسعه خطوط مترو از جمله عواملی است که موجب شده تا در چند سال گذشته و در روز نخست مهرماه با اضافه شدن سفرهای آموزشی دانشجویان و دانش آموزان به سختی امکان استفاده شهروندان را فراهم سازد.
طبق آمار شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، روزانه بیش از 11 میلیون و 500 هزار سفر سواره در تهران صورت می گیرد که از این میزان 20 درصد مربوط به موارد آموزشی است.
هر سال با فرارسیدن مهرماه و آغاز به کار مراکز آموزشی همانند مدارس و دانشگاه ها به دلیل افزوده شدن سفرهای آموزشی به سفرهای درون شهری تهران، تردد در شهر افزایش می یابد و ترافیک شهر نیز به تبع آن بیشتر می شود.
بجز دو میلیون و 500 هزار سفر آموزشی سواره در تهران، روزانه بیش از یک میلیون و 500 هزار سفر آموزشی پیاده انجام می شود.
شاید به جرات بتوان ادعا کرد که شبکه حمل و نقل عمومی با شرایط فعلی ترافیک جوابگوی نیاز شهرتهران نیست و حتی مناسب نبودن خدمات ارائه شده از سوی مسوولان شهری، سنگینی بار ترافیک تهران در سال های اخیر را دو چندان کرده است.
وضعیت ترافیکی معابر تهران در روزهای نخست مهرماه و کارا نبودن تصمیم های مدیریتی اتخاذ شده در سال های گذشته موضوعی است که عموم کارشناسان و شهروندان صحه گذاشته و در عین حال شاهد تکرار این تصمیم گیری ها بر ای سال تحصیلی جدید هستیم.
شهرداری تهران در روزهای اخیر بار دیگر ستاد مهررمضان را برای ارائه خدمات مطلوب در روزهای نخست مهرماه تشکیل داده که تصمیم های اتخاذ شده در چند جلسه ابتدایی تفاوت چندانی با تصمیمات سال های گذشته نداشته است.
با آنکه مهمترین مشکل سال های گذشته در کنترل ترافیک روزهای نخست مهرماه نظارت ناکافی بااجرای دقیق تصمیم گیری ها و نبود ابزارهای لازم برای برخورد با خاطیان بوده اما شهرداری تهران امسال نیز یکی از مهمترین الویت های برنامه های ستاد مهر رمضان را مناسب سازی معابر و محیطهای اطراف مدارس قرار داده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره مهمترین وظیفه مناطق را در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید ، ایمن سازی اطراف مدارس دانست تا دانش آموزان برای تردد با مشکلی مواجه نشوند.
سید جعفر تشکری هاشمی در جمع معاونان ترافیک مناطق 22 گانه شهرداری تهران با تاکید براینکه ایمن سازی اطراف مدارس برای تردد راحت و ایمن دانش آموزان مهمترین وظیفه ستاد معین مناطق محسوب می شود ، افزود: خط کشی عابر پیاده، نصب تابلوی های ویژه تردد دانش آموزان، نصب چراغهای چشمک زن، ایجاد گذر گاه عابر پیاده و نصب سرعت کاه ها از جمله اقداماتی است که مناطق برای ایمن سازی مدارس خود باید انجام دهند و همچنین روشنایی معابر منتهی به مدارس را با هماهنگی با مسئولان برق منطقه ای تضمین کنند.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه غروب آفتاب با تعطیلی مدارس تقریبا همزمان است و قطعی برق در محدوده اطراف مدارس می تواند ایمنی و امنیت دانش آموزان را با خطر مواجه کند ، گفت: معاونان ترافیک مناطق باید با مدیران برق منطقه ای به توافق برسند که به هیچ وجه شاهد قطعی برق در محدوده اطراف مدارس در ساعات ورود و خروج دانش آموزان به مدارس نبوده تا ایمنی و امنیت دانش آموزان به خطر نیافتد.
وی البته متذکر شده که در تمام مناطق تهران، ستاد معین باید به ریاست شهرداران مناطق تشکیل شود و این ستاد حداقل هفته ای یک بار جلسه ای با حضور نمایندگان آموزش و پرورش منطقه، پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه و مدیران آب، برق و گاز منطقه ای برگزار کند تا مشکلات و مسائل مناطق به صورت ریز و دقیق مورد بررسی قرار گیرد.
پیش بینی کارشناسان و مسئولان از وضعیت ترافیکی روزهای نخست مهرماه امسال به گونه ای است که با توجه به قطعی های مکرر برق و عدم تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران احتمال افزایش مشکلات ترافیکی وجود داشته که باید تعامل و همکاری تمامی دستگاههای اجرایی و اجرای کامل تصمیمات اتخاذ شده مورد توجه قرار گیرد.
مساله ای که رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز نسبت به افزایش 30 درصدی ترافیک اول مهر هشدار داده و همکاری کامل دستگاهها برای مهار ترافیک اول مهر را خواستار شده است.
سرهنگ سید هادی هاشمی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: به دلیل قطعی های مکرر برق در سطح شهر با رشد 30 درصدی تراکم ترافیک مواجه شدیم که با پیش بینی های صورت گرفته 30 درصد دیگر نیز با بازگشایی مدارس به تراکم ترافیک تهران افزوده خواهد شد.
وی وضعیت ترافیک مهرماه را نامطلوب پیش بینی کرد و گفت : برای کنترل ترافیک مهرماه از ناجا طلب 300 نیروی کمکی کرده ایم که امیدواریم بر مشکلات ترافیک مهرماه فائق آییم.
وی با اشاره به وجود 650 تقاطع مهم موجود در سطح شهر ، گفت: در حال حاضر تنها در 20 درصد تقاطع ها نیروهای راهنمایی و رانندگی حضور دارند و اگر چاره ای جدی جهت رفع مشکل تامین برق تقاطع ها صورت نگیرد قادر به کنترل ترافیک تقاطع ها نبوده و در 80 درصد تقاطع ها با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی در عین حال تصریح کرد: با تمام امکانات موجود اعم از ستادی عملیاتی و انتظامی آمادگی داریم تا اقدام به کنترل ترافیک مهرماه کنیم.
از سویی مسئولان شهرداری تهران از برخی کمی و کاستی ها برای خدمات رسانی در روزهای نخست مهرماه و البته تلاش برای رفع مشکلات موجود سخن می گویند.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در همین ارتباط از آمادگی ناوگان تاکسیرانی برای تامین سرویس های مورد نیاز مدارس شهر تهران که تاثیر بسزایی در کاهش مشکلات ترافیکی روزهای نخست مهرماه دارد ، خبر داد.
به گفته حسین تیموری کرمانی با برنامه ریزی های انجام شده قادر به خدمات رسانی به عنوان سرویس مدارس با به کارگیری 100 درصد از تاکسی های ون، 100 درصد از تاکسی های سبز رنگ و 50 درصد از تاکسی های ساماندهی شده ، هستیم وی با اشاره به بازگشایی مدارس در مهر ماه و آغاز ماه مبارک رمضان گفت: با برنامه ریزی انجام شده از ساعت 30/5 تا 22 تمام ناوگان تاکسیرانی در سطح شهر فعال بوده و بر عملکرد تاکسیران ها توسط بازرسان ویژه این شرکت نظارت می شود.
مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اما در خصوص چگونگی نظارت بر تاکسی ها به گونه ای که حجم بیشتری از مسافر را جابجا نمایند پاسخی نگفت.
اما مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز با بیان اینکه مشکلات جدی ای از جمله مشکلات جایگاه های سوخت و خدمات پس از فروش خودروها برای ارائه خدمات بهینه حمل و نقلی وجود دارد گفت: این مشکلات نگرانی هایی را برای خدمات رسانی در روزهای نخست مهرماه ایجاد کرده است.
حسین بیژنی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکلات اتوبوس های گاز سوز متردد در شهر تهران تاکید کرد: با وجود مکاتبات روزانه با شرکت گاز و مطرح کردن مشکلات موجود، متاسفانه هنوز توجهی از سوی این شرکت برای برطرف شدن مشکلات صورت نپذیرفته است.
وی تاکید کرد: با تداوم مشکلات موجود در بخش اتوبوس های گاز سوز در مهرماه با معضلات جدی مواجه خواهیم شد.
مدیرعامل شرمت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به تمهیدات این شرکت در مهرماه ، خاطر نشان کرد: هم اکنون شناسایی خطوط پر ازدحام اتوبوسرانی در شماره 023 ساعت 15:58 تمام
۰ نفر