۲ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6184484
T T
۰ نفر
رادان: طرح همیاران محرم همزمان با این ایام به اجرا در می آید ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/02 اجتماعی.داخلی.ناجا جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: همزمان با ایام محرم طرح همیاران محرم با به کارگیری از معتمدین، قشر تحصیلکرده و جوانان در هیات های مذهبی به اجرا گذاشته می شود.
سرتیپ پاسدار احمدرضا رادان روز دوشنبه در نشست خبری که با هدف اعلام برنامه های ناجا در نحوه برگزاری مراسم های مذهبی و عزاداری در ایام ماه محرم از سوی هیات ها و تکایای مذهبی برگزار شد، افزود: این طرح با هدف هماهنگی و برقراری انضباط بیشتر در برگزاری مراسم محرم به اجرا در می آید وی همچنین از اجرای این طرح در غالب راهنمایی و رانندگی خبر داد و گفت: همیارانی که در راهنمایی و رانندگی فعالیت می کنند با کاورها و وسایل مخصوصی همچون شب نما، تابلوهای ایست به اجرای ماموریت خواهند پرداخت.
رادان با اعلام اینکه برای هر هیات حداقل دو نفر در نظر گرفته شده، افزود: این افراد از خود هیات ها انتخاب می شوند که بستگی به میزان و وسعت هیات ها خواهد داشت .
وی در مورد تکیه هایی که قصد راه اندازی ایستگاه های صلواتی دارند، گفت: در این مورد لازم است پس از هماهنگی های لازم با راهنمایی و رانندگی صورت گیرد تا موارد ترافیکی در نظر گرفته شود.
رادان نصب، استفاده و حمل هر گونه شمایل و تصاویر از امامان توسط هیات های مذهبی را ممنوع اعلام کرد و گفت: با تدبیر شهرداری، تصاویر شهدای محله ها جایگزین شمایل می شود.
وی در مورد اقدام برخی عزاداران به قمه زنی گفت: این کار خلاف شرع بوده و از نظر علمای دینی نیز مردود است و ناجا با افرادی که دست به چنین کاری بزنند، برخورد می کند.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به کاهش 50 درصدی قمه زنی در کشور طی سال گذشته گفت: در مورد مجوز هیات هایی که در ایام محرم از قمه استفاده می کنند، تجدید نظر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه موضوع کاروان های علم کشی هم مورد توجه جدی نیروی انتظامی است، گفت: برگزاری مراسم علم کشی توسط هیات های مذهبی ممنوع است.
جانشین فرمانده ناجا در توضیح کاروان های علم کشی گفت: افرادی چند علم را بدون عزادار در شهر و خیابان ها به راه می اندازند و با این کار خود موجب ایجاد مزاحمت و ترافیک برای سایر مردم می شوند.
وی افزود: سعی بر این است که در ایام محرم از علم هایی استفاده شود که عرض زیادی از خیابان را اشغال نکنند.
رادان با تاکید بر بلامانع بودن استفاده از آلات موسیقی مانند طبل، نی و سنج که ریشه در عزاداری های مذهبی دارند، گفت: استفاده از سایر آلات موسیقی مانند ارگ در مراسم عزاداری ممنوع است.
وی پایان ساعت اجرای مراسم عزاداری در ایام محرم را در روزهای تاسوعا و عاشورا ساعت 23 تا 24 اعلام کرد و بیشتر شدن این زمان را با تذکر از سوی پلیس همراه دانست.
**رویکرد ناجا بر اطلاع رسانی شفاف است رادان در پاسخ به سووالی در مورد عدم اطلاع رسانی صحیح ناجا در برخی حوادث از قبیل حادثه آبادان، دهدشت و گروگان گیری ماموران ناجا در سیستان و بلوچستان گفت: دید ناجا بر این است که اطلاع رسانی شفاف موجب اعتماد می شود.
در چند ماه گذشته حوادثی چون قتل های زنجیره ای در آبادان، کودک آزاری در دهدشت در استان کهگیلویه و بویر احمد و همچنین گروگان گیری ماموران ناجا توسط گروه عبدالمالک ریگی رخ داد که به زعم خبرنگاران در این موارد اطلاع رسانی صحیحی از سوی ناجا به عمل نیامده است.
وی افزود: به نظر ناجا اطلاع رسانی لازم است در زمانی صورت گیرد که تمامی ادله جرم جمع آوری شده باشد و شتاب زدگی در اطلاع رسانی باعث تشویش اذهان عمومی خواهد شد.
جانشین فرمانده ناجا در مورد حادثه آبادان گفت: بنده از سوی فرمانده ناجا به عنوان مسوول پیگیری این حادثه منصوب شده ام که در صورت کوتاهی با عوامل آن برخورد خواهد شد.
وی در مورد قاتل قلمداد کردن فردی که گناهکار نبوده است گفت: اگر چنین اتفاقی افتاده باشد افراد خطا کار تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
** رسیدگی به وضعیت مرزها در دستور کار ناجاست رادان در مورد دلیل سفرهایش به مرزها گفت: یکی از موضوعاتی که به صورت ویژه در دستور کار ناجا قرار دارد رسیدگی به وضعیت مرزهای شرقی و غربی و به ویژه سیستان و بلوچستان است.
وی با اعلام اینکه در 15 اسفندماه طرح پایلوت انسداد مرزهای شرقی به اتمام می رسد گفت: در صورت ارایه تخصیص اعتبار مناسب از سوی دولت این مرزها به صورت کامل مسدود خواهد شد که هم صرفه اقتصادی و هم صرفه اجتماعی خواهد داشت.
جانشین فرمانده ناجا افزود: در صورت اختصاص 10 درصد از قیمت وسایل صوتی و تصویری در سال به انسداد مرزها از ورود قاچاق جلوگیری و در نتیجه صاحبان این صنایع از متضرر شدن رهایی خواهند یافت.
وی به عنوان مثال از مرز تمرچین واقع در شهرستان پیرانشهر یاد کرد و گفت :75 درصد از قاچاق در این مناطق به واسطه مسدود شدن مرز کاسته شده است.
**فریاد پلیس موجب بهبود وضعیت ایمنی خودورها شد رادان گفت: اگر فریاد پلیس نبود اکنون بهبود وضعیت کمربند ایمنی و ترمز برخی خودروها را شاهد نبودیم.
وی در مورد اظهارات مسوولان ایران خودرو در مقصر شناخته شدن در آتش سوزی سه اتوبوس در چند روز گذشته از سوی پلیس گفت: پلیس به دنبال حمله به سیستم خودروسازان نیست و استانداردسازی وضعیت خودروها را پیگیری خواهد کرد.
جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه برخی آتش سوزی ها در خودروها گفت: وقوع این آتش سوزی ها ناشی از بی توجهی است و اگر پلیس در این مورد تعلل کند مرتکب گناه شده است.
وی تاکید کرد: ناجا در مورد جان مردم با کسی معامله نمی کند.
شماره 023 ساعت 15:39 تمام
۰ نفر